Renault s týmto modelom začal skutočne atypicky. Najprv sa z neho mohli tešiť Rusi, do zvyšnej Európy prišiel až teraz, dva roky neskôr. Čo je trošku škoda, keďže SUV coupé za ľudovejšie peniaze len tak ľahko nenájdete. Myslím si, že ich trošku aj štve, že im o málu trošku stihol rýchlo vypáliť rybník nový rival z krajiny galského kohúta – Citroën C4. Nuž je to malá daň za omeškanie, ale bez tvrdého boja sa Renault určite nevzdá a Arkana určite opätuje tvrdý protiútok. A má skutočne silný tréning, najmä keď sa pozrieme na vynikajúce predajné úspechy v Rusku.
Arkana je síce Renault ako vyšitý, a to dokonca z každého uhla pohľadu, ale k zákazníkom prichádza zo závodu Renault – Samsung v meste Busan, ktoré sa nachádza, a teraz pozor, v Južnej Kórei. To by ste sprvu určite ani len netipovali však? Na druhej strane je pravda, že je to informácia, ktorá koluje svetom automobilov už mesiace. Každopádne, dizajnové detaily dokonalo zapadajú do vizuálneho štýlu značky a nájdeme na ňom množstvo vecí, ktoré vzbudia pocity silného záujmu a to predovšetkým v dynamicky orientovanej verzii R.S. Line, ktorá je inšpirovaná ostrým hot-hatchom Megane RS. Určite nie som jediný, kto by v takto strihanej karosérii privítal techniku vyššie zmieneného ultimátneho modelu Megane, ale obávam sa, že moje myšlienkové pohnútky v podobe športového čisto benzínového modelu Arkana ostanú nevypočuté, keďže vieme, akým smerom sa uberajú myšlienkové pochody francúzskej vlády v boji proti emisiám a s tým spojenými poplatkami za silné spaľovacie autá. Ale možno žeby bol hybrid cestou? Uvidíme…
Nám zverená imidžovo-športová verzia R.S. Line sa už na prvý pohľad líši predným športovým nárazníkom s integrovanou lištou, zadným difúzorom s 2 chrómovanými atrapami koncoviek výfuku, bočnými lištami v sivej farbe, či čiernymi lištami okolo okien. Ak si zakladáte na športovom vzhľade, za 600 eur si viete v prípade vrcholnej verzie priplatiť ešte za tzv. Pack Look R.S. Line, ktorý obsahuje predné a zadné ochranné kryty podvozku vo farbe karosérie, tenké bočné lišty na spodnej hrane dverí vo farbe karosérie, čiernu strechu, čierny spojler na veku kufra. Ostatné, nižšie stupne výbavy, Intens a Zen sú bez týchto štýlových doplnkov, ale tiež vyzerajú uličnícky športovo. Cenovka základnej verzie ZEN je aktuálne 23 300 eur
Intuitívne a priestranne
Sadám si a skúmam detaily športovo ladenej verzie R.S. Line, ktorú nám importér poskytol na krátke zoznámenie. Zaujalo ma kožené čalúnenie s kontrastným viacfarebným prešívaním na sedadlách, mäkučký športový volant potiahnutý perforovanou kožou s logom R.S. Line, či interiérové dekory v imitácii karbónu. Mňa osobne potešili aj červené dekoračné prvky, a to okrem iného aj na bezpečnostných pásoch. Som veľmi rád, že tie predné ostali výškovo nastaviteľné. To dnešným autám už veruže často chýba.
V interiéri je cítiť, že sa ho do maximálnej možnej miery snažili prevzdušniť. Palubná doska nie je mohutná, dominuje jej vertikálne osadená dotyková 9,3-palcová obrazovka infotainmentu Easy Link, ktorej sekunduje 10-palcový displej prístrojového štítu. Ten je mierne zošikmený, tak ako to robí Renault už minimálne 25 rokov, teda ešte za čias jednoduchých analógových budíkov. Grafika v štandardnom zobrazení svojim fontom pripomína práve modely, ktoré produkovali od 80.tych rokov. Ostatné 3 zobrazenia ma až tak nenadchli, hoci su moderné, keďže ja osobne sa považujem za starú školu, kedy boli vrcholom elegantné ručičkové ciferníky. Čo je však smutné, aj Renault, rovnako ako ostatné automobilky, aktuálne zápasí s nedostatkom čipov, a keď si práve teraz chcete nakonfigurovať vlastný kus, vystačiť si budete musieť vždy so 7-palcovým prístrojovým štítom. Momentálne majú desať palcový displej iba skladové verzie.
