„Tento model v žiadnom prípade nemá v úmysle nahradiť 2 CV, od ktorého sa výrazne líši (…),“ bola v tom čase asi prekvapujúca tlačová správa Citroënu z roku 1961, rovnako ako dizajn Ami 6! Toto „veľké malé auto“ so svojimi malými vonkajšími rozmermi a priestranným interiérom malo okrem svojho jedinečného tvaru veľký úspech a vyrobilo sa ho viac ako milión kusov, z toho viac ako polovica vo verzii kombi, ktorá dorazila v roku 1964.
JEDINEČNÝ VZHĽAD
Po dizajne Traction Avant, 2 CV a DS bol Flaminio Bertoni požiadaný, aby vytvoril línie automobilu strednej triedy, vtedy známeho ako AM Project. Výsledkom bol model Ami 6; jeho majstrovské dielo, aspoň takto sa zveril svojim priateľom a rodine. Pre Ami 6 mal odvážnu myšlienku záporne zoškimeného zadného okna, ktoré ostáva čisté aj v prípade dažďa, a to aj pri zachovaní kufra s primeranou veľkosťou s tradičným otváraním a priestrannosti zadných sedadiel. Dvojvalcový motor s objemom 602 cm3 bol vytvorený z motora známeho 2 CV. Ami 6 vykazovala výrazný charakter, dokonca až „barokový štýl“ podľa slov niektorých vtedajších automobilových odborníkov. Ami 6 sa neuspokojilo ibas tým, že zažila veľký úspech len po estetickej stránke.. Tento model bol tiež inovatívny z hľadiska marketingu, keďže sa v reklamných dokumentoch prezentovalo ako „druhé auto ideálne pre dámu v domácnosti“.
Interiér Ami 6 bol inšpirovaný priamo interiérom modelu DS, čo je zlatý štandard v tejto oblasti. Od jednoramenného volantu a kľučiek dverí po ovládače a sedadlá… všetko evokovalo špičkový Citroën.
Pokiaľ ide o správanie sa na ceste, všetci tlieskali jazdným vlastnostiam a pružnosti. Od svojho vzniku bol Ami 6 originálnym a inovatívnym automobilom. Jeho skalní fanúšikovia udržujú mimoriadny záujem o verzie Club so štyrmi svetlometmi a bielym bočným obložením, ktoré sa predávajú od septembra 1967.
ÚSPECH MÁ 5 DVERÍ
Zlom nastal koncom roku 1964 s príchodom malého kombi (užitočné zaťaženie 320 kg), ktoré navrhol Henri Dargent (asistent Flaminia Bertoniho) a Robert Opron (nástupca Bertoniho, ktorý zomrel v roku 1964). Toto kombi zvýšilo predaj a predbehlo salón. V automobilovej histórii sa to v tej dobe stalo fakt len veľmi zriedkavo. Kombi bolo všestranné a rodina mohla cestovať vo veľkom pohodlí, poprípade predstavovalo aj zaujímavú možnosť vhodného vozidla pre drobného živnostníka. .
Výroba sedanu sa skončila v marci 1969, šesť mesiacov pred ukončením výroby kombi, aby sa uvoľnila cesta pre novú, menej neobvyklú Ami 8 so zadným oknom otočeným „správnym“ smerom.
VEDELI STE?
- Názov Ami 6 pochádza z fonetickej kombinácie, ktorá odkazuje na názov dizajnérskeho projektu (vozidlo AM), titul „Miss“ a amici (taliansky kamaráti), pravdepodobne podľa hlavného dizajnéra, ktorý bol Talianom.
- Yvonne de Gaulle, manželka generála de Gaulla, tiež soférovala vozidlo Ami 6. Vozidlo slávnostne otvorilo závod Citroën v Rennes-La-Janais (Francúzsko) 10. septembra 1960
- Citroën usporiadal rally s názvom „Le Tour de Gaule d’Amisix“, ktorá sa 19. januára 1966 vydala z Rennes-La-Janais aby demonštrovala svoju vytrvalosť, odolnosť a vlastnosti na ceste. V cieli, o 23 hodín a 11 minút neskôr, absolvoval tím pod vedením sprievodu 2 077 km v priemere 89,6 km/h.
Zdroj: CITROËN