Výskumníci z centra Toyota Research Institute (TRI) v spolupráci s laboratóriom Dynamic Design na Stanfordovej univerzite skúmajú, ako ideálne skĺbiť inštinkty profesionálnych jazdcov s technológiami autonómneho riadenia, aby tak dokázali zabrániť nehodám na cestách.
Spomínaní odborníci chcú navrhnúť technológie aktívnej bezpečnosti novej úrovne a zaistia ich široké rozšírenie, aby ich Toyota spoločne s ďalšími automobilkami mohla nasadzovať v bežnej premávke. „Každý deň dochádza ku smrteľným dopravným nehodám za extrémnych situácií a podmienok, v ktorých by väčšina šoférov na odvrátenie nehody musela disponovať prakticky nadľudskými schopnosťami,“ tvrdí Gill Pratt, generálny riaditeľ TRI, ktorý by rád využil aj umelú inteligenciu (AI).
Výskumné centrum TRI vyvíja technológie aktívne bezpečnosti vozidiel a zaoberá sa technológiami autonómneho riadenia, robotikou a ďalšími technológiami pre rozširovanie schopností človeka. „Snažíme sa získať poznatky od najskúsenejších jazdcov sveta, aby sme vyvinuli prepracované riadiace algoritmy, ktoré znásobujú šoférske schopnosti. To je podstatou prístupu označovaného ako Toyota Guardian,“ vysvetlil ďalej Pratt, ktorý je súčasne vedúci vedeckého tímu firmy Toyota Motor Corporation.
Centrum TRI podporuje výskum laboratória Dynamic Design už niekoľko rokov.
Automobilové nehody po celom svete pripravia každý rok o život približne 1,25 milióna ľudí. Cieľom japonskej automobilky Toyota je znížiť tieto čísla až k nule. K väčšine nehôd síce dochádza za vcelku štandardných situácií, ale inokedy by šoféri museli vykonať manéver, ktorý sa blíži, či niekedy dokonca prekračuje, bežné hranice ovládateľnosti. Napríklad pri prejazde zatáčkou na mokrej alebo klzkej ceste sa profesionálny jazdec uchýli radšej k ‚driftovaniu‘.
„Naše laboratórium sa od roku 2008 inšpiruje umením pretekárskych jazdcov pri navrhovaní algoritmov umožňujúcich autonómnym vozidlám zvládať tie najnáročnejšie núdzové situácie. Prostredníctvom tohto výskumu máme možnosť výraznejšie pretaviť tieto nápady v reálnu záchranu životov na cestách,“ uviedol profesor Chris Gerdes z laboratória Dynamic Design pri Stanfordovej univerzite.
Centrum TRI podporuje výskum laboratória Dynamic Design už niekoľko rokov. Výskumní pracovníci demonštrujú pokročilé schopnosti driftovania elektrifikovaného autonómneho modelu DeLorean. Experimentálne výsledky zo Stanfordovej univerzity potvrdili správnosť koncepcie architektúry schopnej ovládať vozidlo s pohonom zadných kolies pri driftovaní prostredníctvom bŕzd, riadenia a pohonu. Výskumné centrum TRI teraz túto architektúru nasadzuje na platformy rôznych vozidiel vrátane modelu GR Supra.
Konštrukčné skúsenosti automobilky Toyota ďalej TRI uplatňuje v oblasti motoristického športu a pokročilého vývoja. Toyota Racing Development v Spojených štátoch amerických poskytuje technické a experimentálne know-how v motoršporte a driftovaní. TRI súbežne spolupracuje s japonským tímom „Vehicle Dynamics Control“ od Toyota Motor Corporation s cieľom uplatniť architektúru driftovania v budúcich vozidlách od značky Toyota.
-jj-, zdroj a foto: Toyota