Poďme si ale najprv vysvetliť čo to vlastne je malá rodina obytných automobilov. Všetky sa volajú vždy Marco Polo, a buď majú, alebo nemajú prívlastok. Samotný model Marco Polo je najluxusnejší. V podstate ponúka 4 miesta na spanie a má kuchynskú linku. Marco Polo Horizont sa musel zaobísť bez kuchynskej linky, ale namiesto toho má o jedno miesto na sedenie/spanie viac. Obidve verzie vychádzajú z triedy V. Marco Polo Activity je postavený na úžitkovom Vite, preto nemôže mať niektoré luxusné prvky, no napriek tomu sa v ňom pohodlne vyspí 5 ľudí a automobilka ho prezentuje ako základný model pre početnejšie rodiny.
Prvá trieda pre autoturistu
My sme si vyskúšali najvyššiu špecifikáciu – a to prakticky po každej stránke. Pod kapotou bol najsilnejší motor, ktorý je spriahnutý vždy s 9-stupňovou automatickou prevodovkou. Pohon všetkých štyroch kolies je za príplatok, každopádne mierne zhoršuje akceleráciu a rastie trošku spotreba. Avšak pokiaľ chcete s autom aj mimo bežnej civilizácie, a to chcete, tak štvorkolka stojí za to. Ďalším príplatkovým prvkom bolo vzduchové pruženie Airmatic, ktoré je mimoriadne komfortné a tiež by som ho nechcel oželieť. Navyše, vďaka vzuchovým mechom máte k dispozícií aj zvýšenie svetlej výšky, a to o 35 mm do 30 km/h, čiže pri nutkaní objavovať neobjavené máte väčšiu istotu, že si vystačíte sami v prípade núdze. Naopak, pri jazde nad 100 km/h sa automaticky zníži o 10 mm, čo prispieva lepšej stabilite a nižšej spotrebe.
Poďme kempovať
Vždy ma autoturistika lákala a Marco Polo posúva úroveň tejto čoraz obľúbenejšej formy turistiky do inej galaxie. A k dokonalosti mu nechýba takmer nič. Keby malo toaletu, tak by som z neho skutočne týždeň nevystúpil. Do chladničky zmestíte 40 l potravín, čerstvej vody je 38 l (odporúča sa meniť každých 5 dní), ktorá odteká do trošku väčšej nádoby na odpadovú vodu. Nechýba ani plynová dvojplatnička a výklopný stolík, takže naozaj viete fungovať niekoľko dní aj na konci sveta. Je prakticky jedno, kde s Marcom zakotvíte. Pozor si však musíte dávať na výšku, aby ste pri vyklápaní strechy nezachytili konár, či prípadnú striešku. V minulosti sa elektricky výklopná strecha otvárala samostatným ovládacím panelom, dnes je súčasťou rozšíreného systému MBUX. Postup vysunutia strechy je jednoduchý. Odporúča sa so strechou manipulovať vždy s pootvorenými oknami, nakoľko dochádza k zmene objemu vzduchu. So strechou neviete manipulovať s naštartovaným motorom, vždy však musí byť kľúčik v druhej polohe spínacej skrinky. Potom už stačí len držať tlačidlo na dotykovom displeji a veľká paráda v podobe integrovaného strešného stanu štartuje. Pod strechou sa nachádza pohodlná výklopná posteľ, takže sa bez problémov viete v interiéri postaviť. Ani hore sa nelezie nejako komplikovane, len to vyžaduje trošku šikovnosti. Rozloženie a zloženie trvá pár sekúnd, čiže ťažká pohoda.
Prebudí túžbu cestovať a objavovať!
MBAC Je rozhraním systému MBUX, ktoré umožňuje centrálne ovládanie funkcií obytnej časti, ako napríklad svetlá alebo vyhrievanie prostredníctvom dotykového displeja alebo cez aplikáciu v chytrom telefóne. Okrem obsluhy strechy tam nájdete stav pitnej a odpadovej vody, nabitie prídavného akumulátora, či regulácie teploty chladničky.
