V ostatnom období sa veľmi veľa hovorí o integrovanej doprave. Možno to poznáte aj z reklamy, v ktorej chlapík zaparkuje na záchytnom parkovisku, nastúpi na autobus, potom prestúpi na električku a tá ho dovezie až pred dvere jeho práce. Samozrejme, všetko je načasované na sekundu presne a náš chlapík ide doslova z jedných dverí do druhých. Autobus a električka sú poloprázdne, len zopár ľudí, s ktorými si prehodí zopár slov – ako keby boli starí známi, veď sa stretávajú každý deň. Autobus aj električka sú také vyglancované, že by som z ich podlahy mohol jesť. A realita? O nej radšej pomlčím, radšej volím individuálnu dopravu a keďže sa nechcem ráno ani poobede zúčastňovať všeľudových aktivít nazývaných dopravná zápcha, volím skúter – Hondu Forza 125 ABS.
Elegán aj športovec
Veľkosťou a dizajnom ho môžem radiť pokojne medzi maxiskútre, no objemom motora a výkonom patrí k tým skútrom, ktoré môžete šoférovať s vodičským preukazom skupiny B, teda bez vodičáku na motorku. Pre aktuálnu sezónu prešiel menšími optickými retušami, ktoré sa týkajú čelnej a bočnej kapotáže, zrkadiel, zadných panelov a krytu motora. V skutočnosti sú však také nevýrazné, že by ste ich museli hľadať. Dodávam, že tie zmeny mi ani nechýbali, veď Forza 125 vyzerá elegantne aj športovo. Páči sa mi, že sa tvorcovia nedali zlákať trendom digitálnych prístrojových štítov, a ostali verní klasike v podaní dvoch analógových budíkov (rýchlomera a otáčkomera) a palubného počítača uprostred. V kapotáži vľavo pod riadidlami je schránka, do ktorej vmestíte pollitrovú fľašku, mobil, doklady či kľúče. Podotýkam, že nie osve, ale súčasne. Taká je veľká. Namiesto 12-voltového konektora je tam teraz USB-C konektor.
Plexištít chráni pred náporovým vetrom a dobre funguje aj z hľadiska hluku
Plexištít je nastaviteľný elektricky a po novom má o 40 mm väčší rozsah nastavenia, celkovo 180 mm. V hornej pozícii mi pri mojej výške 178 cm zabezpečoval skvelú ochranu pred náporovým vetrom a zároveň sa konštruktérom podarilo minimalizovať tlak na chrbát vo vyšších rýchlostiach. A dobre funguje aj z hľadiska aerodynamického hluku, vzduch okolo helmy totiž nevibruje a nebubnuje vám do uší. Samozrejmosťou je bezkľúčový systém Smart Key. Odomykáte ním a zamykáte riadidlá, otvárate schránku pod sedadlom, kryt palivovej nádrže a štartujete motor. A keď si kúpite kufor z originálneho príslušenstva Honda, bude odomykať aj jeho. Veľmi užitočnou je funkcia automatického zamykania kufra, keď sa vzdialite. Do schránky pod sedadlom vmestíte dve integrálne helmy. Sedadlo je vo výške 780 mm, no treba počítať s tým, že šírka sedadla a stúpačiek túto hodnotu násobí a už aj s výškou 178 cm dočiahnem na zem akurátne.
