Nemecká značka Volkswagen sa roky považuje za akýsi medzistupeň pri smerovaní do prémiového segmentu, čo už síce príliš nesedí s jej názvom a pôvodnou myšlienkou, ale to je teraz vedľajšie. Zvykli sme si, že prakticky všetky modely sa príchodom novej generácie menia len evolučne a priestor na vybočenie z radu zostáva minimálny. Priznám sa, že osobne mi tento konzervatívny postoj začínal prekážať, lebo sa mi zlievali viaceré generácie Golfu či Passatu a mal som čo robiť, aby som ich vedel rozlíšiť. Konečne však prišlo auto, ktoré je iné, svojské, originálne a navyše považujem ID.3 za vstup Volkswagenu do novej doby.
Už to nie je nuda
Dizajn elektrickej novinky je pomerne kontroverzný, to uznávam, ale zároveň má moje sympatie. Dokonale vyhladené aerodynamické krivky, moderný LED svetelný podpis, obrovské 20-palcové disky netypického tvaru, efektná mozaika na zadnom stĺpiku či netradičná tyrkysová farba robili z testovaného Volkswagenu ID.3 vo verzii 1ST MAX magnet na pohľady. Fanúšikovia značky síce nie sú na extravaganciu príliš zvyknutí, no ja tomuto elektromobilu z hľadiska dizajnu exteriéru nemám čo vytknúť.
Vzdušný a moderný interiér
Hneď, ako som si v ID.3 našiel svoju ideálnu polohu, pochopil som, že už vlastne sedím v aute budúcnosti. Elektroniku som totiž zobudil už svojou prítomnosťou a zaťažením sedadla, pričom nikde okolo mňa sa nenachádzalo jediné fyzické tlačidlo. Neskôr som jedno objavil, no zároveň som zistil, že je vlastne zbytočné. Auto totiž štartuje aj bez toho, aby som ho stlačil. Stačí zaradiť D na voliči automatickej prevodovky umiestnenej napravo za volantom. Všetko funguje na dotyk a interiéru vládnu displeje. Ten pred vodičom je síce malinký a vyzerá ako gameboy, no dôležité informácie zobrazuje prehľadne. Volkswagen ID.3 chválim za vzdušnosť a priestrannosť. Miesta je dosť nielen vpredu, ale aj vzadu. Tam aj vďaka rovnej podlahe skoro ako v Passate, teda aspoň na kolená. Zároveň treba oceniť perfektný výhľad z miesta vodiča, čo býva achillovou pätou pri množstve moderných áut. Za priestrannosť vďačí ID.3 novej platforme s názvom MEB, ktorá bola vyvinutá špeciálne pre elektromobily a ešte o nej bude reč. Čierny bod interiéru udeľujem za pomalšie reakcie infotainmentu a lacno pôsobiace plasty.
Radosť šoférovať
Zásluhou premyslenej podvozkovej architektúry, kde sú kolesá uložené v rohoch karosérie, akumulátor v podlahe a elektromotor v zadnej časti, má elektrický Volkswagen výborne vyvážené jazdné vlastnosti. Podvozok občas buchne, no inak je komfortný a v aute je väčšinu času neuveriteľné ticho, pričom ID.3 na pokyny vodiča reaguje pohotovo. Škoda len, že zábavný potenciál pohonu zadných kolies potláča okamžitý, až príliš skorý, zásah stabilizačného systému, ktorý sa nedá deaktivovať. Aj keď škoda je to asi len pre tých, ktorí sa chcú so zadokolkou zabávať, inak je to v pohode. Chýbali mi viaceré stupne rekuperácie a vystačiť som si musel s režimom B, keď auto spomaľovalo až príliš prudko. Naopak, potešili ma natáčacie Full LED svetlá IQ Light, ktoré radím k špičke na trhu. V meste som často využíval obratnosť auta s priemerom otáčania len 10,2 metra.
Na výkon je spoľahnutie
Keďže ide o elektromobil na každodenné používanie nielen v mestských podmienkach, dôležitú úlohu zohráva výkon elektromotora, kapacita batérií, dĺžka nabíjania i reálny dojazd. Tak poďme po poriadku. Systémový výkon 150 kW (204 k) a najvyšší krútiaci moment 310 Nm považujem za viac ako dostatočné. Volkswagen ID.3 je na stovke za 7,3 sekundy a hlavne prvé metre vás dokáže poriadne pritlačiť do sedadla. Pružné zrýchlenie je už o niečo slabšie, ale na výkon elektrického motora s permanentnými magnetmi je skrátka vždy spoľahnutie. Akumulátor má kapacitu 58 kWh, čo by papierovo malo vystačiť až na 420 kilometrov pri priemernej spotrebe 15,5 kWh – ale fakt len papierovo. Reálne sme pri teplotách mierne nad nulou jazdili s priemernou spotrebou (vrátane diaľnic) okolo 21 až 25 kWh. Bežný dojazd bol teda okolo 250 kilometrov, avšak v letných mesiacoch sa bude dať bez väčších problémov prejsť aj o stovku viac. Čo sa týka nabíjania, tu treba Volkswagen ID.3 pochváliť. Dokáže sa totiž dobíjať výkonom až 100 kW a ak ho prázdny dáte na rýchlonabíjačku, tak ste za polhodinku hotový. V domácom prostredí treba rátať s desiatimi hodinami, čas si však môžete kúpou wallboxu skrátiť takmer na polovicu.
Výborné, ale nie dokonalé
Môj záverečný verdikt je v prípade Volkswagenu ID.3 priaznivý. Je to totiž automobil od samého počiatku robený ako elektromobil, čo vo výsledku cítiť. Má dobre trafený dizajn, ktorý je dostatočne jedinečný, a zároveň nie prehnane kontroverzný. Využíva výbornú podvozkovú platformu, vďaka ktorej má nízke ťažisko, vyvážené jazdné vlastnosti a veľmi priestranný interiér. Kufor s objemom 385 litrov by mohol byť väčší, ale väčšine záujemcov postačí. V mestských podmienkach a pri teplom počasí prejde vyše 300 kilometrov a dokáže sa nabíjať dostatočne vysokým výkonom. Je hrdým vlajkonosičom Volkswagenu pri vstupe do novej elektrickej éry, aj keď má svoje nedostatky. A ešte som vám dlžný cenu. Testovaný Volkswagen ID.3 v bohato vybavenej verzii 1ST MAX stál 50 180 eur.
Čo treba uznať
- Dobré nastavenie podvozka a vysoká tuhosť karosérie.
Čo nám chýbalo
- Tepelné čerpadlo, za ktoré sa dá priplatiť.
Čo nás prekvapilo
- O dosť vyššia spotreba oproti papieru.
Volkswagen ID.3 1ST Max Pro Performance
- Cena (základ / test) 37 610 / 50 180
- 2 roky bez obmedzenia km + 8 rokov alebo 160 000 km (batéria)
Motor
- Synchrónny elektromotor, max. výkon 150 kW (204k) pri n. u. ot.min-1 , max. krútiaci moment 310 Nm pri n. u. ot.min-1 Emisie CO2 0 g/km.
Jazdné výkony
- 0 – 100 km/h za 7,3 s, vmax= 160 km/h, spotreba výrobca/test 15,5/22 kWh/100 km.
Konektivita a batožinový priestor
- Bluetooth
- Wi-fi
- USB
- Zrkadlenie
- Uhlopriečka: 10,0
- Batožinový priestor: 385 dm3