Keby auto nemalo reklamné polepy, ani by ste nepovedali, že má medzi XCeedmi výnimočné postavenie. Hovorím totiž o plug-in hybridnej verzii Kie XCeed, ktorá sľubuje elektrický rádius 54 – 59 km. Pri pozornejšom pohľade zbadáte, že maska chladiča je zavretá. Jednak motor nepotrebuje toľko vzduchu a jednak sa tým zlepšuje aerodynamika. Okrem toho je na ľavom prednom blatníku viečko ukrývajúce nabíjací konektor. Cezeň kŕmite 8,9-kilowatthodinový akumulátor, ktorý je rozdelený do dvoch blokov. Prvý je pod zadnými sedadlami, druhý pod kufrom. Ten druhý uberá kufor o citeľných 135 dm3. Jeho dno je teraz vysoko, v rovine sklopených operadiel zadných sedadiel a tajné dvojité dno je iba v zadnej časti kufra – akurát tak na opravnú súpravu defektu, reflexný trojuholník a balík prvej pomoci. Plug-in hybridný XCeed kvôli akumulátoru pod kufrom ani nemôže mať rezervné koleso. A je tu ešte jedno obmedzenie. Pre akumulátor pod sedadlami je palivová nádrž menšia, má iba 37 litrov. Avšak pasažieri vzadu nie sú nijako obmedzení, akurát, že vľavo vedľa spodnej časti operadla je výduch ventilácie akumulátora.
Žiadne ekoplakety
Ani vodič nijako zvlášť nevníma, že má v rukách niečo výnimočné. Žiadne zelené či modré prešívanie, žiadne dekory naznačujúce ekologickú orientáciu auta, žiadne ekoplakety… Nič také sa nedeje. Naopak nechýba plná výbava vrátane vyhrievania predných sedadiel a volantu, dvojzónovej klimatizácie, bezdrôtového dobíjania smartfónu či širokouhlého 10,25-palcového dotykového displeja. V základnej výbave je dokonca aj 12,3-palcový digitálny prístrojový štít Supervision, ktorý je inak dostupný v opcii, aj to iba vo výbave Platinum. Pre plug-in hybridný pohon má namiesto otáčkomera výkonomer, namiesto teplomera vody ukazovateľ nabitia akumulátora a palubný počítač zobrazuje špecifické funkcie, ako je tok energie v hnacom systéme či percentuálne zastúpenie úspornej, normálnej a agresívnej jazdy. Volič prevodovky má štandardné polohy PRND a naľavo +/– na manuálne radenie. Prevodovka nemá režim B, ktorý zodpovedá intenzívnejšej rekuperácii. Vedľa voliča je tlačidlo EV/HEV, ktorým volíte automatický, hybridný a plne elektrický režim. Samostatným tlačidlom volíte štvrtý režim – Šport.
Aj pri uvoľnení plynu sa auto správa veľmi prirodzene.
Hlavne pokojne
Pod kapotou je 1,6-litrový atmosférický motor a elektromotor, ktorých spoločný výkon je 104 kW (141 k), plus šesťstupňová dvojspojková prevodovka. V elektrickom režime máte k dispozícii 59 kW (80 k) a mne sa darilo na elektrinu absolvovať na jednotlivé nabíjania 46 – 54 km. Samotné nabíjanie akumulátora vybitého ku posledným pár percentám mi trvalo o niečo viac ako 2,5 hodiny. Zaujímavosťou je indikátor procesu nabíjania troma diódami pod čelným sklom, ktorý vidíte zvonka, dokonca aj z diaľky. Žiaľ, auto nedovolí vyšší nabíjací výkon ako 3,4 kW. Nemáte ani špeciálny režim na uchovanie energie na neskoršiu jazdu v meste. Túto službu vám urobí hybridný režim. V ňom auto využíva spoluprácu benzínového a elektromotora plus prirodzenú rekuperáciu brzdením aj nútené dobíjanie akumulátora spaľovacím motorom. Počítajte však s tým, že kým dorazíte do mesta, tak prídete o pár percent kapacity batérie. V automatickom režime auto uprednostňuje elektrickú jazdu a keď klesne kapacita akumulátora alebo sa zvýši zaťaženie, tak prepne do režimu jazdy na spaľovací motor, resp. do hybridného režimu. Vo všetkých spomínaných režimoch sú reakcie na plyn aj dynamický prejav citeľne otupené. A je úplne jedno, či je v zábere iba elektromotor, iba spaľovací motor alebo oba motory. Atmosférický motor už z princípu nejde za plynom tak ako turbomotor a podpora elektromotora v Xceede PHEV rozhodne nenahradí turbodúchadlo. Auto ide za plynom vláčne. Dokonca príliš veľa nadšenia nevzbudí ani v športovom režime. Opusťme však svet neurotického vodiča, ktorý nestrpí pred sebou nikoho a prenesme sa do sveta zodpovedného vodiča, ktorý plynie s premávkou. V tomto svete, pri normálnej jazde, oceníte jemnosť práce celého systému – počnúc tým, že ani nevnímate, kedy sa ktorý motora pripája a odpája, cez prácu prevodovky a končiac tým, že v konečnom dôsledku oceníte aj ten plynulý nárast výkonu. Ja som oceňoval aj to, že sa auto aj pri uvoľnení plynu správa veľmi prirodzene – bez silnej rekuperácie, ktorá by spôsobovala neprirodzené spomalenie. Keď chcete rekuperáciu zintenzívniť, môžete tak urobiť jemným zošliapnutím brzdového pedála. V prvej fáze sa brzdy vôbec nezapoja. A k tomu si pripočítajte vynikajúco odhlučnený podvozok, ktorý vo vás vzbudzuje pokoj.
