,,Železničná doprava je moja absolútna priorita, každý projekt na zvýšenie jej bezpečnosti, rýchlosti, či komfortu považujem za mimoriadne prínosný. Vďaka eurofondom dokážeme realizovať kroky, ktoré nás približujú k cieľu – teda aby v roku 2030 jazdili v Európskej únii autonómne vlaky. A to chceme dosiahnuť aj na Slovensku,“ uviedol Andrej Doležal, minister dopravy a výstavby
Cieľom tohto projektu je zvýšenie bezpečnosti na železniciach. Inštaláciou systému sa splní povinnosť, ktorá je pri prevádzke vlakov pri väčšej rýchlosti ako 120 km/h. V tejto rýchlosti už nie je možné zastaviť vlak na vzdialenosť, na ktorú dovidí rušňovodič. Preto je snaha zlepšiť bezpečnosť železničnej prevádzky, a to zavedením takého zabezpečovacieho zariadenia, ktoré prenáša informácie o prejazdnosti trate do lokomotívy prostredníctvom snímačov v koľajisku alebo pomocou GSM signálu.
Celoeurópsky používaný systém ETCS dokáže v prípade prekážky automaticky vypočítať potrebnú silu brzdenia tak, aby zastavenie bolo nielen bezpečné, ale aj energeticky efektívne. Takéto zariadenia sú na železničných tratiach ako vysielače (už sú inštalované v správe ŽSR) a ako prijímače v rušňoch – aktuálne projekty ZSSK. „Projekt dodanie a inštalácia systému ETCS do HKV 361 – 2. etapa“ je druhou etapou – pokračovaním aktuálne realizovaného projektu „Dodanie a inštalácia ETCS do hnacích dráhových vozidiel radu 361“ financovaného z Nástroja na prepájanie Európy (CEF), pri ktorom bude tento systém inštalovaný do 9 rušňov. Oprávnené náklady oboch projektov sú spolu viac ako 11 miliónov. ZSSK na druhú etapu dostane podľa zmluvy o nenávratnom finančnom príspevku 6,5 milióna eur z OPII. Realizáciou oboch etáp projektu sa zvýši počet vlakov, ktoré budú môcť využívať všetky bezpečnostné aj rýchlostné parametre modernizovaných železničných tratí.
Na tento projekt, ktorý má vďaka podpísanej zmluve zabezpečené financovanie, prebieha verejné obstarávanie na dodávateľa.
Mimo tému
Neviem, či som sám taký, ale prílišná autonómia a strojové rozhodovanie mi začínajú vadiť. Ľudia sú nahradzovaní strojmi vo veľa odvetviach. Pýtam sa preto nielen sám seba, čo bude s ľuďmi, kde sa uplatnia, aké hodnoty budú vytvárať? Ak budú nahradený vo viacerých odvetviach, tak jednoducho nebude potrebovať autonómnu dopravu, lebo nie malá skupina ľudí nebude mať uplatnenie na trhu a teda nebudú musieť cestovať a už určite nebudú mať za čo cestovať.
Autonómnu jazdu vlakov si viem predstaviť oveľa skôr ako autonómné autá. Áno, aj na koľajách číha množstvo premenných, ale je ich podstatne menej, ako na ceste. Aký máte názor na autonómnu cestnú a železničnú dopravu vy?