Ležadlová úprava
Zadná lavica slúži po sklopení ako posteľ pre dvoch. Dôležité je aby bola manuálne posúvateľná lavica najviac vpredu a boli vybraté hlavové opierky, ktoré majú vyhradené miesto v držiaku zadnej strany sklopeného operadla. Potom tlačidlami samostatne elektricky sklopíte operadlá, čím sa dopracujete k rovine. Následne lavicu ručne zatlačíte vzad a tiež zaklopíte malú časť krytu batožinového priestoru. Inak hrozí, že poškodíte plastové kryty bezpečnostných pásov na vrchoch operadiel. Osobne im však dávam krátku životnosť, lebo človek určite občas zabudne dodržať presnú chronológiu, prípadne ak to budú robiť deti. Na to už stačí len natiahnuť skladací matrac a nevídané zážitky môžu začať.
V spodnej časti obytného vanu sú na všetkých zadných sklách sťahovacie rolety. Lenže, pre predné bočné a čelné sklo na zastretie slúži externá krycia látka, ktorá sa upevňuje komplikovane a treba pri tom rozmýšľať. Po dlhej ceste s vysokou dávkou únavy som jednoducho stratil trpezlivosť a spal v aute, do ktorého bolo spredu vidno. Odporúčam si inštaláciu preto vyskúšať skôr na nečisto, časom sa z vás stane majster. Navyše, spomínané prísavky, sú na skrutkách, a už pri našom teste sa akosi sami demontovali na 4 časti vrátane podložiek – prísavka, 2 podložky a matka.
Aj kolovrátok
Neviem prečo som pri elektricky výklopnej streche v systéme MBUX hľadal aj ovládanie bočnej markízy. Ostal som prekvapený, keď som ju tam nenašiel, takže som vybehol von a okom hľadal spôsob otvárania. V zadnej časti som objavil dierku a potom som pod sedadlom našiel hlavný nástroj – kolovrátok. Klasická jednoduchá technika, ktorú odporúčam vykonávať so zatvorenými bočnými posuvnými dverami, keďže vznikne viac miesta na krútenie. Po vysunutí už len z čela markízy vyklopíte teleskopické nôžky s pružinami a v prípade potreby ich pripevníte k zemi kolíkmi ako pri stanovaní. Postup demontáže je presne opačný, dbať však musíte na správne upevnenie nôh v západke lišty, lebo inak markízu úplne nezrolujete, prípadne pri spätnom rozťahovaní markízy môžu vypadnúť a poškodiť lak karosérie. Pod slnečnou clonou si môžete lebediť na príplatkových skladacích stoličkách so stolčekom, ktorý má tiež skladacie teleskopické nôžky.
Tip na príplatok
Štandardne ma Marco Polo 57 litrovú nádrž. Ak sa rozhodnete cestovať naprieč Európou, určite budete potrebovať tankovať. Väčšia 70 litrová nádrž stojí len 90 eur, takže pri vhodnom plánovaní tankovania v susedných krajinách sa rozdiel stratí veľmi rýchlo. A nejde pritom ani tak o šetrenia, ale o predlženie akčného rádiusu bez nutnej zastávky na tankovanie.
Čo treba uznať
- Voľnosť nadobúda nový rozmer.
Čo nám chýbalo
- Integrované závesy/rolety aj pre predné okná.
Čo nás prekvapilo
- Servisný interval 40 000 km.
Mercedes V300 d Marco Polo 4Matic
- Cena (základ/test) 61 933,20 /101 786,40 €
- Záruka 2 roky bez obmedzenia kilometrov
Motor:
- Preplňovaný vznetový R4/16, zdvihový objem valcov 1 950 cm3, max. výkon 174 kW (237 k) pri 4 200 ot.min-1, max. krútiaci moment 500+30 Nm pri 1 600 – 2 400 ot.min-1. Emisie CO2 (WLTP) 224 g/km.
Jazdné výkony, spotreba:
- 0-100 km/h za 9,4 s, Vmax = 210 km/h, spotreba výrobca (WLTP)/test 8,5/8,5 l/100km.
Konektivita a batožinový priestor
- Bluetooth – áno
- Wi-fi – áno
- AUX/USB – nie/áno
- Zrkadlenie – áno
- Uhlopriečka: 10,25
- Objem kufra 670 dm3