Moto Guzzi: Špeciálne modely k storočnici

Nové modely motocyklov čerpajú dizajn z legendárnych motoriek.

Nestáva sa zrovna každý deň, aby nejaká motocyklová manufaktúra oslavovala 100 rokov svojej existencie. Moto Guzzi však patrí do tohto klubu! Pri tejto príležitosti ukázala nové modely V85 TT Centenario, V7 Stone Centenario a V9 Bobber Centenario, ale vo farbách Moto Guzzi z roku 1921.

Súčasťou celoročných osláv storočnice talianskej značky s orlom v znaku budú aj ďalšie propagačné akcie. Celá oslava potom oficiálne vyvrcholí íventom GMG – Giornate Mondiali Moto Guzzi (Svetovými dňami Moto Guzzi), ktorý sa bude konať 9.-12. septembra v Mandelle del Lario. A práve tam, v provincii Lombardia na brehu jazera Como, vznikla presne 15. marca 1921 so vstupným kapitálom vo výške 500.000 lír spoločnosť Moto Guzzi. Exkluzívne, elegantné a atraktívne farebné prevedenie na výročných modeloch pripomína unikátny odkaz histórie značky.

Medzi rozlišovacie prvky patrí aj zlatý orol a špeciálne logo, ktoré grafika využíva na oslavu 100 rokov Moto Guzzi. Nové modely motocyklov pritom čerpajú dizajn z legendárnych motoriek, ktoré písali motocyklovú históriu – predovšetkým z osemvalca z roku 1955. Z bláznivého a vizionárskeho nápadu, neobyčajného stroja, postaveného na preteky majstrovstiev sveta triedy 500. Vtedajší odvážny nápad predbehol kompletnú svetovú motocyklovú produkciu o celú dekádu. Tento míľnik motocyklovej histórie má extrémne elegantnú farebnú kombináciu, ktorá podtrhuje jeho pretekársky charakter.

Kovovú nádrž v saténovom lesku dopĺňa zelená kapotáž a sedlo s koženým poťahom. Rovnaké farby charakterizovali aj model 350 Bialbero. Jeden z najúspešnejších motocyklov v histórii a neporaziteľný vládca triedy 350 na svetovom šampionáte GP si v rokoch 1953 – 1957 na svoje konto pripísal obdivuhodných deväť titulov v rade (5 x v súťaži jazdcov a 4 x v Pohári konštruktérov). Zelená bola tiež prvou farbou, do ktorej značka Moto Guzzi obliekla svoj prvý model Normale. Podľa mnohých to bola súčasne najlepšia a ikonická farebná kombinácia.

Dizajnové štúdio ju prispôsobilo do modernej podoby matným povrchom, ktorý v spojení s metalickými farbami vyjadruje solídnosť a autenticitu značky. S farbami kapotáže ladí sedlo potiahnuté materiálom vo farbe prírodnej kože, ktoré zvýrazňuje typický taliansky dôraz kladený na detaily. Späť však do továrenskej histórie. Spoločnú motocyklovú manufaktúru založili ešte počas I. svetovej vojny technik Carlo Guzzi spolu s Giorgiom Parodim – synom janovského majiteľa lodí, ktorý bol sponzorom počiatočnej výroby, a s letcom i súťažným pretekárom v jednej osobe Giovannim Ravellim.

Prvé motorky síce skonštruovali už tri roky predtým, ale tie ešte neniesli tento názov. Potom, čo Ravelli tragicky zahynul pri leteckej havárii, predstavila zvyšná dvojica prototyp prvého motocyklu s iniciálami G.P. (Guzzi Parodi), ktorý dostal na počesť zosnulého priateľa do znaku spomínaného orla s roztiahnutými krídlami. Carlo Guzzi zostával verný svojej filozofii a vyrábal jednoduché, bezpečné a spoľahlivé motocykle. Firma sa pustila ihneď do viacerých projektov pretekárskych strojov so skutočne širokou paletou motorov.

Boli to najskôr jednovalce s kompresorom či štvorventilové modely s dvomi zhora uloženými vačkovými hriadeľmi. Neskôr sa pridal pozdĺžne v 120 stupňoch situovaný V- dvojvalec, radové troj a štvorvalce alebo neuveriteľný 8V-motor z rokov 1955-1957. Tento agregát disponoval 80 koňmi pri 12.000 otáčkach za minútu a maximálnej rýchlosti 280km/h. Nesmieme zabudnúť ani na slávny motor V7, pozdĺžne v 90 stupňoch uložený dvojvalec, ktorý sa objavil na trhu v roku 1965. Po prvom modele značky Normale (jednovalec s objemom 500 ccm) nasledoval model Norge 500.

Norge 500 mal vo výbave integrálne odpruženie, ktoré malo svojim názvom pripomínať slávnu expedíciu na severný pól vedenú Calovým bratom Giuseppe Guzzim. Spomínaná dobrodružná cesta preverila spoľahlivosť a praktickosť strojov s orlom v znaku. V povojnovom období prispela talianska značka Moto Guzzi k masovej motorizácii, ktorá bola základom pre obnovenie ekonomického chodu krajiny, modelom Guzzino s objemom 65 ccm. V priebehu dvoch desaťročí sa z neho predalo približne 150.000 exemplárov.

V roku 1950 si firma Moto Guzzi obstarala ako prvá motocyklová značka na svete vlastný aerodynamický tunel. Ten je vybavený elektromotorom so silou 310 koní (231kw), ktorý v decembri 2005 ešte použili v prípade modelu Norge 1200. V rovnakom kalendárom roku uviedla firma na trh model Galleto 160, ktorý sa v neskorších verziách vyrábal až do objemu 192 ccm. V roku 1950 sa tiež objavil na scéne model Falcone 500 – legendárny stroj, ktorý sa vyrábal až do 70 rokov minulého storočia.

K dispozícii bol v mnohých prevedeniach až po úžitkovú nákladnú verziu Ercole, pričom táto trojkolka mala nosnosť 363kg. V roku 1967 mala značka svetovú premiéru s maximotocyklom V7 700 ccm, ktorý sa aj vďaka pozdĺžnemu dvojvalcu stal kultovým symbolom značky. O štyri sezóny neskôr kúpil práva na značku Argentinčan talianskeho pôvodu Alejandro de Tomaso. Vedomý si obrovského potenciálu firmy spoločne so značkou Benelli podporovali projekty, ktoré sa mali pokúsiť konkurovať motocyklom z Japonska. Žiaľ neúspešne.

Na prelome tisícročí prevzala motocyklovú manufaktúru Moto Guzzi firma Asprilia, ktorá vniesla do továrne na brehu jazera Como, čerstvý vietor, veľké technické zmeny, ale hlavne finančné zdroje. Koncom roku 2004 však značku Moto Guzzi pohltil koncern Piaggio. Okrem trojice zakladateľov značky Moto Guzzi patria k dôležitým osobám v histórii manufaktúry aj viacerí technici a inžinieri ako Giulio Cesare Carcano (pozn. navrhol V8 DOHC), Enrico Cantoni, Umberto Todero (zomrel 2005) a Lino Tonti (pozn. vyvinul V7 Sport, malý motor V50 a rámy väčšinu typov značky Moto Guzzi).

-jj-, zdroj a foto: Moto Guzzi, Motoguzziclub, Motorradonline, Cycleworld

jazero ComoLombradiaMandelle del LarioMoto GuzzimotocykelmotorkaTaliansko
Komentáre (0)
Pridať komentár