Prejdime k priestrannosti. Ako som spomenul vyššie, maximálnu vzdušnosť cítiť aj pri sedadlách. Tie sú útle a tvária sa aj športovo a komfortne zároveň. Nie sú napočudovanie vôbec hrubé. 180 cm vysoký človek sa bezproblémovo posadí aj za seba, vyššie postavy si budú biť nohy o plastové vybratie opticky skutočne tenkých predných sedadiel. Každopádne vzhľadom na triedu je tento parameter papierovo najlepší. Miesta na hlavu na zadných sedadlách je tiež viac než dosť a to aj pre vysokého cestujúceho v strede . Potešia aj príručné odkladacie priestory, ktorých celkový objem činí viac ako 26 litrov. Za príplatok si viete priplatiť aj za audiosystém Bose, ktorý má 9 reproduktorov vrátane subwooferu v kufri, ktorý sa nachádza na boku a prakticky vôbec neznižuje praktickosť. Pod dvojitou podlahovou batožinového priestoru sa skrýva rezerva vrátane náradia.
No more diesel, no more manual
Paleta pohonných jednotiek si musí vystačiť bez agregátu spaľujúceho naftu a bez manuálnej prevodovky. Na trh sa dostanú vždy aspoň čiastočne elektrifikovaného benzínové pohonné jednotky. Základ ponuky aktuálne tvorí štvorvalcový 1,33 TCe motor s výkonom 103 kW (140 k), ktorý využíva mikrohybridnú technológiu s 12 voltovou sieťou, kde je batéria ukrytá pod sedadlom spolujazdca. Motor je spárovaný so 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou EDC. Táto technológia pomáha znižovať spotrebu paliva o 8% a tiež emisie a zároveň zaisťuje plynulejšie opätovné zapaľovanie a lepší jazdný komfort. Navyše, aby som nezabudol, tento motor má priamy vstrek. Neskôr príde aj jeho silnejšia verzia, ktorá bude disponovať výkonom 160 koní.
Pre veľa záujemcov sa stane zaujímavou voľbou aj verzie E-TECH, teda nepriamo vstreková atmosférická štvorvalcová pohonná jednotka s objemom 1,6 litra a výkonom 69 kW (94 k), ktorá je navyše kombinovaná s elektromotorom 36 kW (49 k) a štarter-generátorom 15 kW (20 k), ktoré sumárne dávajú kombinovaný výkon 105 kW (143 k). Tu je elektromotor živený 1,2 kWh batériou. Trochu netypicky nedochádza k zmene objemu palivovej nádrže, ale mierne k zmenšeniu batožinového priestoru, z 513 litrov na 480 litrov. Veľmi zaujímavým prvkom je tu multimódová automatická prevodovka, ktorá ma 2 stupne pre elektromotor a 4 stupne pre spaľovací motor. Každopádne, fascinuje ma aj rozdiel v cene medzi verziou TCe 140 a E-Tech. Aktuálne to je len 1100 eur. Papierovo hybridná pohonná jednotka jazdí o zhruba liter benzínu ekonomickejšie ale s citeľne slabšou dynamikou. Ešte na okraj dodám, že všetky verzie majú vždy filter pevných častíc.
Nadpriemerných 20 cm
Svetlá výška je 200 mm. Vpredu využíva Arkana tradične nápravu MacPherson a vzadu má vždy tuhú jednoduchú nápravu. Naladenie je skôr komfortné ako športové a tvrdé. Postrehnete aj nakláňanie karosérie, a to ako v zákrute, tak aj pri akcelerácii a brzdení. Pri športovom režime riadenie príjemne v oblasti stredovej polohy stuhne, inak je naladené mäkšie.
Renault pripravil aj jazdné režimy skryté pod menu MULTI-SENSE, ktoré majú vplyv na správanie motora, jazdných asistentov, ambientného osvetlenia interiéru a digitálnu konfiguráciou prístrojovej dosky. Eco režim tu je tradičné pre zníženie spotreby a emisií CO2, Sport pre väčšie potešenie z jazdy, obratnosť a reaktivitu, a MySense: pre maximálnu individualizáciu. Všetko sa rieši cez centrálny displej, ale samotné menu treba aktivovať hardverovým tlačidlom pod displejom. Pri personalizácii naladenia jednotlivých súčastí auta si viete zmeniť aj ambientné osvetlenie a vyberáte z 8 farieb.
Renault Master Z.E. – Diaľničná patrola má malý dojazd, dostala vozík s baterkami
Šoférovanie s pomocníkmi
Arkana dostala aj kvantum šikovných pomocníkov. Asistent pre jazdu na diaľnici a v kolónach spája adaptívny tempomat (funkcia Stop&Go) a funkciu asistenta jazdy uprostred jazdného pruhu. Reguluje rýchlosť vozidla od 0 do 160 km/h. Je užitočný v hustej premávke a umožňuje, aby vozidlo zastavilo a opäť sa rozbehlo automaticky za 3 sekundy bez zásahu vodiča. V rušnom meste sa určite hodí aj aktívna detekcia vozidla blížiaceho sa zozadu, ktorá upozorňuje vodiča na vozidlo keď opúšťa parkovacie miesto pri cúvaní.