Automobilky Porsche a Rimac oznámili dohodu, podľa ktorej získala kontrolu nad značkou Bugatti chorvátska spoločnosť Rimac Group podnikateľa Mate Rimaca. Rimac Group teraz vlastní majoritný 55% podiel akcií, zvyšných 45 % je v rukách nemeckej automobilky.
Rimac je chorvátsky výrobca elektromobilov so sídlom v meste Sveta Nedelja asi 20 km od Záhrebu. Ešte pred desiatimi rokmi však o Mate Rimacovi, Chorvátovi, ktorý sa narodil na území Bosny a Hercegoviny, skoro nikto nepočul. Dnes preberá neposlušné dieťa zo stajne koncernu Volkswagen, legendárnu značku Bugatti. Bolo to zlatý poklad najmä pre Ferdinanda Piëcha, rakúskeho priemyselníka, inžiniera, manažéra a bývalého predsedu dozornej rady skupiny Volkswagen, ktorý skonal pred dvoma rokmi.
Vlastnícka štruktúra Rimac/Bugatti nie je zrovna jednoduchá, napokon ako je v prípade Porsche/Volkswagen dobrým zvykom. Azda aspoň trochu pomôže názorný diagram priamo od Porsche/Rimac (viď obrázok): Čím si však môžeme byť už teraz isti je to, že firma bude fungovať pod velením Mate Rimaca. Značky Rimac Technology, Bugatti a Rimac budú aj naďalej fungovať samostatne, ponechajú si výrobné zázemie aj distribučné kanály.
Akcie chorvátskej automobilky Rimac, ktorá sa špecializuje na luxusné elektromobily, budú verejne obchodovateľné už od budúceho roka. Firmu založil v roku 2009 inžinier Mate Rimac, ktorý sa narodil v Livne. Mate Rimac dodnes drží v tejto spoločnosti podiel vo výške 39,2 %. V súčasnej dobe táto firma zamestnáva 850 ľudí a vyrába zhruba 1000 vozidiel ročne. Podľa 33-ročného balkánskeho inovátora by sa tržná kapitalizácia jeho podniku pred plánovaným uvedením na burzu mala pohybovať okolo piatich miliárd eur. Mimochodom, Porsche od marca tohto roku vlastní 24% podiel práve vo firme Rimac.
„Chorváti sú hnacou silou, pokiaľ ide o vývoj batérií a softvéru, maloobjemové špičkové produkty, prototypy a pokrokové myslenie, pokiaľ ide o celkový obraz s nulovými emisiami,“ povedal výkonný šéf Porsche Oliver Blume: „Cieľom spoločnosti Bugatti v tomto spoločnom podniku je urýchliť nevyhnutnú inžiniersku transformáciu a starostlivo prispôsobiť a zdokonaliť jej kľúčové hodnoty značky. V neposlednom rade má Porsche záujem aj na výsledku tejto spolupráce – koniec koncov, 918 Spyder môže jedného dňa dostať ešte pokročilejšiu náhradu,“
.jj., zdroj a foto: Rimac