Pri kúpe nového auta platí takmer u každého záujemcu rovnaká rovnica. Za čo najmenej peňazí chce čo najviac muziky. Francúzska značka Citroën sa presne tejto filozofie drží už roky, a preto sme si ju vybrali aj do porovnávacieho testu. Tentoraz sme proti sebe postavili modernizované mestské modely C3 v dvoch rozdielnych verziách. Kým prvý zo súrodeneckej dvojice si musel vystačiť so základným motorom, manuálnou prevodovkou a výbavou Shine, druhý sa chválil silnejším benzínovým trojvalcom, automatickou prevodovkou aj najvyššou výbavou Shine Pack. Ktorému z porovnávanej dvojice by sme dali prednosť?
Žiadna šedá myška
Tretia generácia Citroënu C3 je už na prvý pohľad hravé auto. Hoci je na trhu od roku 2016, nedávny facelift so sebou priniesol len menšie vylepšenia, pretože mestský hatchback zatiaľ nepotrebuje výrazné zásahy do dizajnu ani funkčnosti. Karoséria sa opticky ponáša na crossovery, po ktorých je dnes dopyt, a zároveň ponúka veľké množstvo individualizácie. S modernizáciou prišli nové farby lakov a zostala napríklad aj možnosť farebného odlíšenia strechy od zvyšku auta. Výrazným krokom vpred je prítomnosť LED technológie v hlavných svetlách už od základnej verzie. Do porovnávacieho testu si obidve autá zvolili iné dizajnové zbrane. Na jednej strane nový červený lak s názvom Elixír, no so strechou vo farbe karosérie a čiernymi spätnými zrkadlami. Na strane druhej biela farba Banquise, avšak v kombinácii s čiernou strechou, spätnými zrkadlami a kľučkami. Nám sa o trochu viac páčila červená „cétrojka“, lebo nová farba je príťažlivá.
Ako v obývačke
Po presadnutí do interiérov sme začali vnímať rozdiely vo výbave oboch áut. Tu treba pripomenúť, že obidva porovnávané Citroëny boli beztak bohato vybavené. Prakticky išlo o najvyšší a druhý najvyšší stupeň výbavy pri modeli C3. Začnime však tým slabším, no zďaleka nie slabým. Úlohu dominantného prvku výbavy Shine na seba preberá 7-palcový centrálny dotykový displej s funkciou zrkadlenia mobilného telefónu. Súčasťou výbavy bola tiež automatická klimatizácia, zadný parkovací asistent či dažďový a svetelný senzor. Ak k tomu prirátame pohodlné sedadlá a elektricky ovládané okná, tak nám vlastne v mestskom aute nič nechýbalo. Lenže sú medzi nami aj obzvlášť nároční jedinci a Citroën myslel aj na nich. Druhý účastník duelu totiž úroveň výbavy pozdvihol ešte vyššie, konkrétne na úroveň s názvom Shine Pack. Tu sa už nachádzajú luxusné prvky ako parkovacia kamera, zabudovaná navigácia, tónované zadné okná a náš model mal aj vyhrievané predné sedadlá za príplatok 200 eur. Mimochodom, boli to sedadlá Advanced Comfort s lakťovou opierkou v rámci príplatku 500 eur. Množstvo prvkov aktívnej bezpečnosti či napríklad tempomat mali obidve porovnávané autá. Pripomíname, že v tejto kategórii nie je takáto bohatá výbava bežná vec.
Slabší motor do mesta
Zatiaľ čo z dizajnového hľadiska i z pohľadu výbavy a vybavenia interiéru si boli testované autá viac-menej podobné a blízke, pri porovnaní motorov sa začínal lámať chlieb a ukázali sa rozdiely. Základný 1,2-litrový atmosféricky trojvalec disponuje výkonom 61 kW (83 k) a najvyšším krútiacim momentom 118 Nm.
