N DCT: špeciálne vyvinutá pre ostrú jazdu
Prevodovka N DCT predstavuje vylepšenie vlastnými silami vyvinutej 8-stupňovej dvojspojkovej prevodovky so spojkami v olejovom kúpeli. Pre potreby použitia v modeloch N, dostala prevodovka viaceré vylepšenia na zvýšenie odolnosti s trvanlivosti. Vďaka tomu zvládne aj nároky vysoko výkonných vozidiel. V spojení s motorom 2,0 T-GDI poskytne výborný výkon aj vďaka použitiu špeciálnych prevodových pomerov. Riadiaca jednotka prešla zmenami nastavenia. Výsledkom je rýchlejšie radenie a možnosť využívať exkluzívne možnosti jazdy.
Automobilka Hyundai prvý raz predstavila technológiu N DCT v modeli VELOSTER N dostupnom na trhoch v Severnej Amerike a v Kórei a dostala sa aj do nového modelu i30 N. V tomto prípade išlo o výsledok dôležitej spätnej väzby od komunity Hyundai N. N DCT dostanú aj všetky verzie modelu KONA N.
Prevodovka s mokrými spojkami pre lepšie chladenie počas jazdy na okruhu
Prevodovka DCT so spojkami v olejovom kúpeli sa veľmi podobá manuálnej prevodovke. Má podobné reakcie na radenie, účinnosť, aj spôsob nástupu výkonu. Oproti verzii so suchými spojkami používa dve elektronicky ovládané olejové čerpadlá, ktoré znižujú mieru trenia medzi pohybujúcimi sa časťami, zlepšujú chladenie spojok a tým umožňujú prenos vyššieho krútiaceho momentu medzi motorom a prevodovkou.
Systém elektronicky ovládaných čerpadiel pozostáva z čerpadla s vysokým prietokom zodpovedným za mazanie prevodov a chladenie spojok a z vysokotlakového čerpadla, ktoré dodáva olej do zásobníka a udržiava tlak potrebný na ovládanie zmeny prevodov. Spoločne sa starajú o to, že prevodovka DCT s mokrými spojkami pracuje s minimálnymi výkonovými stratami. Jedným z vítaných vedľajších výsledkov je aj nižšia spotreba paliva. Nový a upravený systém čerpadiel zvyšuje počet možných uplatnení prevodovky N DCT s mokrými spojkami ako ideálneho riešenia vo vozidlách s vysokým krútiacim momentom. Prináša dvojité výhody: tento systém zvyšuje výkon tým, že dokáže preniesť vyšší krútiaci moment a vozidlo poskytuje viac zábavy z jazdy účinnejším prenosom výkonu ako aj lepšími výsledkami pri zrýchľovaní.
Okrem zvýšenia výkonu sa použitie prevodovky N DCT prejavuje aj na lepšej dynamike jazdy. Chladiaci olej konštantne udržiava optimálnu prevádzkovú teplotu spojok, čím ich chráni pred prehriatím počas jazdy s využitím vysokého výkonu, keď vozidlo využíva všetky svoje limity. Avšak prevodovka N DCT zaručuje jemnú a pokojnú jazdu aj v dopravných zápchach a pri zdolávaní ostrých stúpaní.
N DCT predstavuje ešte viac prvkov zameraných na športové jazdenie
Prevodovka N DCT prináša exkluzívne funkcie zamerané na vysoký výkon, ktoré vyčaria vodičom úsmev na tvári: N Power Shift, N Grin Shift a N Track Sense Shift. Tieto prvky zlepšujú schopnosti vozidla tým, že na radenie prevodových stupňov používajú špeciálny softvér.
N Power Shift (NPS) sa spúšťa v momente, keď vozidlo zrýchľuje s viac ako 90 percentami výkonu. Obmedzuje sa zníženie krútiaceho momentu pri radení smerom nahor, aby sa na kolesá dostalo čo najviac výkonu. Zvyšuje sa radosť z jazdy a pridáva sa pocit zatlačenia do sedadiel pri radení vyšších stupňov. Športový výkon podčiarkuje sprievodný strieľajúci zvuk z výfukového potrubia.
N Grin Shift (NGS) na 20 sekúnd zvýši výkon motora a prevodovky DCT. Pre maximálne zrýchľovanie dokáže vozidlo podradiť priamo až na najvhodnejší rýchlostný stupeň. Na aktiváciu musí vodič stlačiť špeciálne tlačidlo na volante. Na prístrojovej doske sa následne rozbehne odpočítavanie, ktoré zobrazuje, koľko sekúnd bude táto funkcia k dispozícii. Po skončení prísunu zvýšeného výkonu musí vodič na opätovné použitie funkcie počkať aspoň 40 sekúnd. Funkcia umožňuje vodičovi po stlačení jedného tlačidla využiť plný potenciál vozidla – napríklad keď sa snaží o dosiahnutie najlepšieho času na okruhu. Taktiež ju môže využiť pri predbiehaní či počas pripájania sa do jazdného pruhu na diaľnici.
N Track Sense Shift (NTS) upravuje adaptívne radenie prevodových stupňov pre jazdu na okruhu a umožňuje, aby sa vodič viac sústredil na riadenie. Rozpoznáva, keď sú podmienky ideálne na dynamickú jazdu na okruhu a aktivuje sa automaticky. Vozidlo dokáže na základe údajov z motoršportu spojených s prejavmi vodiča zaradiť ideálny stupeň a v športových podmienkach nastaviť momenty preradenia tak, aby vodič podal optimálny výkon ako profesionálny pretekár.
Tieto špeciálne prvky N tvoria nadstavbu k piatim režimom riadiaceho systému N Grin Control System: Normal, Eco, Sport, N a Custom.
Na rozdiel od vozidiel s tradičnými automatickými prevodovkami, vo vozidlách Hyundai s N DCT si vodič môže vypnúť funkciu pomalého rozjazdu. Po vypnutí tejto funkcie a zaradení voliča prevodovky do polohy D, sa vozidlo po pustení pedála brzdy nezačne pomaly samovoľne rozbiehať. V závislosti od vodiča sa táto funkcia určená na okruhy môže používať aj na zvýšenie komfortu a pohodlia. Funkcia sa zapína a vypína cez individuálne nastavenia N.
N DCT rozsiahly a náročný testovací program
Prevodovka N DCT absolvovala testy na legendárnej Severnej slučke okruhu Nürburgring, kde počas testovania výdrže prešla približne 1 350 kôl.
KONA N: ostré SUV s výkonom 206 kW (280 k) a s N DCT
KONA N spája nekompromisný výkon modelu N s komfortom a pohodlím vozidla z rodiny SUV. Milovníci výkonu ocenia motor 2.0 TGDI s výkonom 206 kW (280 k). Vyznačuje sa plochým nástupom výkonu, takže poskytuje viac krútiaceho momentu v stredných a vysokých otáčkach. Nový vyšší výkon využíva pri každodennom jazdení viac potenciálu motora. Nový priebeh výkonu motora zlepšuje aj zrýchľovanie v stredných a vysokých otáčkach a poskytuje konzistentný vysoký výkon aj v širokom spektre vonkajších teplôt.