Nový Qashqai už klope, presnejšie povedané už zabúchal na dvere, predaj sa začne ešte v júni, ale ešte nejaký čas si môžete kúpiť dosluhujúci model. Nepochybujem, že nový Qashqai bude lepší, no keď nemusíte mať za každú cenu to najnovšie, čo je na trhu, potom je dosluhujúci model výborný „kauf“. Aj po tých rokoch vyzerá dobre a v modrej farbe, v akej ho vidíte pred sebou, obzvlášť dobre. Akurát disky kolies, ktoré sa dodávajú z výroby, nepatria k salónovým šampiónom. V interiéri už cítiť tie roky, no z istého uhla pohľadu je to výhoda. Mierim na to, že klimatizácia a všetky dôležité a často používané funkcie sa ovládajú priamo – tlačidlami alebo otočnými ovládačmi, nie cez menu na dotykovom displeji. Pri facelifte v roku 2017 dostal Qashqai perfektný volant. Má skvelý priemer – nielen samotného volantu, ale aj venca, je výborne tvarovaný, v spodnej časti je sploštený. Drží sa výborne, navyše je nastaviteľný v oboch smeroch. Sedadlá sú príjemné.
Životaschopné kone
Aktuálne je Qashqai dostupný už iba s 1,33-litrovým preplňovaným benzínovým motorom. V spojení s manuálnou prevodovkou má 103 kW (140 k), so sedemstupňovou dvojspojkovou automatickou prevodovkou 116 kW (158 k). V oboch prípadoch má poháňané kolesá prednej nápravy. My sme testovali slabšiu verziu, aj tých 140 koníkov je však veľmi životaschopných. Motoru stačí mierne viac ako 2 000 ot.min-1 a za plynom ide energicky, pričom rastom otáčok ďalej zvyšuje aj svoju silu, a to až takmer po zásah obmedzovača. Páči sa mi aj akustický prejav motora, pri ustálenej jazde bežnými rýchlosťami je tichý, pod zaťažením má krásny dravý zvuk. Pravda, na pridanie plynu reaguje s miernym oneskorením turbodiery. Prevodovka má šesť stupňov, ktoré sú „naukladané“ rozumne. V každej rýchlosti preto nájdete vhodný prevodový stupeň a ani na diaľnici motor netočí zbytočne vysoké otáčky. V stovke zhruba 2 000 otáčok, v 130-ke cca 2 600. Prevodová páka je pekne vysoká, dráhy nie sú dlhé, ale chod páky nie je precízne mechanický – je tam gumový podtón chodu.
Samozrejmosťou sú základné asistenčné systémy – sledovanie dopravných značiek, stráženie jazdného pruhu, cúvacia kamera, parkovacie senzory vpredu aj vzadu, tempomat s obmedzovačom rýchlosti, varovanie na čelnú kolíziu s autonómnym brzdením… Svetlá sú iba halogénové, no majú výborný dosvit, najmä diaľkové. Jedinou výhradou z pohľadu novej doby je, že svetlo má žltý tón a nie je taký priebojný ako LED svetlá. Zato dosvietia ďalej ako väčšina LED svetiel. Auto je vyzreté aj po mechanickej stránke. Karoséria je pevná, podvozok nebúcha do karosérie. Pružiny a tlmiče sú naladené vyvážene – ani nie príliš tvrdo, ani nie príliš mäkko.
Mínus 2 000 eur
Teraz je Qashqai dostupný so zľavou 2 000 eur a štandardnú fabrickú záruku 3 roky alebo 100 000 km si môžete predĺžiť o ďalších 7 rokov alebo 50 000 km nad rámec štandardnej záruky. Auto teda budete mať „istené“ po dobu 10 rokov alebo 150 000 km. Keď to všetko spočítam, dosluhujúci Qashqai je výbornou kúpou.
Čo treba uznať
- Pekný prejav motora.
Čo nám chýbalo
- Mechanicky lepšie definovaný chod prevodovej páky.
Čo nás prekvapilo
- Výborný dosvit diaľkových svetiel.
Nissan Qashqai DIG-T 140 Comfort
Cena (základ/test) 18 990/19 990 €
Záruka 3 roky alebo 100 000 km
Motor
- preplňovaný zážihový R4/16V, zdvihový objem valcov 1 332 cm3, max. výkon 103 kW (140 k) pri 4 500 – 6 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 260 Nm pri 1 750 – 3 750 ot.min-1. Emisie CO2 143 – 153 g/km.
Jazdné výkony
- 0 – 100 km/h 10,9 s, vmax=193 km/h, kombinovaná spotreba podľa WLTP/test 6,3 – 6,7/5,9 l/100 km.
Konektivita a batožinový priestor:
- Bluetooth – áno
- Wi-fi – áno
- AUX/USB – áno/áno
- Zrkadlenie – nie
- Uhlopriečka: 7,0
- Batožinový priestor: 410 dm3