Svojimi rozmermi sa stavia na vrchol ponuky Toyoty. Dĺžkou a šírkou totiž prekonáva aj Land Cruiser, výškou je však výrazne pod ním. Aj vďaka tomu, napriek svojim rozmerom, nevyzerá na ceste ako ozrutný mastodont. Charakteristickým dizajnovým prvkom je maska hladiča, ktorá sa smerom dole rozširuje, logo integrované do lišty pripomínajúcej roztvorené krídla, ale aj rozšírené blatníky.
Na pohľad vyzerá Highlander menší, ako je v skutočnosti, no vo vnútri jeho rozmery naplno vnímate, a to nielen dĺžkou, ale možno ešte viac prostredníctvom šírky auta. Horizontálna štruktúra prístrojovej dosky totiž opticky rozširuje interiér a podporuje to aj široký 12,3-palcový dotykový displej uprostred, ale on je aj fakticky široký. Stredový tunel je široký a voľnosť cítite aj zo strany dverí. Vzhľadom na šírku auta by som privítal širšie sedadlá, najmä sedákovú časť. Veľmi dobre som využíval odkladacie poličky pod výduchmi klimatizácie uprostred prístrojovej dosky a nad schránkou spolujazdca. Zaujímavo je riešené otváranie stredovej odkladacej schránky medzi sedadlami. Po odklopení lakťovej opierky sa dostanete najprv k plôške bezdrôtového nabíjania smartfónu. Až po jeho odklopení sa otvorí veľká schránka. Pravda, vstupný otvor je trochu limitovaný. Ak patríte k tým, ktorí pravú ruku nechávajú oddychovať na voliči prevodovky, v Highlanderi budete spokojní tvarom aj polohou páky. Na stredovom tuneli máte aj tlačidlá voľby jazdných režimov – Eco, Normal, Sport, Trail aj aktiváciu čisto elektrického režimu EV. Zaujímavosťou je, že na dotykovom displeji môžete presúvať funkcie sprava doľava a naopak. Aj spolujazdec tak môže napríklad zadávať adresu do navigácie alebo nastavovať klimatizáciu a pritom sa nemusí načahovať. Osobne by som trochu dvihol prístrojový štít, v kaplnke je príliš nízko – doslova utopený. Priestor by na to bol. Sedadlá v druhom rade sú posuvné v rozsahu 180 mm a ponúkajú kráľovský priestor. Sedadlá v treťom rade sú, pochopiteľne, určené pre deti. Kufor má v päťmiestnej konfigurácii 658 litrov, v sedemmiestnej 241 dm3.
Jediná alternatíva
Highlander sa predáva s jedinou alternatívou pohonu – hybridným systémom, ktorý pozostáva z 2,5-litrového benzínového motora, dvoch elektromotorov vpredu, pričom jeden z nich slúži na pohon kolies, druhý ako generátor energie, a jedného elektromotora na zadnej náprave. Z toho vám musí byť jasné, že pohon 4×4 je riešený elektricky.
Na zadných kolesách môže byť 1 300 Nm.
Sústavu dopĺňa akumulátor umiestnený pod druhým radom sedadiel, kde zlepšuje polohu ťažiska. Kombinovaný výkon všetkých troch motorov je 182 kW (248 k). Pri pohľade na veľkosť auta (4 966 mm) a prevádzkovú hmotnosť (2 125 kg) sa to nemusí zdať ako príliš presvedčivé, no vďaka vysokému krútiacemu momentu, ktoré dávajú elektromotory (predný 270 Nm, zadný 121 Nm) bezprostredne, je hnacia sila presvedčivá. Na samotnom hybridnom pohone cítiť štvrťstoročné skúsenosti Toyoty s týmto pohonom. Funguje hladko, bez toho, aby vás otravoval vysávačovým efektom a najmä efektívne, čoho najlepším dôkazom je spotreba počas testu 7,6 l/100 km. A to nie je limit, dalo by sa jazdiť aj za menej.
