Filozofia produktov N stojí na troch pilieroch, ktorými sú: zábava v zákrutách, každodenne využiteľné športové vozidlo a schopnosť jazdiť na okruhoch. Hyundai KONA N ich obohacuje o viacero vysoko výkonných prvkov ako elektronický samosvorný diferenciál (e-LSD) a viacero režimov elektronickej stabilizácie (ESC), ktoré zlepšujú prejazd zákrutami. Režimy trakcie možno prispôsobiť širokému spektru jazdných podmienok, zatiaľ čo systém N Grin Control ponúka päť režimov dostupných pre všetky modely N (Eco, Normal, Sport, N a Custom), ktoré prispievajú ku každodenne využiteľnému charakteru športového vozidla. Okrem toho sú k dispozícii aj prvky ako Launch Control či vypnutie pomalého rozbiehania Creep Off, ktoré zaručujú vynikajúce schopnosti na okruhoch.
Dizajn exteriéru dopĺňajú červené prvky vyhradené pre verzie N. Spojenie obkladov karosérie v rovnakej farbe a 19-palcových diskov kolies dodáva modelu KONA N široký a sebavedomý postoj. Nárazníky vo farbe karosérie umocňujú bohaté objemy svalnatej karosérie veľkosti B-SUV, vďaka čomu KONA N vyzerá, že stojí nízko nad vozovkou. Exkluzívna maska chladiča so špeciálnou vypletanou výplňou, zabudovaným logom N a agresívnym svetelným podpisom nového modelu KONA, uzatvára výrazný vzhľad prednej časti. Znak Hyundai tmavosivej farby sa presunul z kapoty nižšie, čím sa vizuálne znížilo ťažisko. Športová silueta sa vyznačuje nízkou svetlou výškou. Pohľadu zozadu dominuje veľký strešný spojler s dvojitým krídlom. Nechýba ani ikonické trojuholníkové tretie brzdové svetlo. Vysoko výkonný nádych dotvárajú aj červené linky a dve veľké koncovky výfukov.
Pri príležitosti predstavenia nového modelu KONA N vyvinula automobilka Hyundai novú farbu exteriéru: modrú Sonic Blue.
Dizajn interiéru
Vo výbave sa nachádzajú vysoko kvalitné materiály a kovové pedále. Zaujme aj športový volant. Dve programovateľné tlačidlá N na volante umožňujú uložiť si individuálne nastavenia vozidla a ich ľahšie ovládanie. Vďaka pádlam sa rýchlosti dajú radiť bez toho, aby musel vodič zložiť ruky z volantu. Páka ručnej brzdy dostala nešmykľavú perforovanú kožu a hrubší priemer v oblasti uchopenia, čo spôsobuje bezpečnejší brzdný výkon. Zákazníci si všimnú aj viacero prvkov vo farbe Performance Blue a logá N rozmiestnené po vozidle: na voliči prevodovky, ručnej brzde, prahoch dverí a na sedadlách.
Pohon
Hyundai KONA N poháňa prepĺňaný 2,0-litrový benzínový motor T-GDI s výkonom 205 kW (280 k) a maximálnym krútiacim momentom 392 Nm. Dostal plochý priebeh, čo znamená viac krútiaceho momentu a výkonu v strednom a vyššom pásme otáčok. Nová vyššia hodnota krútiaceho momentu využíva pri bežných jazdných situáciách viac potenciálu motora. Nová charakteristika motora zároveň zlepšuje zrýchľovanie v stredných a vyšších otáčkach a dodáva vysoký výkon konzistentne bez ohľadu na vonkajšie poveternostné podmienky. Nová je aj 8-stupňová dvojspojková prevodovka N DCT s dvoma samostatnými spojkami v olejovom kúpeli, čo prispieva k lepšiemu zrýchľovaniu a rýchlejšiemu preraďovaniu smerom nahor. Spojky v olejovom kúpeli majú aj lepšie chladenie. Prevodovka N DCT prináša exkluzívne funkcie zamerané na vysoký výkon, ktoré vyčaria vodičom úsmev na tvári: N Grin Shift, N Power Shift a N Track Sense Shift. Tieto prvky zlepšujú schopnosti tým, že na radenie prevodových stupňov používajú špeciálny softvér.
N Power Shift (NPS) sa spúšťa v momente, keď vozidlo zrýchľuje s viac ako 90 percentami výkonu. Obmedzuje sa zníženie krútiaceho momentu pri radení smerom nahor, aby sa na kolesá dostalo čo najviac výkonu. Zvyšuje sa radosť z jazdy a pridáva sa pocit zatlačenia pri radení vyšších stupňov. Športový výkon podčiarkuje sprievodný strieľajúci zvuk z výfukového potrubia. Pokiaľ sa NPS používa spolu so systémom Launch Control dokáže nový model KONA N zrýchliť z 0 na 100 km/h za iba 5,5 sekundy. NPS sa aktivuje iba v režimoch N alebo Custom.
