Nemusíte sa vydať do ďalekého Arménska, Mongolska, Maroka, či nebodaj do nebezpečnej Amazónie, aby ste objavili neobjavené. Také miesta máte aj vo svojom blízkom okolí a budete sa čudovať, koľko ich je, a aké sú krásne. A nemusíte si kupovať ani veľké cestné enduro, stačí skúter – Honda X-ADV. Za predpokladu, že X-ADV ešte môžeme nazvať skútrom. Na jednej strane totiž stojí toľko ako motorka, má veľký 750 cm3 motor, namiesto CVT prevodovky má dvojspojkovú automatickú prevodovku a nasadá sa naň ako na motorku – cez sedadlo. Na strane druhej sa stále riadi ako skúter – stačí pridávať plyn, brzdiť a udržiavať rovnováhu. Zároveň sedadlo je mimoriadne široké, nohy si môžete odložiť na široké plošiny, kapotáž poskytuje výbornú ochranu pred náporovým vetrom aj dažďom – podobne ako veľké skútre. Testovaný model mal navyše rozšírené bočné deflektory, ktoré ďalej zlepšovali ochranu pred vetrom.
Všetko bez kľúča
Pre nadchádzajúcu sezónu prešiel skúter komplexnou modernizáciou, v rámci ktorej – ako sa hovorí – neostal kameň na kameni. Začnem tým, čo vidíte. Kapotáž pôsobí širšie, na čom má zásluhu malý noštek uprostred, ale najmä celkom nové svetlomety s integrovanými dennými svetlami. Zaujímavé je, že aj označenie modelu X-ADV vo svetlometoch svieti. Nové sú ovládacie prvky na riadidlách – ovládacie prvky DCT prevodovky aj ovládacie prvky palubného počítača a svetlometov. Nový je aj prístrojový štít. Na uhlopriečku má 5 palcov, je prehľadnejší, farebný a ponúka nové funkcie, či už v súvislosti s novými jazdnými režimami alebo v súvislosti s konektivitou so smartfónom, avšak iba s operačným systémom Android. Nové je aj sedadlo, odkladací priestor pod ním má objem 22 litrov (plus 1 l), je osvetlený a vmestíte doň jednu helmu. Po novom je v zadnej časti odkladacieho priestoru namiesto 12-voltového konektora USB-C konektor. Odkladací priestor, podobne ako celý skúter – zámok riadila, palivovej nádrže, štartovanie motora – je bezkľúčový. Tam, kde bola doteraz ručná brzda, je po novom odkladací priestor, no je veľmi malý. Ani pollitrovú fľašu doň nezmestíte. Testovaný model mal v rámci balíka Style Pack horný kufor s 50 litrami, ktorý sa takisto odomyká bezkľúčovo. Plexištít je nastaviteľný výškovo v rozsahu 139 mm, pričom sa zároveň mení aj sklon štítu v rozsahu 11 stupňov. Nastavovanie je manuálne.
Drive-by-Wire
Novinkou je aj rúrkový oceľový rám. Má síce identické rozmery a úplne rovnú geometriu zavesenia kolies, ako mal hliníkový, ale je pevnejší. Na pohon naďalej slúži radový dvojvalec so 745 cm3, je však výrazne prepracovaný. Je o 2 kg ľahší, má upravené sacie kanáliky, optimalizované časovanie ventilov, spĺňa emisné limity Euro 5, ale z pohľadu jazdca je najpodstatnejšie, že dostal nové ovládanie Drive-by-Wire, čo poskytne nové možnosti. Výkon sa zvýšil o 3 kW na 43,1 kW, ale k dispozícii je aj verzia so zníženým výkonom na 35 kW pre majiteľov vodičáku skupiny A2. Dôležitejšie než technické informácie sú subjektívne pocity a v nich motor vyniká. Pod zaťažením má krásny zvuk typického radového dvojvalca mohutne podporovaný výfukom, ale prakticky žiadne vibrácie nevnímate. Pri pokojnej jazde je tichý. Motor má mohutný záťah už od nízkych otáčok a s otáčkami ešte pridáva. Maximálne otáčky sa pritom posunuli o 600 otáčok vyššie.