Dlhý a ľahký
Do rámu ani do podvozka konštruktéri pri modernizácii „nevŕtali“. Rám ani nepotreboval zásah. Je pevný, skúter sa nevlní ani pri prejazdoch nerovností v zákrute. Avšak podvozok by si zaslúžil optimalizáciu. Po prvé, na pomery slovenských ciest je podľa mňa až príliš pevný, po druhé, predné tlmiče nedokážu odfiltrovať nerovnosti a tie udierajú až do rámu. Dodávam, že vpredu sú tlmiče s 33 mm klzákmi, vzadu hliníkové výkyvné rameno s dvoma tlmiacimi jednotkami s nastaviteľným predpätím pružín v siedmich krokoch. Predný brzdový kotúč má priemer 256 mm, zadný 240, privítal by som väčšiu účinnosť. Samozrejmosťou je ABS. Vpredu je 15-palcové koleso, vzadu 14-palcové, vďaka čomu má skúter výbornú stabilitu, k čomu prispieva aj extra dlhý rázvor osí kolies 1 505 mm. Dodávam, že hmotnosť skútra ej 162 kg, čo nie je málo, ale ťažisko je nízko, takže tú hmotu ani pri posúvaní skútra v garáži nevnímate nijako kriticky. O jazde ani nehovoriac. Forza ide veľmi ochotne do zákrut.
Sedemstoštyridsaťsedem kilometrov!
Srdcom je kvapalinou chladený jednovalec, ktorý spĺňa emisné limity Euro 5, platné od 1. januára 2020. Tá je oveľa prísnejšia, ako bola Euro 4 na emisie CO, CH, detekciu zlyhania zapaľovania a zavádza aj limit na pevné častice. Motor je veľmi tichý a kultivovaný, vibrácie prakticky nepozná. Akcelerácia v typickej mestskej rýchlosti 40 – 60 km/h je veľmi slušná, maximálna rýchlosť je 108 km/h, no ešte aj 90 – 100 km/h je absolútne bezproblémová. Preto je ideálny aj na dochádzanie do mesta, prípadne na víkendové výlety do blízkeho okolia. Novinkou je vypínateľná trakčná kontrola, ktorá sa za mokra môže zísť. Zaujímavosťou motora je systém Idling Stop, teda vypínanie motora na križovatkách, ktorý je založený na bezkefovom štartér-generátore uloženom priamo na konci kľukového hriadeľa. Elektronika nevypne motor hneď, ako zastavíte, ale až po 3 sekundách státia. Opätovné štartovanie motora je hladké a rýchle, okamžite po pootočení plynovej rukoväti. Jednak pretože motor štartuje ACG štartérom priamo na konci kľukového hriadeľa a jednak preto, lebo motor má špeciálny mechanizmus swing-back, ktorý po vypnutí motora vráti kľukový hriadeľ, resp. piest do polohy pred fázu nasávania vzduchu. Systém má, samozrejme, „čítačku“ akumulátora. Keby bolo napätie pre opätovné naštartovanie slabé, tak motor nevypne. Veľkou devízou motora je aj nízka spotreba, ktorá pramení z dobre zvládnutého spaľovania aj z množstva technológií na zníženie trenia – a to nielen priamo v motore, ale aj v prevodovke. Ja som jazdil v priemere za 1,9 l/100 km. No to ani zďaleka nebolo najmenej. Keď som po pokojnej jazde dotankoval nádrž s objemom 11,5 litra, tak mi palubný počítač indikoval dojazd po natankovaní 747 km (!). Sedemstoštyridsaťsedem kilometrov! Niektorí majitelia ho budú tankovať za sezónu asi iba raz – dvakrát.
Stručne
Čo treba uznať
- Výborný motor, skvelý systém Idling Stop.
Čo nám chýbalo
- Krajšie tlmenie nerovností na prednej vidlici.
Čo nás prekvapilo
- Neuveriteľný dojazd
Honda Forza 125 ABS
Cena (základ/test) 4 990/4 990 €
Záruka 3 roky alebo 100 000 km
Motor
- kvapalinou chladený jednovalec/4V, zdvihový objem valcov 124,9 cm3, max. výkon 10,7 kW (14,5 k) pri 8 750 ot.min-1, max. krútiaci moment 12,2 Nm pri 6 500 ot.min-1. Emisie CO2 54 g/km.
Jazdné výkony
- Pohotovostná hmotnosť 162 kg, vmax= ~108 km/h, spotreba výrobca/test 2,34/1,9 l/100 km.