N Grin Shift (NGS) na 20 sekúnd zvýši výkon motora a prevodovky DCT. Pre maximálne zrýchľovanie dokáže vozidlo podradiť priamo až na najvhodnejší rýchlostný stupeň. Na aktiváciu musí vodič stlačiť špeciálne tlačidlo na volante. Na prístrojovej doske sa následne rozbehne odpočítavanie, ktoré zobrazuje, koľko sekúnd bude táto funkcia k dispozícii. Po skončení prísunu zvýšeného výkonu musí vodič na opätovné použitie funkcie počkať aspoň 40 sekúnd. Funkcia umožňuje vodičovi po stlačení jedného tlačidla využiť plný potenciál vozidla – napríklad keď sa snaží o dosiahnutie najlepšieho času na okruhu. Taktiež ju môže využiť pri predbiehaní či počas pripájania sa do jazdného pruhu na diaľnici.
N Track Sense Shift (NTS) upravuje adaptívne radenie prevodových stupňov pre jazdu na okruhu a umožňuje, aby sa vodič viac sústredil na riadenie. Rozpoznáva, keď sú podmienky ideálne na dynamickú jazdu na okruhu a aktivuje sa automaticky. Vozidlo dokáže na základe údajov z motoršportu spojených s prejavmi vodiča zaradiť ideálny stupeň a v športových podmienkach nastaviť momenty preradenia tak, aby vodič podal optimálny výkon ako profesionálny pretekár.
Na rozdiel od vozidiel s tradičnými automatickými prevodovkami, vo vozidlách Hyundai s N DCT si vodič môže vypnúť funkciu pomalého rozjazdu Creep off. Po vypnutí tejto funkcie a zaradení voliča prevodovky do polohy D, sa vozidlo po pustení pedála brzdy nezačne pomaly samovoľne rozbiehať. V závislosti od vodiča sa táto funkcia určená na okruhy môže používať aj na zvýšenie komfortu a pohodlia. Funkcia sa zapína a vypína cez individuálne nastavenia N.
Nový model KONA N s prevodovkou N DCT umožňuje vodičovi prepnúť do manuálneho režimu a meniť prevody pomocou radiacich páčok alebo voliča prevodovky. Radiaci softvér nepoužíva možnosť automatického preradenia rýchlostného stupňa po dosiahnutí obmedzovača otáčok. Vodič tak môže v prípade potreby a pre svoj športový zážitok dlhšie využívať pásmo maximálnych otáčok.
Prvky pre vysoko výkonné jazdenie
Systém N Grin Control System ponúka zákazníkom vďaka piatim rôznym režimom vyššiu úroveň individuálnych úprav: Eco, Normal, Sport, N a Custom. Týchto päť režimov mení charakter nového modelu KONA N zmenou nastavení motora, stabilizačného systému, zvuku výfuku a riadenia a prispôsobuje ich rôznym jazdným podmienkam. V režime Custom si vodič môže zvoliť nastavenia z ostatných jazdných režimov (Normal, Sport a Sport+), aby si tak nastavil vozidlo podľa svojich preferencií a aktuálnych podmienok na ceste. Špeciálne tlačidlá N na volante nového modelu KONA N umožňujú flexibilné uloženie prednastavených kombinácií podľa individuálnych potrieb.
O emotívnejší zážitok z jazdy sa stará elektronický generátor zvuku Electronic Sound Generator (ESG) umiestnený na paneli karosérie. Umocňuje športový zvuk motora, ktorý vytvárajú nasávanie aj výfuk. V interiéri, na spodnej strane čelného skla, sa nachádza generátor zvuku motora dodávajúci do zvuku extra úroveň dramatického prejavu, aby tak podporil náladu vodiča. K perfektnému zvuku z výfuku a zážitku z jazdy prispieva aj variabilne ovládaná klapka vo výfuku. Variabilná klapka vo výfuku Variable Exhaust Valve System bude štandardnou súčasťou všetkých modelov KONA N.
Rovnako ako všetky vozidlá Hyundai N, aj nový model KONA je vybavený systémom Launch Control, ktoré pri suchých podmienkach pomáhajú vodičovi, aby s vozidlom vyštartoval z pokoja ako profesionálny jazdec. Systém na to pri štarte používa reguláciu krútiaceho momentu.
