Mohlo by sa zdať, že v dobe popularizácie elektromobilov a vývoja vodíkovej technológie už doba spaľovacích motorov skončila. Nissan však tvrdí niečo iné. Japonci sľubujú motor s parametrami, o ktorých sa dnes môže iba snívať. Okrem toho to môže byť riešenie problému, ktorý sa javil a bohužiaľ aj stále javí ako klinec do rakvy spaľovacích automobilov.
Benzín je veľmi dobrá látka využívaná na pohon vozidiel. Je relatívne bezpečný, nespôsobuje problémy skladovaním (len tá nešťastná bio zložka…) , nevyžaduje použitie vysokotlakových nádrží v automobiloch a má vysokú energiu. Problém však je, že napriek dlhoročnému vývoju sa motory vyznačujú relatívne nízkou účinnosťou. V motoroch, ktoré sa dnes dajú považovať za vzor – napríklad motory Toyota určené pre hybridy – 41 %. energia generovaná v procese spaľovania sa prenáša na kolesá. Zvyšok sa stratí trením pohyblivých častí motora a premení sa na teplo.
Nissan však ohlásil revolúciu. Ako informovali Japonci, prekonali problémy, ktoré stáli v ceste vytvoreniu benzínového motora s tepelnou účinnosťou 50 %.
Receptom na úspech je zvýšenie stupňa stlačenia zmesi vo valcoch a lepšie rozptýlenie paliva v spaľovacej komore, ako aj efektívnejší systém zapaľovania. Je tiež veľmi dôležité, aby zmes vo vnútri valca horela s optimálnymi parametrami a aby sa zabezpečila príslušná rýchlosť prúdenia zmesi medzi elektródami sviečky v okamihu vzniku iskry. Vďaka tomu je proces spaľovania lepšie kontrolovaný a používanie benzínu je efektívnejšie.
Nissan R32 Skyline GT-R: Nismo ponúka komplet obnovu za odvážnu sumu
Nissan v interných testoch dosiahol tepelnú účinnosť 43 až 46 %. Japonci sú tiež na ceste k získaniu ďalších percent efektívnosti znižovaním strát spôsobených prevádzkou chladiaceho systému, trením súvisiacim s pohyblivými časťami motora a činnosťou čerpadiel – palivovým, či vodnou pumpou.
V systéme s názvom e-POWER rezignoval Nissan na mechanické spojenie motora a kolies. Spaľovací motor funguje ako generátor elektrickej energie, ktorý sa prenáša na elektromotory poháňajúce kolesá. Vďaka tomuto prístupu môže motor pracovať iba v úzkom rozsahu otáčok, pri ktorých vykazuje najvyššiu tepelnú účinnosť. Grafy ukazujú, že je to zhruba medzi 2,2 a 3,2 tisícami. ot./min Motor sa navyše môže vypnúť aj počas jazdy, ak nie je potrebná vysoká energetická náročnosť. Takéto riešenie nie je nové – používa sa roky napríklad v obrovských nákladných vozidlách používaných v povrchových baniach.
Podľa spoločnosti Nissan je však skutočným cieľom udržiavať motor v konštantných otáčkach, ktoré poskytnú maximálnu účinnosť. Aby to bolo možné, musí byť batéria, v ktorej sa bude akumulovať prúd produkovaný motorom, dostatočne silná na to, aby pokryla zvýšenú potrebu energie počas akcelerácie alebo jazdy pri vysokých otáčkach bez toho, aby sa zvýšili otáčky spaľovacieho motora ako generátora. Výsledkom je pokles spotreby paliva až o 25 % v porovnaní s tradičným benzínovým pohonom a s tým súvisiaci aj prínos pre životné prostredie.
Kapacita batérií budúcich modelov vytvorených s pohonným systémom e-POWER má byť približne 1/15 kapacity batérií v modernom elektromobile. To stačí, pretože v prípade potreby je možné pomocou spaľovacieho motora vyrábať elektrinu za jazdy. Relatívne malá kapacita batérie znamená, že pri výrobe automobilu s pohonným systémom e-POWER bude generované podstatne menej oxidu uhličitého ako v plne elektrickom automobile.
Je zaujímavé, že informácie Nissanu ukazujú, že v celom cykle výroby a používania automobilu majú byť celkové emisie CO2 z automobilu so systémom e-POWER o niečo nižšie ako emisie súvisiace s „životom“ elektrického vozidla. Tieto výpočty sa vykonali s prihliadnutím na emisie CO2 súvisiace s výrobou elektriny pre japonský energetický trh. V Japonsku 25,9 % energie pochádza z obnoviteľných zdrojov. Priemer v Európskej únii je 14,6 % .
Pohonná jednotka, postavená na základe novej filozofie spoločnosti Nissan, má byť pripravená na sériovú výrobu v priebehu niekoľkých rokov.
Zdroj: Nissan