Jedno musím uznať, kdekoľvek sa s novou Atecou objavíte, športový dizajn zanechá silný dojem. Robustný exteriér, s pomerne nízkou siluetou a veľkými 19-palcovými diskami robí to, načo bol stvorený. K tomu agresívnejšie predné partie, nová maska chladiča, či koncové LED svetlá s dynamickými smerovkami nenechajú len tak ľahko chladným ani to najtvrdšie srdce. Navyše, v zeleno-sivej farbe Dark Camouflage (opcia 937 €) vyzerá skutočne atypicky, ale športové gény určite nepotiera, práve naopak, pretvára ich do prirodzenej športovej mierne konzervatívnej elegancie.
Skoro full-ka
Nami testovaný exemplár vo výbave Xperience Family s množstvom príplatkových prvkov zahŕňa okrem iného výborne čitateľný digitálny prístrojový panel s uhlopriečkou 10,25-palca, hlasové ovládanie Hola Hola a tiež 9,2-palcový displej infotainmentu s príjemnou odozvou, prehľadnou grafikou a intuitívnym ovládaním. Samozrejmosťou je aj bezkáblové spojenie so smartfónom. Na Atece ma teší, že je prudko intuitívne auto – sadnete a idete, netrápite sa s nastavovaním a všetko máte vždy po ruke a logicky umiestnené. To už dnes naozaj nebýva zvykom a vôbec mi neprekážajú niektoré staršie detaily prevzaté zo starších koncernových modelov, práve naopak! Balík Family pre výbavu Xperience znamená sériovo parkovací asistent s prednými a zadnými senzormi a parkovacou kamerou vzadu, vyhrievané predné sedadlá, vyhrievaný volant a vyhrievané čelné sklo, sledovanie mŕtveho uhla a okolia pri cúvaní a systém SEAT Full Link, ktorý zahŕňa MirrorLink, Apple CarPlay, Android Auto. Cena je navyše o 1 000 € nižšia v prípade nami testovanej motorizácie. Samozrejme, prvky balíka Family sa trošku líšia v závislosti od počiatočnej úrovne výbavy, ale jedno je isté, za prijateľné peniaze dostanete viac než dosť!
Výzorom to len začína
Lenže nová Ateca nielenže dobré vyzerá, ale aj výborne jazdí. Hneď ako prvé si uvedomíte, že volantom vôbec nemusíte otáčať veľa. Máte obavy zo športovo-elegantných príplatkových 19-palcových diskov, že sa budete cítiť ako na rebriňaku? Omyl. Áno, auto je síce pocitovo tuhšie aj vďaka adaptívnemu podvozku DCC (pozor, len pre motory od 110 kW a vždy za príplatok 773 €), ale aj napriek tomu aj v športovom režime príjemne žehlí nástrahy slovenských jarných ciest, rozumej samá jama. Nerovnosti samozrejme krásne filtruje a nežiaduce rany do karosérie adekvátne absorbuje aj vo zvyšných jazdných režimoch. Vďaka faktu, že nami testovaná Ateca je štvorkolka, už v základe má vždy SEAT Drive Profile s otočným ovládačom na stredovej konzole, ktorým sa dajú upraviť jazdné režimy, od cestných až po terénne, ktoré okrem iného menia charakteristiku naladenia plynového pedálu, podvozku a nesmie chýbať ani progresívne riadenie. Každopádne, aj v jemnejšom teréne by som si dával extrémny pozor na vyššie spomenuté disky s nízkoprofilovými pneumatikami (245/40 R19), ktoré ale na spevnenej ceste robia naozaj divy.
Koncern, ktorý vždy spraví dojem!
Keď chcete mať Atecu s pohonom všetkých štyroch kolies, nemáte veľa možností motorizácie výber. Vždy sú to len dvojlitre, či už zážihový, alebo vznetový a vždy len s najvyšším výkonom. Je tiež vždy viazaný na sedemstupňovú automatickú prevodovku DSG. Pri nafte to je len jeden jediný výkonový variant 2,0 TDI s výkonom 110 kW (150 k), ktorý bude určite predávanejší ako benzínový náprotivok. Agregát s pohonom a prevodovkou spolupracuje dobre, pri presunoch si hutnejší chod motora neuvedomíte, a pri diaľničnom tempe pri tachometrových 140 km/h točí na siedmom prevodovom stupni cca 2 000 ot.min-1 a pri tomto tempe rátajte so spotrebou do 8 litrov nafty na 100 km. Nám sa spotreba ustálila na hodnote 7,6 l/100 km.
Som veľmi rád, že Ateca má veľmi dobrú pamäť. Niektoré prvky aktívnej bezpečnosti (napr. Lane Assist) nemusíte pri každom štarte deaktivovať, jednoducho si to pamätá. O jeho nečinnosti vás síce bude informovať oranžový výkričník, ale ten sa dá rýchlo prehliadnuť a zvyknúť si naň. Podobne je na tom aj Auto-Hold, ktorý ostáva po štarte aktivovaný.
Menej ale aj viac
Zaujímavým je aj fakt, že kvôli pohonu 4×4 (4Drive) síce prídete o 25 litrov v batožinovom priestore, ale na strane druhej vám doprajú extra 5 litrov v nádrži. Už keď sme pri kufri, tak dobrodružne orientovaných ľudí poteší zásuvka na 230V, ale zamrzí fakt, že po sklopení sedadiel nevytvoria rovinu. Dvojité dno pre 4Drive nie je dostupné, a opticky sa môže zdať podlaha kufra trošku vysoko. Pod ňou sa skrýva dojazdové rezervné koleso, ktoré v sebe skrýva príplatkový subwoofer audio systému Beats. Mimochodom, sklápanie zadných sedadiel z kufra stojí príplatkových 18 eur, takže určite neváhajte si za tento prvok príplatkovej výbavy priplatiť.
Čo treba uznať
- Štýlová praktickosť.
Čo nám chýbalo
- Rovná podlaha v kufri
Čo nás prekvapilo
- Výborné odhlučnenie podvozka aj s veľkými kolesami.
SEAT Ateca 2,0 TDI 150k 4Drive 7-DSG XP Family
Cena a záruka:
- Základ/test 19 190/38 510 €.
- 5 rokov alebo 100 000 km
Motor:
Preplňovaný vznetový R4/16, zdvihový objem valcov 1 968 cm3, max. výkon 110 kW (150 k) pri 3 500 – 4000 ot.min-1, max. krútiaci moment 340 Nm pri 1 600 – 3000 ot.min-1. Emisie CO2 (WLTP) 149 – 167 g/km.
Jazdné výkony, spotreba:
0-100 km/h za 8,7 s, Vmax = 197 km/h, spotreba výrobca (WLTP)/test 5,7 – 6,4/7,6 l/100 km
Batožinový priestor a konektivita
- Bluetooth – áno
- Wi-fi – áno
- AUX/USB – nie/áno
- Zrkadlenie – áno
- Uhlopriečka: 9,2
- Batožinový priestor: 485 dm3