V snahe znížiť environmentálne zaťaženie Zeme tlačí Európska únia na elektrifikáciu automobilov, najmä na rozširovanie elektromobilov. Dotácie na nákup elektromobilov a plug-in hybridov, motivačné stimuly na kúpu elektromobilu a plug-in hybridu v podobe voľného parkovania v centrách miest, nižších daní atď., podpora výstavby nabíjacej infraštruktúry… S tým všetkým členské štáty európskej únie snažia podporiť predaj áut do zásuvky. A do tejto hry sa nechali vtiahnuť aj automobilky, aj pre nich je témou číslo jedna elektrifikácia svojich modelov.
Škoda Octavia G-Tec mi však pripomenula, že je tu aj iná cesta, ktorá je aktuálne oveľa schodnejšia – autá na CNG. Tie majú o 99 % menej oxidov síry, o 86 % menej pevných častíc, o 75 % menej oxidov dusíka a o 25 – 30 % menšiu tvorbu CO2 ako autá s konvenčným motorom. Pritom sú omnoho lacnejšie a jednoduchšie ako plug-in hybridy a elektromobily. Možno by sme sa preto mali sústrediť na podporu CNG. Na dlhodobú podporu CNG, nie jednorazovú, ktorá sa za necelých 5 minút minie. Obzvlášť na Slovensku, kde sú plug-in hybridy a elektromobily aj so štátnou podporou pre mnohých ľudí nedostupné, by mohla mať podpora CNG oveľa väčší význam.
SPP už niekoľkokrát deklarovalo, že začne s intenzívnejšou výstavbou plniacich staníc CNG, ale doteraz sa tak nestalo. Oficiálne ich máme iba 13(!). To hovorím o verejne dostupných staniciach. Je to začarovaný kruh, kým nie sú autá, nie je pre koho stavať plniace stanice a kým nie sú plniace stanice, tak ľudia nebudú kupovať autá na CNG. A prelomiť tento začarovaný kruh by pomohla štátna podpora.
Zaujímavé je, že v Česku je situácia diametrálne iná. Tam sú plniace stanice CNG obrazne povedané za každým druhým rohom. Majú ich 215.