Po on-line prezentácii som sa mohol zúčastniť aj virtuálneho okrúhleho stola, kde sme mohli klásť otázky na telo. Niekoľko novinárov položilo otázku kam by mali EV6 zaradiť a keď sa tak zamýšľam, ani ja v tom nemám jasno. Tvarom aj proporciami mi veľmi pripomína Jaguar i-Pace, takže snáď medzi kupé-crossovery. Alebo medzi hatchbacky? Veď výškou 1 550 mm a v prípade verzie GT ešte o 5 milimetrov menej je iba o málo vyšší ako napríklad Ceeed. Pravda rázvorom osí náprav 2 900 mm a dĺžkou karosérie 4 680 mm, resp. 4 695 mm pre verzie GT-Line a GT vysoko prekonáva Ceeda. Pri študovaní technických parametrov by som ho zasa mohol pokojne zaradiť medzi športové autá, verziu GT dokonca ešte o čosi vyššie – z nuly na 100 km totiž dokáže zrýchliť za 3,5 sekundy, čím sa dostáva na úroveň superšportových áut ako je napríklad McLaren MP4-12C. Pravda, maximálna rýchlosť Kie EV6 GT je výrazne nižšia – „iba“ 260 km/h, na pomery elektromobilov však aj tak vysoká. Na doplnenie, aj výkonné – nie elektrické – autá majú maximálnu rýchlosť bežne limitovanú na 250 km/h.
Pes aj mačka
Hneď na úvod poviem, že Kia EV6 je dvojičkou Ioniqu 5, je postavená na rovnakej podlahovej platforme E-GMP, má však celkom iný charakter. Pripomínam, že Ioniq je nová značka Hyundaiu, pod ktorou budú ponúkané elektrické autá. Vráťme sa však ku Kii EV6. Krátka kapota, strecha, ktorá sa smerom dozadu zvažuje, skosené piate dvere, výrazná odtrhová hrana tvorená zadnými svetlami a tiež jedinečná linka, ktorá sa ťahá pozdĺž prahov dverí, pred zadnými kolesami začne stúpať a za zadnými kolesami sa plynulo napojí na zadné skupinové svetlá, resp. už spomínanú odtrhovú hranu vytvárajú dynamický dizajn. K tomu výraznou mierou prispieva aj extra dlhý rázvor osí náprav 2 900 mm, šírka karosérie 1 880, resp. 1 890 mm pre verzie GT-Line a GT, prelisy na kapote, úzka štrbina masky chladiča pod kapotou a svetlomety. Zaujímavá je, že EV6 ani v najvyššej výbave nemá namiesto klasických zrkadiel kamery.
Obrovský vnútorný priestor
Spomínaná modulárna podlahová platforma E-GMP je vytvorená špeciálne pre elektrické autá. Jednou z jej kľúčových prvkov je, že umožňuje integrovať akumulátor do podlahy a vytvoriť tak vnútorný priestor s úplne rovnou podlahou. Spolu s dlhým rázvorom osí náprav, ale aj nadštandardnou šírkou tak budú môcť pasažieri užívať mimoriadne veľký vnútorný priestor. A ani kufor nie je malý. Naopak má objem 520 dm3, čo je viac než dosť. Okrem toho má Kia EV6 batožinový priestor aj vpredu – pre verzie s pohonom zadných kolies 52 dm3 a pre verzie s pohonom všetkých štyroch kolies 20 dm3. Vďaka platforme E-GMP a elektrickému pohonu ostal pod kapotou priestor pre klimatizáciu. Tým sa uvoľnil priestor v strede prístrojovej dosky, čo ďalej zväčšuje vnútorný priestor. Aby som bol korektný, tá podlaha nie je zasa úplne rovná, medzi prednými sedadlami je pomerne vysoký tunel. Je na nej široká lakťová opierka a pod ňou objemná odkladacia schránka, ale nachádza sa na nej aj zopár ovládačov a držiaky pohárov. Ako nám tvorcovia vysvetlili, tunel medzi prednými sedadlami je dôležitý aj z bezpečnostného hľadiska. Bráni totiž tomu, aby sa pod pedále dostalo niečo z priestoru spolujazdca. Dominantou interiéru je zakrivená sklenená doska s dvoma 12-palcovými displejmi. Celé to vyzerá ako jeden mimoriadne širokouhlý displej. Vozidlo má aj head-up displej s rozšírenou realitou. Rozšírená realita znamená napríklad to, že elektronika premieta navigačné šípky akoby priamo na cestu. Mimochodom, v interiéri sa použilo veľké množstvo recyklovaných a prírodných materiálov. Aj tým Kia potvrdzuje svoj záväzok k trvalo udržateľnej mobilite.
