V tomto kalendárnom roku oslavuje nemecká automobilka BMW viacero guľatých výročí rôzneho významu. Medzi jedno z najväčších patrí 60 rokov od oficiálneho predstavenia modelu BMW 1500.
Pre BMW bolo toto nové vozidlo strednej triedy dôležitým krokom do budúcnosti. BMW totiž v 50. rokoch produkovalo len automobily veľmi drahé alebo naopak veľmi lacné. A veľkú medzeru vo výrobnom programe mala zalepiť práve nová modelová rada nazývaná „Neue Klasse“ (Nová trieda). Štvordverový sedan s typickými ľadvinkami v chrómovej maske sa vyrábal do roku 1977. Vzniklo aj dvojdverové kupé.
Podľa mnohých odborníkov v roku 1961 ukázalo BMW svetu jeden z najdôležitejších modelov svojej histórie. BMW 1500 bolo vozidlo, ktoré naznačilo ako si automobilka z Bavorska predstavuje moderný športový sedan. Na BMW 1500 o jedenásť rokov neskôr nadviazala prvá generácia BMW radu 5, ktorá patrí k najúspešnejším modelovým radám BMW vôbec.
Model BMW 1500 sa začal vyrábať v roku 1962 po veľkom úspechu na frankfurtskom autosalóne v septembri predchádzajúceho roku. Novinka to bola z pohľadu designu skutočne prelomová, pričom charakteristickým prvkom sedanu bol okrem iného aj výrazný „prelis“ dookola celého auta. Do rovnakého miesta umiestnili kľučky dverí. Nechýbali klasické ľadvinky a na kapote umiestnený modrobiely znak.
Vozidlo navrhol vývojár konštrukcií Wilhelm Hofmeister v spolupráci s talianskym dizajnérom Giovannim Michelottim. Prototyp modelu BMW 1500 vystavený na IAA vo Frankfurte nad Mohanom mal pod prednou kapotou radový štvorvalec 1,5 litra s päťkrát uloženým kľukovým hriadeľom a ventilovým rozvodom OHC, ktorý poskytoval najvyšší výkon 55 kW (75 k) pri 5500 min-1. Vozidlo s pohotovostnou hmotnosťou 950 kg dosahoval maximálnu rýchlosť 150 km/h.
Predná náprava typu McPherson bola vybavená kotúčovými brzdami, zadné kolesá boli zavesené na šikmých pozdĺžnych ramenách. Vozidlo malo pôvodne stáť 8500 DM (nakoniec to bolo 9485 DM s bohatšou výbavou), teda o trochu viac než bola v roku 1961 výška priemerného ročného príjmu v Západnom Nemecku (6723 DM). Už v júni 1962 registrovalo pritom obchodné oddelenie BMW viac ako 25.000 predbežných objednávok.
Štvorvalcový motor prototypu bol pred zahájením výroby ešte dôkladne prepracovaný, takže v sériovom prevedení poskytoval najvyšší výkon 59 kW (80 k) pri 5700 min-1. Hodnoty najvyššej rýchlosti 150 km/h a zrýchlenie z pokoja na 100 km/h za 16,8 s boli v tom čase znaky športovo ladených vozidiel. Sedan BMW 1500 spotreboval pri 110 km/h podľa normy DIN 9,9 litra benzínu Super na 100 km.
Veľkú medzeru vo výrobnom programe BMW mala zalepiť nová modelová rada nazývaná „Neue Klasse“
„Nová trieda“ bola napriek počiatočným problémom s kvalitou výroby zásahom do čierneho. Na prelome rokov 1963/1964 bola rozšírená o ďalšie varianty s typovým označením BMW 1800 a 1800 ti. O 500 DM drahší sedan 1800 poskytoval so zdvihovým objemom 1,8 litra výkon 66 kW (90 k), zatiaľ čo vyslovene športový model 1800 ti (10.960 DM) bol vyladený na 81 kW (110 k). S týmto výkonom akceleroval päťmiestny sedan z nuly na stovku za 11 s a umožňoval jazdu rýchlosťou až 170 km/h.
V decembri 1964 sa potom stal z BMW 1500 typ BMW 1600 a v následujúcom roku oslávilo premiéru BMW 2000 s dvojlitrovým motorom a výkonom 74 kW (100 k), ktorého boli odvodené ďalšie verzie 2000 ti a 2000 tilux (88 kW/120 k). V roku 1969 zavŕšil ponuku nový špičkový typ BMW 2000 tii s motorom vybaveným vstrekovaním (96 kW/130 k). Počas desiatich rokov bolo vyrobených 350.729 vozidiel z „Neue Klasse“.
-jj-, zdroj a foto: BMW, Designmag, NetCarShow, wikipedia