Druhú generáciu rumunského SUV netreba zvlášť predstavovať, veď na európsky trh dorazila už v roku 2017. Vlajková loď značky Dacia je odvtedy pre väčšinu motoristov príkladom toho, že aj za ľudovú cenu sa dá kúpiť príjemne vyzerajúce auto, ktoré sa nezľakne ani náročnejšieho terénu.
K nám sa najnovšie dostala Dacia Duster s preplňovaným litrovým trojvalcom pod kapotou. Na prvý pohľad žiadne terno, no nedajte sa odradiť. Tento Duster totiž okrem benzínu už od výroby spaľuje aj skvapalnený ropný plyn (LPG) a dokáže jazdiť naozaj úsporne. Spomínaný trojvalcový motor má nepriame, viacbodové vstrekovanie paliva, čo konštruktérom uľahčilo jeho úpravu na propán-bután. Poďme však pekne po poriadku.
Testovaný model stojí v najvyššej verzii Prestige 14 390 eur. Vo výbave sú už zahrnuté prvky ako 17-palcové disky kolies, LED denné svietenie, klimatizácia, multimediálny systém s navigáciou, tempomat, sledovanie mŕtveho uhla a mnoho ďalšieho. Ja by som si ešte priplatil za parkovacie kamery, vyhrievané sedadlá a automatickú klimatizáciu, no vo výsledku zostávam na úrovni okolo 15-tisíc eur.
Obavy netreba mať ani z novej pohonnej jednotky. Dostatočne dynamický litrový trojvalec disponuje výkonom 74 kW a vo verzii s LPG aj najvyšším krútiacim momentom 170 Nm. Spolupracuje pritom s rozumne odstupňovanou päťstupňovou manuálnou prevodovkou, kde motor pri 130-tke točí 3 400 ot./min.-1 . Aj vo vyššej rýchlosti je jazda tichá a interiér príjemne odhlučnený.
Duster je vďaka výbornému podvozku pohodový partner do rozbitých mestských ulíc i na poľnú cestu. Platí to aj pre verziu s LPG, ktorá nemôže mať pohon všetkých kolies. Plynová nádrž je totiž umiestnená v zadnej časti pod podlahou kufra. Výhodou je, že má neobmedzenú životnosť a netreba ju po desiatich rokoch meniť tak, ako je to v prípade dodatočnej úpravy auta na LPG. Nevýhodou zostáva absencia rezervného kolesa.
Plynová nádrž má objem 34 litrov a s dojazdom takmer 400 kilometrov som čerpacie stanice navštevoval v obvyklom cykle. K dispozícii, samozrejme, zostáva aj 50-litrová nádrž na benzín. Kombinovaný dojazd preto hravo prekročí tisíc kilometrov.
Spotreba plynu sa pohybuje od 7 do 10 litrov v závislosti od štýlu jazdy. Vodič si medzi benzínom a plynom môže prepínať pomocou archaického tlačidla naľavo od volantu. Rozdiel v chode motora som počas jazdy nijako nepocítil. Zaujímavosťou je, že ak s Dusterom najazdíte 20-tisíc kilometrov za rok a tankovať budete výhradne plyn, pri súčasných cenách paliva ročne ušetríte približne 700 eur v porovnaní s rovnakým motorom bez LPG.
Dacia Duster so zelenou nálepkou na zadnom skle vo mne po týždňovom teste umocnila pocit, že ide o ideálnu voľbu pre nenáročného a ekonomicky zmýšľajúceho človeka. Ja jej s ohľadom na cenu nemám čo vytknúť…
Čo treba uznať
- Skvelý pomer ponuky a ceny.
Čo nám chýbalo
- Rezervné koleso a možnosť pohonu 4×4.
Čo nás prekvapilo
- Nízka spotreba plynu a slušný dojazd.
Dacia Duster TCe 100 LPG Prestige
Cena (základ / test): 9 990 / 16 349
Záruka: 5 rokov alebo 100 000 km
Motor
- Preplňovaný zážihový R3/12V, zdvihový objem valcov 999 cm3, max. výkon 74 kW (100 k) pri 5 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 170 Nm pri 2 000 ot.min -1.Emisie CO2 111 – 119 g/km.
Jazdné výkony
- 0 – 100 km/h za 13,8 (LPG) / 14,4 s, Vmax = 172 km/h, spotreba výrobca/test 5,5/6,7 l/100 km.
Konektivita a batožinový priestor
- Bluetooth – áno
- Wi-fi – nie
- AUX/USB – nie/áno
- Zrkadlenie – áno
- Batožinový priestor: 445 dm 3