Priamo uprostred poľa pretekárskej trate v Ardénach bol sedan značky Mercedes-Benz W 109. Nešlo však o závodné vozidlo automobilky, ale o vozidlo používané inžinierskou spoločnosťou, ktorú založili Hans Werner Aufrecht a Erhard Melcher v roku 1967. Spoločnosť AMG komplexne pripravila tohto predchodcu Triedy S od značky Mercedes-Benz na preteky na dlhé trate; dôraz pritom kládli na motor a podvozok. V porovnaní so závodnými cestovnými vozidlami tej doby boli technické údaje enormné: 315 kW (428 k) zo zdvihového objemu 6 835 kubických centimetrov, až 620 Nm krútiaceho momentu, maximálna rýchlosť viac ako 265 km/h a zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 6,1 sekundy. AMG 300 SEL 6.8 bol názov červeného závodného vozidla – aj keď hviezda na maske chladiča jasne označovala značku zo Stuttgartu.
Fascinujúci rozbeh
Názov spoločnosti AMG nebol v roku 1971 ešte natoľko rozšírený, poznali ho predovšetkým milovníci výkonných vozidiel Mercedes-Benz so športovými ambíciami. Za skratkou sa skrývajú prvé písmená z priezvisk Aufrecht a Melcher a mesta Großaspach (kde dvaja zakladatelia po prvýkrát spolupracovali na závodných motoroch v 60. rokoch minulého storočia). Sídlom bol bývalý mlyn v susednom meste Burgstall. Po 24 hodinových pretekoch na trati Spa-Francorchamps v roku 1971 si značka AMG v priebehu jedinej noci vo svete pretekov získala reputáciu. Hansovi Heyerovi a Clemensovi Schickentanzovi zabezpečilo 300 SEL 6.8 vynikajúce druhé miesto celkovo a víťazstvo vo svojej triede.
„Neuveriteľné druhé miesto“
Tento závodný úspech z pred 50 rokov však nebol žiadnou samozrejmosťou. Koniec koncov tento veľký sedan s hmotnosťou 1 635 kilogramov (čo je stále o 195 kilogramov menej v porovnaní so sériovou verziou) sa v tomto vytrvalostnom belgickom závode musel presadiť medzi agilnými závodnými cestovnými vozidlami. Vozidlo sa však našťastie hodilo na okruh Spa-Francorchamps – trať s dĺžkou 14 863 kilometrov s mnohými rovinkami, na ktorých sa mohlo jazdiť na plný plyn. 300 SEL 6.8 sa nenechal zahanbiť a spoľahlivo sa rútil nocou, pričom z pretekov vypadávalo čoraz viac vozidiel: na svitaní závodilo 23 vozidiel; z pretekov odstúpili celé továrenské tímy. Outsider z Affalterbachu sa udržal na trati a nakoniec finišoval ako druhé vozidlo zo zvyšných 18.
Magazín „Road & Track” zhodnotil úspešné vyváženie sily a hmotnosti: „Veľký motor V8 mal počas pretekov neuhasiteľný smäd po palive a vysoká hmotnosť sa odzrkadlila v rýchlom opotrebovaní pneumatík. Rýchlosť „Červenej svine“ pri priamej jazde na dlhých rovinkách okruhu Spa-Francorchamps však viac než len vyvážila jeho nehospodárnosť a po 24 hodinách sa nakoniec prebojovala na neuveriteľné druhé miesto za vozidlom Ford Capri.” Vodičmi Fordu boli bývalí pretekár vozidiel Mercedes-Benz a súčasný ambasádor značky Mercedes-Benz Dieter Glemser a španielsky pretekár Alejandro „Àlex” Soler-Roig.
Spomienka na historické víťazstvo na 24 hodinových pretekoch na trati Spa-Francorchamps v roku 2021
Pre značku výkonných a športových vozidiel Mercedes-AMG a značku Mercedes-AMG Motorsport bol úspech na 24 hodinových pretekoch na trati Spa-Francorchamps z pred 50 rokov míľnikom v histórii značky. Tento rok sa 24 hodinových pretekov na trati Spa-Francorchamps zúčastní 13 vozidiel Mercedes-AMG GT3 zo zákazníckeho tímu (od 31. júla do 1. augusta 2021). Jedno z vozidiel GT3 pripomína výročie hneď dvoma spôsobmi: jeho dizajn je založený na závodnom cestovnom vozidle z roku 1971 a jeho štartovacie číslo je taktiež 50.
Ďalšia zaujímavosť v Stuttgarte: Múzeum Mercedes-Benz vystavuje v átriu od 20. júla do 19. septembra 2021 rekonštrukciu legendárneho Červeného prasaťa. Vstup do tejto oblasti je bezplatný