Napriek veľkosti a pohonu 4×4 zvládne jazdiť za 7,6 l/100 km.
1 300 Nm dozadu
Highlander nie je plug-in hybrid, akumulátor má kapacitu iba 6,5 kWh a v jednom kuse prejde na elektrinu iba kilometer – dva. Keď však spočítate jednotlivé úseky, ktoré prejde na elektrinu, dopracujete sa k prekvapivému výsledku. Ešte prekvapivejší výsledok dostanete, keď spočítate jednotlivé časové sekvencie, počas ktorých je motor vypnutý – či už preto, lebo stojíte v zápche, na križovatke atď., alebo preto, lebo auto ide na elektrickú energiu. Mimochodom, elektronika variuje s rozdelením hnacej sily na nápravy v rozmedzí 100:0 až 20:80. Pre zaujímavosť, zadný elektromotor má síce krútiaci moment 121 Nm, no po jeho znásobení príslušným prevodovým pomerom sa na kolesá prenáša krútiaci moment 1 300 Nm.
Komfortne
Podvozok je veľmi príjemný, auto sa na nerovnostiach krásne prevaľuje, výtlky pekne odfiltruje. Riadenie nie je preposilované, auto reaguje na riadenie príjemne. Napriek svojim rozmerom sa dokáže oprieť do zákrut. Pravda, fyziku neoklame, karoséria sa nakláňa a cítite aj masu auta – hmotnosť i polohu ťažiska. Reálne je to však problém iba pri prudkých zmenách smeru, keď sa napríklad potrebujete vyhnúť srne, ktorá vám skočí do cesty. Beriem to ako daň za komfort, ktorú veľmi rád zaplatím. Príjemne ma prekvapili brzdy, pretože sa dobre dávkujú a sú účinné. Jazdu spríjemňuje kvantum asistenčných systémov vrátane predkolízneho systému s automatickým brzdením či adaptívneho tempomatu s vedením v jazdnom pruhu. Zaujímavosťou sú dve kamery vzadu. Jedna v súčinnosti s kamerou vpredu a kamerami v zrkadlách poskytuje 360-stupňový obraz na vozidlo akoby z vtáčej perspektívy, druhá zasa obraz pre vnútornú kameru.
Highlander je najväčšie SUV Toyoty, no paradoxne nevyzerá ako ozrutný mastodont. Napriek veľkosti a príjemne mäkkému podvozku – a možno práve vďaka tej hmotnosti – sa veľmi dobre šoféruje. A do tretice ešte jeden paradox: napriek rozmerom, hmotnosti a pohonu 4×4 zvládne jazdiť za 7,6 l/100 km.
Čo treba uznať
- Vynikajúci hybridný pohon.
Čo nám chýbalo
- Väčšie sedadlá.
Čo nás prekvapilo
- Vzadu sú dve kamery.
Toyota Highlander 2,5 Hybrid Dynamic Force 248 k AWD-i e-CVT Executive
Cena (základ/test)
- 44 990/56 490 €
Záruka
- 3 roky alebo 100 000 km, na prvky hybridného pohonu 5 rokov alebo 100 000
Motor
- atmosférický zážihový R4/16V, zdvihový objem valcov 2 487 cm3, max. výkon 140 kW (190 k) pri 6 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 239 Nm pri 4 300 – 4 500 ot.min-1. Predný elektromotor: max. výkon 134 kW (182 k), max. krútiaci moment 270 Nm. Zadný elektromotor: max. výkon 40 kW (54 k), max. krútiaci moment 121 Nm. Najvyšší kombinovaný výkon 182 kW (248 k), najvyšší kombinovaný krútiaci moment n. u. Emisie CO2 149 – 163 g/km.
Jazdné výkony
- 0 – 100 km/h za 8,3 s, vmax=180 km/h, spotreba WLTP/test 6,6 – 7,2/7,6 l/100 km.
Konektivita a batožinový priestor
- Bluetooth
- Wi-fi
- USB
- Zrkadlenie
- Uhlopriečka: 12,3
- Batožinový priestor: 658 dm3