Priam panická elektrifikácia osobných automobilov vyvolaná ekologickými predpismi pomaly hraničiacimi so šialenstvom poriadne mieša karty aj na trhu s náhradnými dielmi. A predmetom diskusie sú čoraz častejšie batérie.
Dlhá záruka, ale…
Stalo sa prakticky štandardom, že výrobcovia elektrických automobilov poskytujú na batériu záruku väčšinou 7 až 8 rokov. Ak to trocha rozmeníme, tak záruku na to, že batéria sa dokáže nabiť na 65 – 80 % (v závislosti od výrobcov a modelov) deklarovanej kapacity, alebo cca 150 000 až 160 000 km. Nuž, blíži sa doba, keď tých 8 rokov začne byť zaujímavých. Čo ak budem chcieť batériu vymeniť za novú? A čo v prípade havárie a jej poškodenia? A dá sa v „starom“ elektromobile vymeniť batéria za novú s väčšou kapacitou? Koľko by takéto operácie stáli? Odpovede sme hľadali u odborníkov.
Je možná výmena?
Vžime sa do situácie, že máme (alebo si práve za lepšiu cenu kúpime) dajme tomu 10-ročný elektromobil. Ak mal ako nový deklarovaný dojazd, povedzme, 280 km, tak teraz pri (opäť odhad) 65 % kapacite novej batérie to bude 182 km. To nám už nemusí vyhovovať, a preto sa rozhodneme batériu vymeniť, podobne ako opotrebované pneumatiky či brzdové kotúče. Možno nám napadne – kúpme si rovno batériu s väčšou kapacitou, než bola nová, veď vývoj pokračuje. Stop – to takmer určite nebude možné. Kapacite a iným parametrom batérie sú totiž prispôsobené napr. výkonová elektronika, palubné nabíjačky, chladenie i ohrev batérie a mnoho iného. V princípe výmena za rovnakú, novú batériu s plnou kapacitou je možná.
Vyplatí sa?
Samozrejme, o cenu ide v prvom rade. Z importérstva značky Kia nám poskytli údaj o cene novej batérie 15 000 až 25 000 € (ceny uvádzame s DPH) i predpokladanej cene práce pri výmene na cca do 500 €. Dá sa predpokladať, že podobné ceny budú platiť aj pri iných značkách podobnej kategórie. V prípade prémiovej značky Audi sme dospeli k informácii cca 42 000 – 44 000 € za novú batériu (zo súčasnej ponuky) pre Audi e-tron. Porovnajme to s cenami nových vozidiel (napr. Kia e-Niro od 35 290 €, Hyundai Ioniq Electric 35 990 €, Audi e-tron od 68 980 €) a veľmi jednoducho dospejeme k výsledku, že cena batérie dosahuje okolo 60 % ceny vozidla. Nového vozidla! V prípade ojazdeného to teda bude podstatne viac! Ak odhadneme jeho cenu na 40 % nového (a to sme optimisti), tak zistíme, že nová batéria by stála možno viac ako celé desaťročné auto. A buďme optimisti – elektromobily možno budú o 10 rokov podstatne lacnejšie, než sú dnes. No, možno aj náhradné batérie, kto vie.
Zatiaľ viac otázok
… než odpovedí prináša akákoľvek hlbšia úvaha týkajúca sa batérií elektromobilov. Zatiaľ sa ich u nás závratne veľa nepredalo a z toho vyplýva neveľa skúseností s opravami batérií napr. po haváriách (zrejme by stačilo väčšinou meniť jednotlivé články), postojom poisťovní k takýmto haváriám (bude pre ne výhodnejšie vozidlo „odpísať“ než opravovať?) a pod. Nech je, ako chce, elektrická budúcnosť osobných automobilov sa začala a s ňou aj nekončiaca práca novinárov pri hľadaní odpovedí na mnohé otázky.