Francúzi odhalili nový model, ktorým sa vracajú do vyššieho stredného segmentu – segmentu D. Avšak ako to už v prípade Citroënu býva, nie tak celkom obvyklým spôsobom. Ich nová vlajková loď C5 X je totiž spojením troch tried: sedanov, ktoré sa spájajú s eleganciu a vyšším statusom majiteľa, SUV, ktoré zasa reprezentujú robustnosť a silu a do tretice kombíkov, ktoré sú charakterizované priestrannosťou a praktickým využitím priestoru. Bude zaujímavé sledovať čo urobí tento nový dizajnový prístup Citroënu v segmente D, ktorých zákazníci sú zameraní na tradičné hodnoty. Samotný Citroën verí, že C5 X pritiahne zákazníkov zo všetkých troch spomínaných segmentov, z každého totiž ponúka to dobré, pričom zároveň minimalizuje negatíva danej kategórie. Keď sa pozrieme napríklad na kategóriu SUV, tak z nej berie vyššiu svetlú výšku, takže nie je problém parkovať pri obrubníkoch, vyššiu pozíciu vodiča nad vozovkou a teda lepší výhľad na cestu, robustnosť a imidž, ktorý dneska letí, avšak svetlá výška ani výška karosérie nie je až taká vysoká ako pri SUV, čo znamená nižšiu spotrebu paliva, ale aj lepšie jazdné vlastnosti, pričom zároveň podvozok môže byť naladený komfortnejšie.
Charakteristickými dizajnovými prvkami Citroënu C5 X sú predné svetlomety, ktorých štýl už poznáme z aktuálneho modelu C4. LED denné svetlá naznačujú šíp, hlavné svetlomety sú posunutí nižšie, do predného nárazníka. Dlhý rázvor osí náprav, dlhá kapota, relatívne krátky previs vpredu a dlhý vzadu a dozadu sa zvažujúca línia strechy vyvolávajú pocit pohybu. Zaujímavé je, že zvažujúcu líniu strechy ešte predlžuje spojler a ďalší spojler na veku batožinového priestoru podporuje dynamiku. K tomu samozrejme, patria aj vytiahnuté blatníky kolies. Dodávam, že väčšina verzií bude jazdiť na 19-palcových diskoch kolies s pneumatikami Tall & Narrow, pričom priemer dezénu je až 720 mm. Zaujímavé je, že Citroën počas online prezentácie aj dokladal svoje marketingové tézy faktickými skutočnosťami. Napríklad, že s kombíkmi má C5 X skutočne spoločný veľký batožinový priestor – 545 dm3, ale aj veľký vstupný otvor. Veko kufra sa otvára elektricky, aj podkopnutím popod nárazník. Mimochodom, C5 X má dĺžku karosérie 4 805 mm, šírku 1 865 a výšku 1 485 mm. Rázvor osí náprav je 2 785 mm.
Tri slová…
Pri tvorbe interiéru boli kľúčovými slovami elegancia, komfort a relax. Týmto dvom slovám je podriadené všetko. Základom sú sedadlá Advanced Comfort. Vrstvy s vysokou hustotou a pena s hustou štruktúrou, vytvárajú pohodlný a uvoľnený posed aj na dlhých cestách. Samozrejmosťou je masážna funkcia sedadiel a vyhrievanie. Veľmi sa mi páči, že sa tvorcovia snažili o to, aby dizajn interiéru „nepresolili“ – aby tvar prístrojovej dosky nebol príliš komplikovaný a ovládanie bolo intuitívne. Pochopili, že sa vodič nesmie stratiť, preto sa aj v C5 X vrátili ku klasickému ovládaniu klimatizácie otočnými ovládačmi a tlačidlami. Veľké uznanie za to! Širokouhlý displej uprostred má uhlopriečku 12 palcov a celkom nové rozhranie. Menu infotainmentového systému je vraj inšpirované smartfónmi. Malo by teda byť oveľa intuitívnejšie ako majú súčasné modely Citroën. Môžete si upraviť zobrazenie displeja, zoradenie ikoniek na stránke… Systém môžete ovládať aj hlasovo, pričom sa nemusíte učiť špecifické príkazy. Elektronika rozpozná prirodzenú reč. Otázne je, či aj v slovenčine. Samozrejmosťou sú 4 USB-C konektory, bezdrôtové zrkadlenie mobilu, bezdrôtové nabíjanie mobilu a tiež online aktualizácia softvéru. Head-up displej po novom nepremieta údaje na výsuvné sklíčko, ale na čelné sklo. Môže teda byť väčšie a môže byť doplnené o rozšírenú realitu. Samotné premietanie je, samozrejme, farebné. Citroën C5 X mieri na náročných klientov, a tomu zodpovedá mnoho vecí, napríklad to, že si zákazníci môžu vybrať z ponuky prémiových materiálov v rafinovaných kombináciách a s jasným zameraním na detail, ale aj to že predné a zadné okná majú vrstvu, ktorá izoluje akustický hluk zvonka.
Pri modeloch C5 Aircross nás prekvapilo, že na zadných sedadlách je menej miesta, než by sa auto takých vonkajších rozmerov patrilo, no C5 X je, zdá sa, iná liga. Pasažieri vzadu by tu mali mať skutočne dostatok priestoru, dôkazom toho je aj priestor na kolená 238 mm. Veľké presklené plochy v rozsahu 360 stupňov po obvode karosérie plus veľké strešné okno presvetľujú interiér a dodávajú mu vzdušnosť.
Možno aj čistá elektrina
Základným stavebným kameňom komfortu Citroënu C5 X je pevná karoséria a podvozok s odpružením Citroën Advanced Comfort. To využíva tlmiče s hydraulickými dorazmi na oboch stranách. Modely s plug-in hybridným pohonom budú mať v sérii toto odpruženie doplnené o adaptívne tlmiče, ktoré posunú kvalitu jazdy na ešte vyššiu úroveň. Ponúkajú tri jazdné režimy, majiteľ si teda bude môcť užiť okrem komfortu aj dynamickejšiu jazdu.
Aktuálne sa na prezentácii rozprávalo o plug-in hybridnej verzii s kombinovaným výkonom 165 kW (225 k), ktorá dokáže na elektrickú energiu prejsť 50 km. V ponuke však budú aj klasické benzínové pohony. Predstavitelia Citroënu dokonca nevylúčili ani čisto elektrickú verziu, jej príchod je však podmienený požiadavkou trhu, resp. európskymi legislatívnymi predpismi. O ďalších motorizáciách a ďalších technických detailoch sa budeme zrejme dozvedať postupne – do uvedenia novej vlajkovej lode na trh. Objednávanie Citroënu C5 X bude v Európe spustené v októbri, prvé autá by sa mali dostať na cesty začiatkom budúceho roka. Na záver ešte jedna zaujímavá informácia: Citroën C5 X sa bude vyrábať v čínskom závode Citroën. Dôvod je celkom prozaický, čínsky trh pre tento segment je viac ako trikrát väčší ako európsky.