Po diaľnici jazdí samé
Samozrejmosťou je balík pokročilých asistenčných systémov, Kia EV6 je schopná autonómnej jazdy po diaľnici. HDA 2 udržiava nastavenú vzdialenosť a rýchlosť od vozidla vpredu pri jazde po diaľnici a zároveň udržiava vozidlo uprostred jazdného pruhu, a to aj pri prejazde zákrutou. V prípade, že susedné vozidlo ide príliš blízko, systém HDA 2 upraví dráhu vozidla tak, aby zabránil možnej zrážke. Keď chcete niekoho predbehnúť alebo sa presunúť do susedného jazdného pruhu, stačí použiť smerovku a vozidlo sa samé presunie do príslušného jazdného pruhu – bez toho, aby ste museli točiť volantom. Po celý čas – pri jazde vo svojom jazdnom pruhu aj pri zmene jazdného pruhu – však musíte mať ruku na volante. To aby auto vedelo, že ste v prípade potreby kedykoľvek schopný zasiahnuť. Inteligentný parkovací asistent (RSPA) zasa pomáha na diaľku zaparkovať vozidlo alebo vyjsť z parkovacieho miesta, pričom vozidlo obsluhujete zvonka.
100 km za menej ako štyri a pol minúty
Už aj tie veci, ktoré som doteraz spomenul sú výnimočné, tou najväčšou výnimočnosťou je však pohon a elektrická štruktúra. Kia EV6 sa ponúka s dvoma alternatívami akumulátora. Menší má kapacitu 58 kWh, väčší 77,4. Štandardne má poháňané kolesá zadnej nápravy, no v spojení s oboma akumulátormi si môžete dopriať aj pohon všetkých štyroch kolies. So slabším akumulátorom a pohonom zadných kolies má výkon 125 kW a krútiaci moment 350 Nm, s pohonom všetkých štyroch kolies má kombinovaný výkon 173 kW a 605 Nm. So silnejším akumulátorom a pohonom zadných kolies má výkon 168 kW a krútiaci moment 350 Nm, s pohonom všetkých štyroch kolies 239 kW a 605 Nm. To boli verzie EV6 a EV6 GT-Line. Máme tu však ešte jednu verziu – EV6 GT, ktorá má štandardne silnejší 77,4 kWh akumulátor a pohon všetkých štyroch kolies. Kia EV6 GT má kombinovaný výkon 430 kW, kombinovaný krútiaci moment 740 Nm, z nuly na 100 km/h zrýchli za 3,5 sekundy a maximálna rýchlosť ja 260 km/h. Model EV6 GT je unikátny nielen výkonovými parametrami, ale aj elektronickým samosvorným diferenciálom či výbavou, medzi ktorú patria anatomické sedadlá. Mimochodom, Kia EV6 s väčším akumulátorom a pohonom 2WD prejde podľa WLTP na jedno nabitie až 510 km. To je vzdialenosť dlhšia ako z Bratislavy do Mníchova alebo takmer ako z Bratislavy do chorvátskeho strediska Rijeka. Zaujímavé je, že Kia EV6 utiahne príves s hmotnosťou 1 600 kg, avšak iba za predpokladu, že v akumulátore je najmenej 30 % kapacity energie.
Kia EV6 je vybavená systémom, ktorý podporuje nabíjanie s napätím 400 Voltov, ktoré je dnes štandardné, ale aj nabíjanie s veľmi vysokým napätím 800 V a to bez potreby nejakých adaptérov či dodatočných komponentov. Pri použití vysokorýchlostného nabíjania dokážete akumulátor z 10 na 80 percent dobiť za 18 minút. Na vysokorýchlostnej nabíjačke tak dokážete za každé 4,5 minúty vrátiť do akumulátora energiu zodpovedajúcu dojazdu 100 km. To platí pre 77,4 kWh akumulátor a za ideálnych podmienok. Unikátnosť Kie EV6 spočíva aj v tom, že auto dokáže vracať energiu z akumulátora do siete alebo dokáže napájať elektrické spotrebiče napríklad v prírode. Funkcia V2L dokáže dodať až 3,6 kW energie a je schopná súbežne napájať napríklad televízor s uhlopriečkou 55 palcov a klimatizáciu viac ako 24 hodín. V prípade potreby dokáže aj nabiť ďalšie elektrické vozidlo.
Kia EV6 sa do predaja dostane na jeseň, podľa plánov už v septembri, cenu však predstavitelia automobilky zatiaľ nepotvrdili. Máme sa na čo tešiť.