Britská automobilka Jaguar oslavuje guľaté 60. výročie športového modelu E-Type, ktorý mal premiéru na Ženevskom autosalóne v roku 1961. Špecializovaná divízia Jaguar Classic pri príležitosti jubilea znovu vyrobí tucet vozidiel v mladšom duchu.
Šesť šťastlivcov získa atraktívne strieborne-šedé kupé 9600 HP a tmavo zelený roadster 77 RW v rámci obnovenej E-type 60 Collection. Jaguar E-type sa vyrábal od roku 1961 do roku 1975 v britskom Coventry. Patrí medzi najslávnejšie modely ostrovnej značky, ktorá má v súčasnosti fabriku aj u nás na Slovensku v Lužiankach pri Nitre. E-Type je súčasne podľa mnohých odborníkov považovaný za najkrajší automobil 20. storočia na svete vôbec.
S maximálnou rýchlosťou až 240 km/h sa stal v roku 1961 najrýchlejším britským sériovo vyrábaným automobilom. Vyrábal sa v troch sériách, vždy buď ako kupé s pevnou strechou (FHC) alebo otvorený roadster (OTS). Nadčasovo krásne vozidlo navrhol s ospevovaným aerodynamickým dizajnom Malcolm Sayer. Obstarať si teraz úplne nový E-Type, respektíve hneď dva, sa môže podariť šiestim šťastlivcom.
E-Type 60 Collection totiž bude zahŕňať poltucet párov, teda každý si kúpi hneď dva modely naraz. Jaguar Classic vyrobí všetkých dvanásť modelov podľa pôvodných verzií z roku 1961 zo Ženevy. Vozidlá budú ozdobené pamätným logom E-Type 60, ktoré nájdeme na kapote, viečku od nádrže aj tachometri. Moderným zásahom bude integrácia infotainmentu so satelitnou navigáciou, pripojenie cez bluetooth, výfuky z nerezovej ocele, vylepšenie zapaľovania a chladenia modernejším chladičom.
V Spojených štátoch amerických sa Jaguar E-Type predával pod označením XK-E. Vyrobených bolo celkovo 72.507 exemplárov. Jeho predchodcom bol model XK 150, nástupcom potom zase model XJ-S. Vozidlo sa stalo úspešným vďaka skvelým jazdným vlastnostiam, vysokému výkonu a fantastickému vzhľadu. Dôležitým faktorom bola aj značne nižšia cena než v prípade porovnateľných športových vozidiel a modelov kategórie GT. Jaguar E-Type očaroval širšiu verejnosť po prvý raz v marci pred 6 dekádami vo Švajčiarsku.
Na autosalóne Pri Ženevskom jazere vtedy vystavili vozidlo vo verzii kupé s 3,8-litrovým spaľovacím motorom. Automobil sa stal okamžitou senzáciou vďaka spomínaným aerodynamickým tvarom karosérie. Autor originálneho dizajnového jazyka – Sayer sa podieľal aj na vzhľade pretekárskych modelov Jaguar C-type a D-type. Práve víťazným typom D z Le Mans 1955, 1956 a 1957 sa najviac inšpiroval. Vzhľad modelu E-type bol tak ohromujúci a nadčasový, že je jeden jeho exemplár vystavený aj v Múzeu moderného umenia v New Yorku.
E-Type bol prvým Jaguarom s nezávislým zavesením zadných kolies, vďaka čomu vozidlo dobre držalo stopu aj vo vysokých rýchlostiach. Toto lichobežníkové zavesenie s označením IRS vyvinul inžinier Bob Knight. Využívalo priečne a pozdĺžne ramená s vinutými pružinami a stabilizátorom, ktorý zaručoval pevnosť aj úsporu hmotnosti. Predná časť vozidla je tvorená rámovou konštrukciou z pevnostných oceľových rúrok a s pomocným rámom, zatiaľ čo zadná a stredná časť je tvorená oceľovou škrupinovou konštrukciou.
Pre nasadenie do súťaží a pretekov bolo potrebné na sériovom vozidle Jaguar E-Type urobiť značné úpravy, aby mohlo lepšie konkurovať hlavne talianskym tímom. Za týmto účelom vznikol v rokoch 1963 a 1964 tucet exemplárov modelu Lightweight. Od štandardného modelu sa Lightweight v prvom rade odlišoval nižšou hmotnosťou, ktorá bola výsledkom použitia celohliníkovej karosérie. Váha vozidla tak nepresiahla jednu tonu. Ďalšou úpravou prešiel agregát, ktorý teraz dával výkon cez 300 koní.
Pre odlíšenie od normálneho vozidla E-type pridávali pred čísla podvozku písmeno S. Interiér zredukovali, posilnili brzdy a úzke diagonálne pneumatiky nahradili širšími. Pre zlepšenie aerodynamiky upravil Sayer splývajúcu zadnú časť vozidla s názvom hard-top. Takto upravený automobil súťažil v Le Mans alebo Oulton Parku, Avšak s minimálnymi športovými úspechmi. Ďalším pretekárskym variantom bol model Low Drag Coupé z roku 1962, ktorý existoval v jedinom exemplári.
Medzi jeden z najvýznamnejších športových úspechov stajne Jaguar s modelom E-Type patrí triumf Grahama Hilla v Oulton Parku v roku 1961. Druhé nasadené vozidlo došlo po technických problémoch s brzdami na treťom mieste. Na medzinárodnej scéne sa E-type po prvý raz predstavil v belgickom Spa, kde však nedokázal poraziť konkurenčné vozidlá Ferrari. E-Type mal ako hlavný cieľ určený úspech na vytrvalostných pretekoch 24 hodín v Le Mans, ale vo Francúzsku nikdy nezvíťazil. V ročníku 1962 sa umiestnil Briggs Cunningham a Roy Salvadori na štvrtom mieste nasledovaný duom Sargent/Lumsden s odľahčeným modelom Lightweight na mieste piatom.
O rok neskôr sa umiestnil automobil Briggsa Cunninghama na deviatom mieste. Neúspech v Le Mans zavŕšil rok 1964, keď odpadli oba upravené a odľahčené vozidlá E-type a tie tak boli na dlhú dobu poslednými modelmi Jaguar, ktoré v Le Mans štartovali. Vozidlo dosiahlo úspechy napríklad v americkom šampionáte SCCA B-skupiny s motorem V12, pilotovaný Bobom Tulliusom. Nasledovali dobré umiestnenia v Nürburgringu, v Brands Hatch alebo v Silverstone. Celkovo však vždy zaostával predovšetkým za vozidlami Ferrari, a tak E-type nikdy nenadviazal na úspechy vozidiel C-type a D-type z päťdesiatych rokov.
-jj-, zdroj a foto: Jaguar, Designmag,