Lepšie jazdné vlastnosti a ovládateľnosť pre nekompromisnú jazdu s SUV
So špeciálne vyvinutými vysoko výkonnými pneumatikami Pirelli P-Zero s rozmerom 235/40 R19, ktoré vytvárajú maximálnu priľnavosť a sú namontované na 19-palcových kovaných diskoch kolies z ľahkých zliatin, poskytuje výnimočné jazdné výkony a to na rôznych povrchoch. Vysoko výkonný brzdový systém poskytujúci stabilitu v meniacich sa podmienkach má veľký vplyv na bezpečnosť. Zväčšené otvory v bokoch predného nárazníka zabezpečujú, že k brzdám prúdi dostatok chladiaceho vzduchu. Lepšie chladenie a odolnosť voči teplu zabezpečujú použitie špeciálneho materiálu strmeňov, nižšie vodiace rameno a špeciálny teplotný kryt.
Nový model KONA N dostal do výbavy elektronicky ovládané adaptívne tlmiče Electronic Controlled Suspension (ECS), ktoré kontrolujú silu tlmenia a prispievajú k zlepšeniu ovládateľnosti a stability. Vodiči potom stlačením tlačidla môžu ovplyvniť tuhosť odpruženia a upraviť reakcie vozidla vo viacerých jazdných situáciách počas jazdy na ceste alebo na okruhu.
Pre maximálnu zábavu počas jazdy na okruhu možno stabilizačný systém Electronic Stability Control (ESC) úplne odpojiť. Systém kontroly trakcie Traction Control System (TCS) ovláda podľa aktuálnych podmienok jazdné sily za kolesami a v teréne zlepšuje trakciu a obmedzuje ich preklzávanie. Ak systém odhalí, že koleso sa otáča rýchlejšie, ako je požadovaná rýchlosť vozidla, systém TCS upraví výkon motora. Po stlačení tlačidla Drive Mode si vodič môže vybrať spomedzi štyroch rôznych režimov Traction Modes pre lepšie ovládanie v rôznych podmienkach a to aj s použitím iba pohonu predných kolies: režim pre sneh Snow poskytuje maximum stability a to aj v klzkých či zľadovatených podmienkach. Režim pre hlboký sneh Deep Snow umožňuje väčší preklz kolies, čo poskytuje viac trakcie a zabraňuje zapadnutiu v hlbokom snehu. Režim do blata s názvom Mud poskytuje stredný preklz kolies, vďaka čomu sa vozidlo môže rozbehnúť aj na blatistých povrchoch. Režim do piesku Sand povoľuje výrazný preklz a vďaka tomu rozbeh na pieskových povrchoch. Režimy Traction Modes sú aktívne v rozpätí od 0 do 60 km/h.
Nový model KONA N dostal do výbavy aj elektronicky ovládaný samosvorný diferenciál (e-LSD) s označením N Corner Carving Differential, ktorý poskytuje vynikajúce výkony pri prejazde zákrutou. Tento prvok spôsobuje, že vďaka použitiu rôznej veľkosti krútiaceho momentu sa kolesá môžu otáčať rôznymi rýchlosťami v závislosti od zaťaženia vonkajšieho a vnútorného kolesa prednej nápravy. V špecifických podmienkach sa takýmto spôsobom zmenšuje preklz kolies a pri prejazde zákrut sa minimalizuje sklon k nedotáčavosti. Diferenciál N Corner Carving Differential tak dovoľuje, aby vodič prechádzal zákrutami vo vyšších rýchlostiach, čo zvyšuje zábavu z jazdy s novým modelom KONA N.
Modely Hyundai N ponúkajú novú úroveň precíznosti a reakcií riadenia, čo vodičovi prináša mnoho zábavy. Nový model KONA N obohacuje základné vozidlo o špeciálny elektronický posilňovač riadenia umiestnený na tyči riadenia Rack-mounted Motor Driven Power Steering (RMDPS) s vyššou kapacitou, zvýšenou tuhosťou a nižším prevodovým pomerom riadenia. Elektronický posilňovač riadenia umiestnený v prevodovke riadenia prispieva k priamemu a precíznemu riadeniu s dostatočnou úrovňou odozvy požadovanej od vysoko výkonného vozidla. Vodič si môže vybrať spomedzi troch rôznych nastavení riadenia (Normal, Sport a Sport+) pre rôznu námahu pri rozličných druhoch jazdy ako napríklad v meste, na okresných cestách či na okruhu.
Predná náprava N Power Sense Axle v spojení s viacprvkovou zadnou nápravou poskytujú ďalšiu úroveň tuhosti, čo prispieva k lepším jazdným vlastnostiam a precíznejšej ovládateľnosti.
Technické údaje
Rozmery (mm) (d × š × v) (rázvor) | 4 215 × 1 800 × 1 565 (2 600) |
Motor | Smartstream 2.0 T-GDI s plochou krivkou |
Prevodovka | 8-stupňová DCT (N DCT) s mokrými spojkami |
Hmotnosť (kg) | 1 510 |
Výkon kW (k) / Krútiaci moment (Nm) | 205 (280) / 392 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 240 |
Zrýchlenie 0 — 100 km/h | 5,5 s vďaka Launch Control |