Britská značka športových automobilov Lotus prezentovala nedávno nový model Emira, ktorý má byť náhradou za aktuálne končiace tri modely. Podľa vedenia automobilky ide o najdokonalejšie vozidlo, ktoré navrhli respektíve vyrobili ich tímy dizajnérov a konštruktérov.
Ostrovná značka súčasne s veľkým zármutkom potvrdila, že je to posledný model so spaľovacím motorom pred tým, než v Lotuse nastane elektrifikácia, teda čisto doba elektrická. Lotus Emira využíva dizajnový jazyk hyperšportovej štúdie s názvom Evija, ktorá je už v koncepčnej kreácii poháňaný čisto elektrickou energiou. Dizajnéri navrhli vozidlo pre každodenné použitie, preto aj napriek svojmu prudko športovému „looku“ a prísnej aerodynamike pôsobí relatívne vľúdnym a pomerne aj praktickým dojmom.
Športové kupé Emira je postavené na platforme Sports Car Architecture. Pri rázvore 2575 mm ide o 4412 mm dlhé vozidlo, ktoré má 1985 mm na šírku a 1225 mm na výšku. Súčasne hovoríme o poslednom neelektrifikovanom vozidle značky Lotus. Tie ďalšie už budú mať pomoc elektromotoru, napokon Lotus patrí pod krídla čínskeho koncernu Geely. V prípade modelu Emira sa 3,5-litrový motor V6 od Toyoty nasťahoval dozadu. V budúcej sezóne pribudne do ponukového portfólia značky Lotus aj menší 2,0-litrový radový štvorvalec od Mercedes-AMG.
Priaznivci značky sa tak môžu tešiť na výkony 360 až 400 koní (265 až 294 kW) a krútiaci moment 430 Nm. V oboch prípadoch tiež pôjde o preplňované pohonné jednotky. Maximálna rýchlosť je ístanovená na 290 km/h a zrýchlenie z pokoja na 100 km/h dosiahne za 4,5 sekundy. Prevodovka môže byť manuálna, automatická alebo DCT (dvojspojková). Z vozidla nebudú príliš nadšení ochrancovia životného prostredia, pretože auto emituje 180 g CO2 na km. Najľahšia verzia začína s hmotnosťou na 1405 kg.
Vo vnútri hyperšportiaku nájdeme 10,25-palcovú dotykovú obrazovku, digitálny prístrojový štít má potom 12,3″. Nechýbajú ani jazdný asistenti (Advanced Driver Assistance Systems – ADAS), teda adaptívny tempomat, detekcia únavy, čítanie dopravných značiek, obmedzovač rýchlosti, sledovanie mŕtveho uhla, aj asistent zmeny jazdného pruhu a ďalšie. K dispozícii sú 20-palcové kolesá s pneumatikami Goodyear Eagle F1 Supersport alebo za príplatok Michelin Pilot Sport Cup. Emira má interiér zameraný na šoféra, ale je podstatne atraktívnejší ako v predchádzajúcich modeloch značky Lotus.
Design interiéru je v podstate minimalistický – štíhle vetracie otvory a policová palubná doska, ktorá skĺzava cez panely dverí. Tam sa nachádzajú niektoré skutočne pekné detaily, ako sú podivné kľučky dverí, či chladné mriežky reproduktorov. Plávajúca stredová konzola má dva skutočné držiaky nápojov, medzi nimi je slot pre telefón a pod nimi zase úložný priestor. V športových sedadlách je miesto len pre dvojčlennú posádku a samotný interiér tiež nezaprie športové DNA. Napriek tomu nechýba aj trochu luxusu a inšpirácia v leteckom priemysle. v okolí šoféra. Cena športiaku štartuje na čiastke 60.000 britských libier bez dane, teda asi 70.140 eur.
-jj-, zdroj a foto: Lotus