Verzie N z modelu Hyundai i30 a i30 Fastback sú odborníkmi aj novinármi, vrátane nás v Auto magazíne, hodnotené veľmi vysoko a na Slovensku sú najpredávanejším hot-hatchom. Nie každý si však môže dovoliť, ako sa hovorí, plnú paľbu v podobe pravého enka. Pre nich je aj po facelifte k dispozícii verzia N Line, vo verzii hatchback, Fastback a po novom aj vo verzii kombi. Ja som si vyskúšal N Line, dokonca N Line+, vo verzii Fastback.
Predná časť pôsobí ostrejšie vďaka špecifickej mriežke masky chladiča, väčším postranným otvorom s funkčnými štrbinami usmerňujúcimi vzduch okolo predných kolies a tiež vďaka spodnému „lipu“ nárazníka. Zadný nárazník verzie N Line imituje difúzor a bočné stabilizačné krídelka, pričom je obohatený o efektnú reflexnú líniu a trojuholníkové hmlové svetlo uprostred. Z pravej časti trčí výfuk s pekným decentným zvukom. Samozrejmosťou sú plakety N Line a špecifické kolesá. Exkluzivitu N Line v interiéri zvýrazňujú najmä športové sedadlá N, ktoré sú vážne výborné. A to tak po stránke komfortu, ako aj vedenia tela. Navyše sú čalúnené kožou a alcantarou, ktorá je príjemná na pohľad aj dotyk. Jediné, čo by som na nich zmenil, je, že by som hlavovú opierku prisunul bližšie dopredu. Sú síce nastaviteľné aj v horizontálnom smere, no aj v najbližšej polohe sú na môj vkus ďaleko. Druhým kľúčovým prvkom N Line je volant. Je dobre tvarovaný a na riadenie má príjemnú „hmotnosť“. Technicky povedané: má dobre trafenú účinnosť posilňovača aj prevodový pomer riadenia a vo volante máte spätnú väzbu. Nechýba červená niť prešívania, hliníkové pedále ani špeciálna hlavica prevodovej páky. Výbava N Line+ má navyše zopár technických vychytávok – napríklad prístrojový štít so 7-palcovým Supervision displejom uprostred, čítanie dopravných značiek, elektricky nastaviteľné sedadlo vodiča s pamäťou…
V duchu ostrej verzie N
Nesmierne si cením, že importér značky poskytol na test verziu s motorom 1,5 TGD-i, navyše v spojení s manuálnou prevodovkou. Presne táto kombinácia totiž najlepšie oživuje ducha ostrej verzie N. Motor má tri jazdné režimy Eco, Normal a Sport, pričom v žiadnom nie je vyslovene lenivý. Pravda, v prvých dvoch má pri rozbehu z miesta tupé reakcie odspodu, takže si musíte dávať väčší pozor, aby vám to neskapalo alebo ste sa nerozbehli prískokom vpred. Je zaujímavé, že v športovom režime sa motor aj pri rozbehu správa celkom inak a ihneď od voľnobehu má dostatok síl. To ani nehovorím, aký je v otáčkach.
Motor má pocitovo viac koní, než hovoria čísla.
V ostatnom období sme často svedkami toho, že sa papierový výkon motora nejakým spôsobom nedostáva na kolesá, ale časť zodpovedná za dynamiku sa stráca v ekologických limitoch. To našťastie nie je prípad motora 1,5 TGD-i v i30-ke. Už od okolia 2 000 ot.min-1 tlačí do sedadla a čím vyššie otáčky, tým silnejšie. Škoda, že mu obmedzovač pristrihne krídla veľmi skoro – už na hranici 6 000 ot.min-1. Vtipné je, že červené pole sa začína o 500 otáčok ďalej. V čase, keď aj jediný gram CO2 zaváži, si veľmi cením, že si Hyundai dovolil takú fajnovosť, že motor v športovom režime dáva pri podraďovaní krásne štipľavé medziplyny. Najväčšie prekvapenie mi pripravila spotreba, pretože 6 l/100 km pri tom jazdnom štýle, aký som mal, je absolútne fantastická hodnota, no v čase lokcdownu som bez problémov zvládol jazdiť aj na úrovni 5,5 l/100 km.
