Vodíkové auto Hyundai Nexo, riadené tímom austrálskeho zastúpenia juhokórejského koncernu, stanovilo nový svetový rekord v najdlhšom dojazde na jednu nádrž pre vozidlá s vodíkovým pohonom. Nové maximum má hodnotu 887,5 km.
Rekordná jazda s nulovými emisiami sa konala na austrálskom kontinente a viedla z Melbourne až za Broken Hill (887,5 km). Nielen odborníkom tak ukázala nesmierny potenciál vodíku ako čistého paliva aj popredné postavenie značky Hyundai vo vývoji tejto technoloógie. Austrálsky jazdec Brendan Reeves, ktorý jazdí so súťažnými vozidlami Hyundai, sa vydal na cestu za rekordom so sériovým modelom Nexo z predmestia Essendon Fields v Melbourne.
Po 807 km hospodárnej jazdy došiel Reeves do mesta Broken Hill a palubný počítač mu aj naďalej ukazoval ešte prekvapivo dlhý dojazd. V jazde vtedy pokračoval do Silvertonu, obce v austrálskom vnútrozemí na periférii mesta Broken Hill, ktorá sa preslávila ako miesto deja postapokalyptického akčného filmu Šialený Max 2. A odtiaľ absolvoval asi 60 km po ceste Wilangee Road až za motel a kemp Eldee Station, kde Nexo spotrebovalo aj posledné zásoby vodíku zo svojej nádrže.
Podľa palubného počítača modelu Nexo bola celková absolvovaná vzdialenosť 887,5 km. Prekonaný tak bol predchádzajúci svetový rekord 778 km, stanovený francúzskym vzduchoplavcom Bertrandom Piccardom, rovnako za volantom modelu Nexo, pri jazde naprieč Francúzskom z obce Sarreguemines do mesta Le Bourget. Zástupca austrálskeho autoklubu RACV (Royal Automobile Club of Victoria) pred jazdou zapečatil plniace hrdlo nádrže modelu Nexo.
Navyše, zástupca združenia NRMA (National Roads and Motorists‘ Association) na konci cesty potvrdil nepoškodenú pečať nádrže. Vzdialenosť nameraná samostatnou jednotkou GPS na palube vozidla Nexo bola 903,4 km, zatiaľ čo aplikácia Google Maps ukázala vzdialenosť 905 km. Pre účely testu sa však k oficiálnemu meraniu odjazdenej vzdialenosti použil palubný počítač modelu Nexo.
„Neustále som kontroloval ukazovateľ hospodárnosti modelu Nexo, aby som maximalizoval dojazd na jeden kilogram vodíku. Zistil som, že pomocou metód riadenia súťažného vozidla, napríklad sledovaním situácie v čo najväčšej vzdialenosti pred vozidlom, ale aj vďaka radám od môjho otca pre hospodárne riadenie nákladného vozidla v diaľkovej doprave, je v skutočnosti možné ujsť omnoho ďalej, než sľubuje oficiálny údaj dojazdu modelu Nexo,“ povedal šofér vozidla Brendan Reeves.
Samotná jazda trvala 13 hodín a šesť minút, pričom priemerná rýchlosť bola 66,9 km/h. Kontrolka nízkeho stavu paliva v nádržiach sa na prístrojovej doske modelu Nexo rozsvietila pri 686 km, ale to ešte zostával dojazd viac než 200 km. Kontrolka začala svietiť prerušovane po absolvovaní 796 km, keď zostávalo 90 km reálneho dojazdu. Nexo spotrebovalo počas jazdy celkovo 6,27 kg vodíka. Priemerná spotreba paliva teda vychádza na 0,706 kg/100 km. Vozidlo pri jazde vyčistilo 449.100 litrov vzduchu!!
Také množstvo kyslíka postačuje na dýchanie pre 33 dospelých osob počas celého dňa. Navyše, z jeho plastového výfukového potrubia vychádzala len vodná para a kvapky. Hyundai Nexo je druhou generáciou elektromobilu s palivovými článkami z veľkosériovej výroby značky Hyundai. Futuristické SUV ponúka štandardný dojazd 666 km (WLTP) a doplňovanie paliva zvládne za 180 až 300 sekúnd. Automobil obdržal v testoch Euro NCAP najvyššie päťhviezdičkové hodnotenie a za ochranu životného prostredia si vyslúžil rovnako kvinteto hviezd v hodnotení Green NCAP.
Nexo kombinuje čistú mobilitu s najmodernejšími systémami pre autonómnu jazdu a ďalšími chytrými asistenčnými systémami najvyššej úrovne. Hyundai disponuje najrozmanitejšou ponukou pohonov zo všetkých výrobcov v Európe a Nexo zohráva v širokom portfóliu ekologických modelov tejto značky rolu technologickej vlajkovej lode. Ponuka zahŕňa elektrické pohony s palivovými článkami na vodík, hybridné vozidlá, elektromobily s napájaním z akumulátorov a externe nabíjateľné hybridné vozidlá.
–jj- zdroj, foto a video: Hyundai Australia