LAND ROVER Defender 90 – Attacker

Land Rover Defender 90 ma prekvapil tým, že jazdil, ako keby ani nemal krátky rázvor osí náprav.

Hádam nepoviem nič nové tým, že Defender znamená obranca. Nuž a Land Rover Defender si tak dlho bránil svoje územie, až nebolo voči komu a v podstate ani pre koho brániť. Preto sa prezbrojil a dal sa do útoku. Pod pojmom „prezbrojil“ mám na mysli, že na nástrahy terénu už nejde holou mechanickou silou, ale pomáha mu vyspelá elektronika. A tým, že sa dal do útoku, myslím, že zamieril na celkom inú skupinu ľudí. Na ľudí, ktorí gro času strávia na cestách. Preto si asi tisíckrát polepšil v jazdných vlastnostiach na ceste, v komforte a výbave. A ešte viac to platí pre trojdverovú verziu s označením 90.

Tri axiómy

Na úvod tri axiómy, teda skutočnosti, ktoré sú pravdivé a nepotrebujú dôkaz. Kto si kupuje trojdverové auto, ten zadné sedadlá istotne nebude využívať na dennodennej  báze. Ale v prípade Defenderu musí počítať s tým, že sa dozadu – najmä vzhľadom na svetlú výšku – nastupuje mimoriadne ťažko. Kto si kupuje trojdverové auto, ten musí počítať aj s tým, že dvere sú dlhšie, čo v stiesnených parkovacích priestoroch obmedzuje nastupovanie a vystupovanie. Defender – opäť vzhľadom na svetlú výšku – je aj v tomto extra. Isteže, keďže testovaný model mal vzduchový podvozok, mohol by som si pomôcť tým, že by som si auto zakaždým spúšťal a dvíhal, ale kto by to robil? Ja nie. A do tretice ten, kto si kupuje trojdverové auto, musí počítať s tým, že do kufra toho príliš veľa nevmestí. V prípade Defenderu je na dne kufra za sedadlami hliníková priečka, ktorá sa nedá vybrať. V zásade vás však nijako neobmedzuje, pretože po sklopení operadiel zadných sedadiel vznikne schodík – akurát do výšky spomínanej priečky. A tým som všetky výčitky vyčerpal.

Ako športový podvozok

Testovaný exemplár mal vzduchový podvozok a musím povedať, že ma dostal do kolien. Funguje totiž ako dobrý športový podvozok. Je pevný, ale nie otravne pevný. Na jednej strane je totiž posledná fáza tlmenia zvýraznená, takže nerovnosti neudierajú do karosérie ani do vašej chrbtice. K tomu, samozrejme, prispieva aj výborne naladené uloženie ramien náprav. Na druhej strane je kontrola pohybu kolies aj karosérie príkladná. Kolesá neodskakujú od cesty, ale dokonale držia kontakt s ňou, pri prejazde väčších výtlkov „nevypadávajú“ z auta a čo je dôležité, každú nerovnosť prechádzajú na jedenkrát – nerozkmitajú sa. Podobne aj karoséria po prejazde nerovností rýchlo stabilizuje. Ani zadok neposkakuje.

Podvozok príkladne kontroluje pohyb kolies aj karosérie.   

Skrátka podvozok – nielen na pomery charakteru auta a obzvlášť na pomery krátkeho rázvoru osí náprav – ale aj všeobecne je fantastický. Ak opomeniem to, že sedíte vo výške stredne vysokého vežového žeriava (reálne sedíte vo výške vodičov 3,5-tonových dodávok, čo je na pomery SUV veľmi vysoko), tak nebudete veriť, v akom aute skutočne sedíte. Za kvalitami podvozka nijako nezaostávajú ani brzdy – isteže, niekoľkonásobné intenzívne brzdenie z vysokej rýchlosti by ukázalo, že s off-roadom sa takto nejazdí, ale pri bežnej jazde sa dobre dávkujú a sú silné. Dodávam, že vzduchový podvozok umožňuje dvihnúť svetlú výšku zo štandardných 216 mm na 291 mm, ale aj položiť auto bližšie k zemi.

Dve turbá a mild-hybrid

Pochváliť musím aj nový motor – trojlitrový radový šesťvalec. Dodáva sa v troch výkonových verziách, my sme mali strednú verziu so 183 kW (249 k) a 570 Nm. Tieto parametre bohato postačujú na ceste aj v teréne. Navyše, motor sa správa fantasticky a začína už samotným štartovaním. Neštartuje klasickým štartérom, ale štartér-generátorom, ktorý je na mieste alternátora. Preto je štartovanie tiché, rýchle a hladké – bez typického cvaknutia, keď elektromagnet zasunie pastorok štartéra do ozubenia zotrvačníka a bez typického zvuku, ktorý sprevádza záber spomínaného ozubenia. Pokračuje to tichým voľnobehom bez vibrácií a potom aj tichým a kultivovaným chodom opäť bez vnímaných vibrácií. Čerešničku na to celé dáva dynamický prejav. Motor má dve sekvenčne zapojené turbodúchadlá, oba s variabilnou geometriou lopatiek turbíny. Land Rover hovorí, že tieto turbá dokážu vybudovať až 90 % maxima krútiaceho momentu v priebehu sekundy. Motor navyše využíva mild-hybridnú techniku, takže aj štartér generátor dokáže podporiť motor. 48-voltový lítiovo-iónový akumulátor aj 48-/12-voltový DC-DC menič sú nad zadnou nápravou, pod dnom kufra, čím sa zlepšuje rozloženie hmotnosti. Napriek výkonovým parametrom, ktoré skutočne cítiť, a napriek charakteru auta si Defender v rámci testu vystačil s 9,0 l nafty na 100 km, čo je super.

Land Rover Defender First Edition – Národný poklad

Stručne

Čo treba uznať

  • Podvozok funguje ako dobrý športový podvozok.

Čo nám chýbalo

  • V podstate nič.

Čo nás prekvapilo

  • Chod motora je mimoriadne tichý a kultivovaný.

Land Rover Defender 90 D 250 MHEV AWD SE

Cena (základ/test)                                          52 490/81 352 €

Záruka                                                           2 roky bez obmedzenia km

Motor

  • 2× preplňovaný vznetový R6/24V + MHEV, zdvihový objem valcov 2 996 cm3, max. výkon 183 (249 k) pri 4 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 570 Nm pri 1 250 – 2 250 ot.min-1. Emisie CO2 226 – 244 g/km.

Jazdné výkony

  • 0 – 100 km/h za 8,0 s, vmax = 188 km/h, kombinovaná spotreba podľa WLTP/test 8,6 – 9,3/9,0 l/100 km.

Konektivita a batožinový priestor

  • Bluetooth – áno
  • Wi-fi – áno
  • AUX/USB – nie/áno
  • Zrkadlenie – áno
  • Uhlopriečka: 11,4
  • Batožinový priestor: 297 dm3
fotkyfotogalériaLand Rover Defender 90Land Rover Slovenskorecenziaskusenosti
Komentáre (1)
Pridať komentár