Rozhodujúca je spotreba
Keďže Kia má v ponuke aj XCeed s motorom 1,4 T-GDi, ktorý dáva 140 k, tak sa priam núka porovnanie s plug-in hybridnou verziou. Začnem tým, že 140 koníkov z turbomotora je „tisíckrát“ živších ako 141 koníkov z atmosférického motora s podporou elektromotora. Zaujímavé pritom je, že plug-in hybrid má výrazne vyšší krútiaci moment – 265 vs 242 Nm. K mínusom PHEV patrí menšia nádrž aj menší kufor. Zaujímavé je porovnaní hmotností turbobenzín váži v základnej výbave 1346 kg a užitočné zaťaženie je 424 kg, testovaný plug.in hybrid váži 1 609 kg, ale užitočné zaťaženie má 421 kg. Tým som chcel poukázať na to, že plug-in hybridný pohon nejde na úkor užitočného zaťaženia. Rozhodujúca však bude pre mnohých spotreba. Benzínová má normovanú kombinovanú spotrebu podľa WLTP 5,7 – 5,9 l/100 km, ale v meste (WLTP urban) až 6,5 – 6,7 l/100 km. Oproti tomu plug-in hybridná verzia má normovanú spotrebu 1,4 – 1,7 l/100 km. To je, samozrejme, nič nehovoriace „hausnumero“. Reálne počítajte s tým, že v hybridnom režime môžete v meste jazdiť jemne nad piatimi litrami na 100 km. Keď však budete pravidelne nabíjať akumulátor, tak teoreticky aj za nulu alebo blízko nuly. Nezamieňajte si však nulovú spotrebu benzínu s nulovými nákladmi na kilometer. Treba si uvedomiť, že elektrická energia nepadá z neba zadarmo. Môžete ju však mať výhodnejšie ako benzín.
Čo treba uznať
- Hybridný systém pracuje veľmi hladko.
Čo nám chýbalo
- Výkonnejšie, a teda rýchlejšie nabíjanie.
Čo nás prekvapilo
- „Tupý“ prejav hnacieho systému.
Kia XCeed 1,6 GDi PHEV DCT Platinum
Cena od: 33 300
Záruka 7 rokov alebo 150 000 km, na vysokonapäťový akumulátor 7 rokov alebo 150 000 km
Motor
- Atmosférický zážihový R4/16V, zdvihový objem valcov 1 580 cm3, max. výkon 76 kW (104 k) pri 5 700 ot.min-1, max. krútiaci moment 147 Nm pri 4 000 ot.min-1. Synchrónny elektromotor: max. výkon 59 kW (80 k), max. krútiaci moment n. u. Nm. Najvyšší kombinovaný výkon 104 kW (141 k), najvyšší kombinovaný krútiaci moment 265 Nm. Emisie CO2 32 – 38 g/km.
Jazdné výkony
- 0 – 100 km/h za 11,0 s, vmax=160 km/h, kombinovaná spotreba podľa WLTP/test 1,4 – 1,7/5,6 l/100 km.
Konektivita a batožinový priesotr
- Bluetooth – áno
- Wi-fi – áno
- AUX/USB – nie/áno
- Zrkadlenie – áno
- Uhlopriečka: 10,25
- Batožinový priestor: 291 dm3