Bezemisný nákladný automobil na vodíkový pohon, ktorý je výsledkom spolupráce automobilky Toyota a značky Kenworth, dobyl legendárnu horu Pikes Peak v americkom štáte Colorado.
Vydriapať sa na horu Pikes Peak je obrovská výzva aj pre automobily. Práve preto se tu už viac ako 100 rokov konajú legendárne medzinárodného preteky do vrchu Pikes Peak International Hill Climb. Dostať sa na vrchol však môže pre niektoré autá predstavovať tvrdý oriešok. V minulosti šotolinová, dnes asfaltová cesta na vrchol je dlhá 20 kilometrov a končí v nadmorskej výške 4300 metrov. Na účastníkov spomínaných pretekov, ktoré sa jazdia od roku 1916, čaká celkovo 156 zákrut.
Vozidlá musia prekonať viacero prudkých stúpaní, o to väčším úspechom je fakt, že spomínanú trasu zvládol aj ťažký nákladiak triedy 8. Ak si k tomu pripočítame ešte ďalšiu komplikáciu – doraziť na vrchol s nulovými emisiami, tak máme na svete ďalšiu výzvu, s ktorou si málokto poradí. A práve to si dali za úlohu firmy Kenworth a Toyota, ktoré sa rozhodli vybehnúť na Pikes Peak s nákladným autom Kenworth T680 FCEV s vodíkovým pohonom od Toyoty.
Kenworth T680 FCEV je elektromobil napájaný palivovými článkami, ktoré vytvárajú elektrinu v reakcii vodíka a kyslíka, postavený spoločne spoločnosťami Kenworth a Toyota Motor North America Research and Development. Nákladný automobil poháňa väčšia verzia vodíkového motoru zo sedanu Toyota Mirai. Generuje výkon 350 kW a umožňuje dojazd 560 km. Natankovať všetky vodíkové nádrže Toyoty trvá 15 minút. Kenworth T680 FCEV je prvým vozidlom tohto typu, ktoré vyšlo na Pikes Peak. Jazda mala verejnosti ukázať možnosti vodíkového nákladného auta.
Kenworth a Toyota Motor North America už dlhší čas spolupracujú na výstavbe 10 bezemisných nákladných áut Kenworth T680 FCEV na objednávku prístavu v Los Angeles. „Prevýšenie na trati je 1430 m, pričom priemerný náklon mierne prekračuje 7 %. Sú tu ale dlhé úseky s náklonom 10 % alebo viac. Pri stúpaní do kopca disponoval náš vodíkový nákladiak značným výkonom, dobre zvládal extrémne výšky a v 156 zákrutách a serpentínach vykazoval dobré jazdné vlastnosti,“ povedal Brian Lindgren, riaditeľ pre výskum a vývoj Kenworth.
Mimochodom, Pikes Peak sa presne nachádza v predhorí Skalnatých hôr v rezervácii Pike National Forest, asi 16 kilometrov západne od mesta Colorado Springs v okrese El Paso County v americkom štáte Colorado. Pôvodne ho španielsky prisťahovalci nazývali El Capitan („Kapitán“), neskôr ho premenovali na „Pike’s Peak“ po prieskumníkovi Zebulonovi Pikeovi, ktorý v roku 1806 viedol výpravu do oblasti dnešného južného Colorada. Arapažský názov vrchu je heey-otoyoo’ („Dlhý vrch“).
Pikes Peak je jedným z 88 „fourteeners USA“, teda amerických vrcholov, ktoré sú vyššie než 14.000 stôp (4267 m). Jeho vrchol sa vypína do výšky 2600 metrov nad mestom Colorado Springs. V súčasnosti sa na vrchu nachádza niekoľko zariadení pre návštevníkov, vrátane reštaurácie a darčekových predajní. Na vrchol vedie ozubená železnica „Manitou and Pike ‘s Peak Railway“ vedúca z Manitou Springs.
Automobilom je možné využiť 31 km dlhú cestu Pikes Peak Highway, ktorá začína v meste Cascade. Cestu, ktorá je od roku 2011 vyasfaltovaná, preslávil krátky film režiséra Jeana Louisa Moureyho – „Climb Dance“. V spomínanej snímke z roku 1988 fínsky profesionálny pilot Ari Vatanen letí na svojom aute Peugeot 405 Turbo 16 GR cez nebezpečné serpentíny počas preteky do vrchu Pikes Peak International Hill Climb.
-jj- zdroj, foto a video: Toyota, Kenworth, Youtube