Technické finesy
V aute sú dve finesy, ktoré v konečnom dôsledku súvisia. Prvou je 48-voltová mild-hybridná technika. Namiesto klasického alternátora má motor tzv. štartér-generátor, ktorý pri uvoľnení plynu rekuperuje energiu a pri pridaní zasa podporuje motor výkonom 4 – 10 kW, v závislosti od toho, koľko energie systém ušetril. To sa práve prejavuje pri reakciách motora na plyn, pretože sa takýmto spôsobom do istej miery vykryje turbodiera. Okrem toho štartér-generátor zabezpečuje rýchle a absolútne hladké opätovné naštartovanie motora, preto pri bežnej jazde systém štart-stop nebudete vypínať. Toto zariadenie zároveň štartuje motor aj pri prvom štartovaní, takže aj to je hladké. Mild-hybridná technológia zároveň umožňuje rozšíriť zónu činnosti systému štart-stop až do rýchlosti 30 km/h. To znamená, že systém dokáže vypnúť motor ešte pred zastavením. A to už súvisí aj s druhou finesou – inteligentnou manuálnou prevodovkou iMT. Finesa vlastne spočíva v ovládaní spojky. Neovládate ju priamo, ale cez elektricky ovládaný mechanizmus. Stlačenie pedála sleduje senzor a elektronika prevádza vaše povely na výtlačný mechanizmus. Vďaka takémuto ovládaniu dokáže riadiaca jednotka rozpojiť motor a prevodovku aj za jazdy a vozidlo dokáže plachtiť. Napríklad keď pred vjazdom do obce uvoľníte plyn, ale necháte zaradenú šestku. Riadiaca jednotka vtedy rozpojí spojku a auto môže plachtiť. Priznám sa, mne to auto urobilo za celý test iba párkrát. Hyundai tak s cieľom znížiť spotrebu implementoval do manuálnej prevodovky funkciu, ktoré majú automatické prevodovky už dávno. Zaujímavé je, že nijakým spôsobom nevnímate, že spojkový pedál neovládate priamo, ale sprostredkovane. Správanie pedála aj jeho odpor je veľmi prirodzený. Samotná prevodovka je dobre odstupňovaná, páka má krátke a presne definované dráhy, no chod nie je taký mechanicky precízne definovaný ako napríklad Honda.
Viac dynamiky
Vo verzii N Line s motorom 1,5 TGD-i pre hatchback aj Fastback máte znížený športový podvozok – ďalší prvok, ktorý som si nevedel vynachváliť. Na riadenie reaguje rýchlo, ale nie premotivovane, čo oceníte najmä vo vysokých rýchlostiach v priamom smere, pretože auto nie je nervózne. V zákrutách znesie toho veľa a prenosom hmotnosti si môžete pomôcť aj cieleným pohybom zadnej nápravy. Napriek športovým kvalitám a 18-palcovým kolesám však nerovnosti nielenže nebúchajú do karosérie, ale sú pekne odhlučnené. Jedine hluk od odvaľovania kolies je vyšší, ale nie otravný.
Nemusí!
Deti sa v dospelosti chcú podobať na svoje vzory, no viete čo? i30 Fastback N Line s motorom 1,5 TGD-i nemusí dorásť na svoj vzor. Aj tak je po každej stránke skvelý. Jasné, pravé enko je pravé enko, ale aj toto bejby enko vás pobaví. Navyše vám ušetrí kopec peňazí – pri kúpe, pri prihlasovaní, počas prevádzky, pri servise…
Čo treba uznať
- Skvelý motor a podvozok.
Čo nám chýbalo
- V podstate nič.
Čo nás prekvapilo
- Motor si sám dáva pekné medziplyn
Hyundai i30 Fastback 1,5 T-GDi 48 V 6 iMT N Line+
Cena (základ/test) 16 190/24 490 €
Záruka 5 rokov bez obmedzenia km
Motor
- preplňovaný zážihový R4/16V + MHEV, zdvihový objem valcov 1 482 cm3, max. výkon 117 kW (159 k) pri 5 500 ot.min-1, max. krútiaci moment 253 Nm pri 1 500 – 3 500 ot.min-1. Emisie CO2 123 – 144 g/km.
Jazdné výkony
- 0 – 100 km/h za 8,6 s, vmax=210 km/h, spotreba WLTP/test 5,4 – 6,3/6,0 l/100 km.
Konektivita a batožinový priestor
- Bluetooth – áno
- Wi-fi – áno
- AUX/USB – nie/áno
- Zrkadlenie – áno
- Uhlopriečka: 10,25
- Batožinový priestor: 450 dm3