Drive-by-Wire otvorilo brány k novým možnostiam.
Vďaka elektronickému ovládaniu Drive-by-Wire poskytuje X-ADV päť jazdných režimov – Standard, Sport, Rain, Gravel a User, v ktorých sa mení mapovanie motora, resp. reakcie motora na plyn, mapovanie DCT prevodovky, resp. využívanie brzdného momentu motora, trakčnej kontroly HSTC a zásahu ABS. V režime User si môžete nastaviť tri stupne výkonu, resp. reakcií motora na plyn, tri stupne brzdného momentu motora a štyri stupne zásahu HSTC. Mimochodom, systém HSTC ponúka 3 úrovne zásahu oproti dvom doteraz a štvrtou úrovňou je HSTC OFF.
Skúsenosti sa nezaprú
Šesťstupňová DCT prevodovka má kratšie prvé tri stupne, čo znamená rýchlejšie zrýchlenie, ale aj väčšiu silu pri jazde v teréne, posledné tri stupne sú zasa o niečo dlhšie, čo zasa prispieva k nižšej spotrebe. Na práci prevodovky cítiť, že Honda má s DCT dlhoročné skúsenosti. Elektronika totiž radí geniálne – samozrejme, vždy podľa zvoleného režimu. Páči sa mi napríklad, že pri pridaní plynu zákonite nepodradí, ale vašu požiadavku vyrieši z pozície sily motora. Pri intenzívnejšom pootočení plynu, samozrejme, okamžite podradí, a to aj o dva stupne. V režimoch Gravel a Sport dáva pri podraďovaní efektné medziplyny. Samozrejmosťou je možnosť manuálneho radenia tlačidlami na ľavej strane riadidla.
Zvládne aj off-road
Podvozok je pomerne tvrdý a ostré nerovnosti aj udrú do riadidiel a do vašej chrbtice, no hneď ako sa dostanete mimo spevnených ciest, zistíte, že to má svoje opodstatnenie. Vpredu si môžete nastaviť predpätie a tuhosť v ťahu, vzadu iba predpätie pružiny. Predné koleso má zdvih 153,5 mm, zadné 150 mm. Dlhý rázvor osí kolies oceníte nielen na ceste, ale aj v teréne. Jemné vybočenia tak oveľa ľahšie skorigujete. Terénnemu zameraniu sú prispôsobené aj pneumatiky, ale najmä vypletané kolesá. Špice sú usporiadané tak, aby umožňovali použiť bezdušové pneumatiky. Sú totiž ukotvené v pätke ráfikov mimo pneumatiky, nie v strede disku. Práve vzhľadom na spomínané parametre môžete s X-ADV objavovať zákutia, kam ste doteraz ani nepomysleli, že zájdete. Skúter váži slušných 236 kg, no vzhľadom na nízko umiestnené ťažisko to nijako extra nevnímate – ani pri jazde, ani pri manévrovaní so skútrom v garáži. Radiálne montované brzdy majú dobrý záber, užitočnou funkciou je automatické zapnutie výstražných smeroviek pri núdzovom brzdení, resp. pri zásahu ABS. Sériovou súčasťou je aj hlavný stojan, trochu ma prekvapilo, že signalizátory náklonu sú umiestnené na ňom a sú napevno, teda bez možnosti sklopenia.
Stručne
Čo treba uznať
- Silný motor, výborná DCT prevodovka.
Čo nám chýbalo
- Väčšia schránka v prednej kapotáži.
Čo nás prekvapilo
- Cena.
Honda X-ADV
Cena (základ/test) 11 590/12 653 €
Záruka 3 roky alebo 100 000 km
Motor
Kvapalinou chladený R2/8V, zdvihový objem valcov 745 cm3, max. výkon 43,1 kW (58,6 k) pri 6 750 ot.min-1, max. krútiaci moment 69 Nm pri 4 750 ot.min-1. Emisie CO2 85 g/km.
Jazdné výkony
Pohotovostná hmotnosť 236 kg, vmax= 168 km/h, spotreba výrobca/test 3,6/3,9 l/100 km.