Pri autách sa často vraví: nemáš na banány, nekupuj si opicu. Pomaly to vyzerá tak, že naozaj na autá nebudeme mať dostatok financií. Z každej strany nejaké poplatky a zaťaženia, či už v podobe parkovacích politík, registračných daní, či avizovanej zmeny prechodu spoplatnených úsekov ciest z hľadiska časového na vzdialenostné úseky, po lopate povedané zo známok na mýto aj pre osobné autá. Vodičov zvyšovanie cien pohonných hmôt nikdy nepoteší. Zatiaľ to však nie je isté. Je to len návrh, akým sa chce EÚ uberať.
Nové zdanenie
EÚ sa nepáčia hlavne dve oblasti. Energetické straty budov a doprava. „Budovy dnes spotrebúvajú 40% energie a emisie z cestnej dopravy sa neustále zvyšujú – nie znižujú, ale zvyšujú!“ povedala Von der Leyenová. „Musíme tento trend zvrátiť a musíme to urobiť spravodlivo a sociálne.“
Nová schéma prinúti dodávateľov palív platiť ďalšie poplatky za kompenzáciu znečistenia pochádzajúceho z vykurovacích zariadení a spaľovacích automobilov. Návrh už vyvoláva obavy, že spoločnosti prenesú tieto výdavky na spotrebiteľov a najchudobnejšie domácnosti, ktoré majú menej zdrojov na prechod na čistejšie alternatívy, budú najviac zasiahnuté. Francúzsky europoslanec Pascal Canfin, ktorý predsedá environmentálnemu výboru Európskeho parlamentu, nazval tento návrh „politicky samovražedným“ a varoval, že by to mohlo vyvolať sociálnu nespokojnosť podobnú štrajku žltých viest vo Francúzsku v roku 2018, ktorý okrem iného vznikol aj z dôvodu zvýšenie dane z pohonných hmôt. Aj environmentálne organizácie, ako napríklad Greenpeace a Európska klimatická nadácia, spochybňujú účinnosť tohto nového systému a tvrdia, že neexistuje žiadna záruka zníženia emisií.
Vyššiu cenu predpokladáme aj preto, lebo v dohľadnej dobe pravdepodobne dôjde k zníženiu dopytu po palivách a na to, aby sa ropnému priemyslu oplatilo látky distribuovať, budú musieť zdvihnúť maržu.
Uhlíkové clo
Európska komisia chce viac a chystá na dovážaný „uhlík“ uvaliť clo, v praxi to znamená zavedenie novej hraničnej dane. Ako všetci dobre vieme, tak EÚ sa snaží obmedziť emisie skleníkových plynov a ako správne tušíte, tak toto úsilie prináša značné náklady na inovácie.Na ochranu svojho domáceho priemyslu pred nespravodlivou hospodárskou súťažou je Komisia odhodlaná vytvoriť mechanizmus, ktorý zavedie dodatočný poplatok za dovoz tovaru s vysokým obsahom uhlíka. Poplatok bude odzrkadľovať cenu, čo prinúti dovozný materiál mať podobnú cenu, ako keby bol vyrobený podľa právnych predpisov EÚ. Príplatok zaplatia podniky z EÚ, ktoré dovážajú znečisťujúci tovar na jednotný trh. Brusel očakáva, že prostredníctvom cla sa získa ročne asi 10 miliárd eur. Nástroj sa spočiatku zameria na dovoz, ktorý je považovaný za viac ohrozený únikom uhlíka: cement, železo, oceľ, hliník, hnojivá a elektrina. Zoznam bude neskôr rozšírený o ďalšie sektory. Opatrenia okamžite zasiahnu krajiny ako Turecko, Rusko, Ukrajina, Egypt a Čína, pretože sú najväčšími vývozcami vybraných výrobkov.