Stačí jeden pohľad a hneď viete, že stojíte zoči-voči modernizovanej Atece. Maska chladiča totiž dostala šesťuholníkový tvar po vzore väčšieho Tarraca a jeho štýlu sa prispôsobili aj svetlomety a nárazník s postrannými vstupnými otvormi. Zozadu máte ťažšiu úlohu. Tu optické zmeny nie sú také do očí bijúce. Užšie odrazky a nový tvar spodnej časti nárazníka si v prvom momente ani nemusíte uvedomiť. Faceliftovanú verziu spoľahlivo rozpoznáte podľa nápisu Ateca. Namiesto tlačených písmen ho totiž tvoria písané. Ďalším spoľahlivým indikátorom faceliftovanej Atecy pri pohľade zozadu sú tzv. dynamické smerovky. Mňa osobne mrzí, že koncovka výfuku už nie je viditeľná. Ku štylistickým zmenám patrí aj matné logo automobilky. Novinkou v modelovej ponuke Atecy je výbavový stupeň Xperience, ktorý testujeme. Zvýrazňuje off-roadový charakter modelu, apriori iba štylistickými prvkami – čiernymi spodkami nárazníkov, čiernymi lemami blatníkov a čiernou ochranou prahov dverí plus nábehovými lištami nárazníkov a ozdobnými lištami v prahoch dverí imitujúcimi hliník. K výbave Xperience totiž nepatrí automaticky aj pohon všetkých štyroch kolies 4Drive, avšak môžete ho mať s motormi 2,0 TSI 190 a 2,0 TDI 150. Na jednej strane mi teda chýba pohon 4×4 v základe, na strane druhej to otvára nožnice výberu.
Digitálnejší
V interiéri, keď nemáte nový plne digitálny prístrojový štít SEAT Digital Cocpit, tak máte minimálnu šancu rozpoznať facelift. Musíte sa sústrediť na prešívané panely vo dverách, matné lemy okolo výduchov klimatizácie, multimediálneho displeja a voliča prevodovky. Novinkou je tiež možnosť nastaviť si rôzne farby ambientného osvetlenia. Testovaný model síce spomínaný Digital Cocpit nemal, no pravdu povediac, ani mi nechýbal. Vyčítam však, že aj najslabšie podsvietenie je ešte príliš silné a po dlhšej jazde v tme unavuje oči. Multimediálny systém s 8,25-palcovým displejom má novú grafiku, taktiež po vzore Tarraca a pribral niekoľko nových funkcií. Volant je po novom v spodnej časti skosený a celkovo je výborne tvarovaný. Vyzdvihnúť chcem sedadlá. Sú extra hlboké s výrazným a pevným bočným vedením v oblasti bedier. Ako v nejakom hot-hatchi. Už chýba iba opora v oblasti ramien a možnosť priblížiť hlavovú opierku dopredu a bolo by to presne podľa mojich predstáv. Výborným prvkom sú vyhrievané sedadlá, vyhrievaný volant a vyhrievané čelné sklo. Nie drôtikmi, ale neviditeľnou pokovenou vrstvou. Práve elektrické vyhrievanie okna je novinka v ponuke.
Facelift priblížil Atecu k väčšiemu Tarracu.
Pod kontrolou
V zástupe noviniek sa vyníma nový prediktívny adaptívny tempomat, ktorý sa dodáva od 45. týždňa tohto roka. Pri výpočte rýchlosti zohľadňuje aj údaje GPS – oblúk zákruty, kruhový objazd, začiatok alebo koniec obce, rýchlostné obmedzenia atď. Pri rýchlostných obmedzeniach sa nespolieha iba na mapové podklady, ale berie do úvahy aj obraz kamery čítajúcej dopravné značky. Naopak, mrzí ma, že svetlá nedostali v podstate nič navyše – vedia prisvecovať do zákruty, vedia sa automaticky zapínať v tme a vedia prepínať medzi stretávacími a diaľkovými svetlami, ale nevedia vykrývať ani sa natáčať do zákruty. Testovaný model má 1,5-litrový motor TSI s vypínaním polovice valcov a funkciou voľného rolovania pri uvoľnení plynu. Oba systémy fungujú dobre. Najmä voľné rolovanie vám ušetrí „kopec“ benzínu. Motor má 110 kW, ten výkon je však poznačený emisnými limitmi. Pri normálnej jazde vás to však vôbec nemusí zaujímať. Motor má pekný zvuk a keď pracujete s plynom pozvoľne, tak aj pekne ide za plynom. Páči sa mi, že sedemstupňová DSG prevodovka programovo nepodtáča motor. Drží ho nad 1 500 ot.min-1 alebo aspoň v tesnom okolí. A bomba na záber: SEAT teraz ponúka na modely Style a Xperience bonus Forever Young 2 300 eur. Výbavu Style s motorom 1,0 TSi tak môžete mať lacnejšie ako základný model 1,0 TSI Reference!
Stručne
Čo treba uznať
- Dobrý pomer hodnoty k cene auta.
Čo nám chýbalo
- Svetlomety nevykrývajú premávku.
Čo nás prekvapilo
- Predné sedadlá sú extra hlboké.
SEAT Ateca 1,5 TSI 150 7DSG Xperience
Cena (základ/test) 19 990/27 875 €
Záruka 5 rokov alebo 100 000 km
Motor
- Preplňovaný zážihový R4/16V, zdvihový objem valcov 1 498 cm3, max. výkon 110 kW (150 k) pri 5 000 – 6 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 250 Nm pri 1 500 – 3 500 ot.min-1. Emisie CO2 146 – 162 g/km.
Jazdné výkony
- 0 – 100 km/h za 8,6 s, vmax=200 km/h, spotreba WLTP/test 6,4 – 7,1/6,9 l/100 km.
Konektivita a batožinový priesotr
- Bluetooth – áno
- Wi-fi – nie
- AUX/USB – nie/áno
- Zrkadlenie – áno
- Uhlopriečka: 8,25
- Batožinový priestor: 510 dm3