Slovensko aj naďalej zostáva svetovým lídrom vo výrobe automobilov. Na tisíc obyvateľov sa vlani vyrobilo 182 motorových vozidiel. Za rok 2020 sa na Slovensku vyrobilo 990 598 vozidiel, čo je o 10,6% menej ako v predchádzajúcom roku. Európa je jednoznačne na ceste k zelenej transformácii a k základnému dokumentu EÚ „Green Deal“ sa pripojilo aj Slovensko. Vyplýva z neho podpora štrukturálnej zmeny v oblasti pohonov a redukcia emisií. Vo väčšine štatistík je Slovensko medzi poslednými krajinami v rámci Európskej únie. Za rok 2020 sa u nás predalo len 1 771 nabíjateľných (čisto elektrické autá a plug in hybridy) vozidiel M1, dosahujeme najvyššie emisie CO2 z nových osobných vozidiel (119,2 CO2 g/km. Lepšie na tom nie sme ani pri budovaní infraštruktúry. Momentálne je v prevádzke 750 nabíjacích staníc, do roku 2025 by ich malo byť 5200 a do roku 2030 viac ako 20 000! Samozrejmosťou by malo byť, že nabíjacia infraštruktúra by mala byť napájaná z obnoviteľných zdrojov. „Bohužiaľ, vývoj posledných rokov ukazuje, že sa na Slovensku od týchto cieľov vzďaľujeme. Ak budeme zhodnocovanie priemyselných odpadov realizovať v zahraničí určite to neprospeje konkurencieschopnosti Slovenska a jeho priemyslu,“ – hovorí prezident ZAP Alexander Matušek.
Počas Covid krízy zväz aktívne presadzoval riešenia pre zachovanie pracovných miest, hlavne tzv. Kurzarbeit. Priemysel je ale globálny. Covid ustúpil na Slovensku, ale v krajinách našich dodávateľov zúri ďalej. Aj čipovú krízu, ktorá zasiahla naše automobilky spôsobil Covid a narušenie pravidelného zásobovania komponentmi. Teraz však dochádza k zmene a pomoc sa začne riadiť regionálnym Covid automatom k čomu však majú členovia ZAP SR výhrady. Na ostatnom Valnom zhromaždení vyslovili požiadavku, aby sa toto opatrenie prehodnotilo a účinnosť zákona o Kurzarbeite sa presunula na skorší termín ako je navrhovaný január 2022.
Čo sa týka registrácií nových (57%) versus individuálne dovezených vozidiel (nové+jazdené – 43%) považujú vývoj za nepriaznivý. Dlhodobo kritizujú súčasný stav podľa hesla „Čím staršie auto, tým lacnejšie prihlásenie.“
Prioritami Zväzu automobilového priemyslu na najbližšie obdobie zostáva podpora štrukturálnej zmeny v oblasti pohonov v doprave, redukcia emisií a zelená obnova vozidlového parku, zvýšenie efektívnosti fungovania systému odpadového hospodárstva a dokončenie reformy systému vzdelávania a zvýšenie jeho efektívnosti pre potreby trhu práce v 21. storočí. V duálnom, ale aj celoživotnom vzdelávaní treba veľa doháňať.