Citroën C3 s ním stovku dosiahne za 13,3 sekundy a kombinovaný môže byť výhradne s 5- stupňovou manuálnou prevodovkou. V porovnaní so svojou silnejšou verziou, ktorá bola v našom prípade spojená s automatom, vám základná motorizácia ušetrí až sto kilogramov celkovej váhy auta. Napriek nižšej hmotnosti tento motor patrí skôr do mesta. V mestskej premávke je dostatočne pružný a zároveň úsporný. Bez väčších problémov sa s ním dá jazdiť pri spotrebe okolo piatich litrov benzínu. Horšie je to už v prípade, že by ste so základnou motorizáciou chceli brázdiť diaľnice alebo predbiehať iné autá na okresných cestách. Mimo mesta už totiž trojvalcu bez turba dochádza dych, treba ho vytáčať do maxima a ani to niekedy nepomôže. Pri diaľničnej 130-tke točí motor takmer 4 000 otáčok na piatom prevodovom stupni a zrýchľovať sa mu už nechce. Zvýšená záťaž sa neskôr odráža aj na spotrebe, ktorá hravo atakuje 7-litrovú hranicu. Je to skrátka základný motor určený na mestské využitie, na nákupy či pre začínajúcich vodičov.
Oplatí sa priplatiť
Náš druhý Citroën C3 mal pod kapotou tiež 1,2-litrový trojvalec, avšak preplňovaný. S výkonom 81 kW (110 k) a najvyšším krútiacim momentom 205 Nm sa už dá jazdiť skutočne svižne. Problémom nie sú rýchle mestské štarty na semafore ani predbiehanie na okresných cestách alebo na diaľnici Veď stovku dosahuje do desiatich sekúnd a jeho maximálna rýchlosť je takmer 200 km/h. Dokonca aj kombinovaná spotreba okolo 6 litrov je mimoriadne fajn. Chválime tiež prácu 6-stupňovej automatickej prevodovky, ktorá je v mestských podmienkach pohodlnejšia, a porovnávací test uzatvárame takto: nižšia výbava Shine by nám stačila a priplatili by sme si len za vyhrievané sedadlá. Pod kapotou by sme však chceli mať silnejší trojvalec, aj keď je drahší o 1 500 eur. Z tohto dôvodu by sme si zvolili manuálnu prevodovku a ušetrili tak prípadnú ďalšiu tisícku za automat. Cenníková cena za takéto auto by bola (bez zliav, ktoré Citroën ponúka) 14 690 eur. Ak by sme si mali vybrať výhradne z porovnávaných áut, tak by sme zobrali silnejšiu „cétrojku“, no jej cena je už dosť vysoká.
Citroën C3 PureTech 83 S&S Shine
+ nízka spotreba v meste
+ dostatočne bohatá výbava
– manuálnej prevodovke chýba šiesty stupeň
– nedostatok výkonu na svižnejšiu jazdu
Citroën C3 PureTech 110 S&S EAT6 Shine Pack
+ zabudovaná navigácia
+ dobrá spotreba aj mimo mesta
– výrazne vyššia cena
– automat občas trhol celým autom
Citroën C3 PureTech 83 S&S Shine
- Cena (základ/test) 10 990/13 490 €
- Záruka 4 roky alebo 60 000 km
Motor
- atmosférický zážihový R3/12V, zdvihový objem valcov 1 199 cm3, max. výkon 61 kW (83 k) pri 5 750 ot.min-1, max. krútiaci moment 118 Nm pri 2 750 ot.min-1. Emisie CO2 125 – 131 g/km.
Jazdné výkony
- 0 – 100 km/h za 13,3 s, vmax=169 km/h, kombinovaná spotreba vo WLTP/test 5,5 – 5,8 /5,7 l/100 km.
Batožinový priestor a konektivita
- Bluetooth
- Wi-fi
- USB
- Zrkadlenie
- Uhlopriečka: 7,0
- Batožinový priestor: 300 dm3
Citroën C3 PureTech 110 S&S EAT6 Shine Pack
- Cena (základ/test) 10 990/17 090 €
- Záruka 4 roky alebo 60 000 km
Motor
- preplňovaný zážihový R/12V, zdvihový objem valcov 1 199 cm3, max. výkon 81 kW (110 k) pri 5 500 ot.min-1, max. krútiaci moment 205 Nm pri 1 750 ot.min-1. Emisie CO2 136 – 139 g/km.
Jazdné výkony
- 0 – 100 km/h za 10,0 s, vmax=193 km/h, kombinovaná spotreba vo WLTP/test 6,0 – 6,1 /6,5 l/100 km.
Batožinový priestor a konektivita
- Bluetooth
- Wi-fi
- USB
- Zrkadlenie
- Uhlopriečka: 7,0
- Batožinový priestor: 300 dm3