Viacerí z vás sa nás pýtali, či už osobne pri stretnutiach alebo mailom, čo znamenajú zelené ešpézetky, správne tabuľky s evidenčným číslom vozidla, teda TEČ. Na Slovensku, žiaľ, v podstate nič, ale poďme po poriadku. Zelené tabuľky s evidenčným číslom, tzv. elektro EČV vychádzajú z Akčného plánu rozvoja elektromobility v Slovenskej republike z februára 2019. Vydávajú sa od 1. Decembra 2019 na autá s čisto elektrickým a plug -in hybridným pohonom, teda na autá „do zásuvky“. Zelené TEČ sa nevydávajú na hybridy ani mild hybridy, auto musí byť dobíjateľné z externého zdroja. Tzv. elektro EČV sa však nevydávajú automaticky, majiteľ musí o ne pri registrácii požiadať. Odlíšené označenie je teda dobrovoľné.
O zelené TEČ môžu dodatočne požiadať aj majitelia už prihlásených áut, teda tých áut, ktoré už majú pridelené biele TEČ. Podobne na tom bol aj Renault Zoe, ktorý máme v redakcii na dlhodobý test. Auto sme si pôvodne prevzali na bielych TEČ, no neskôr sme dostali zelené. Samotné EČV je, samozrejme, nové – iné, aké malo auto pôvodne. Spomínaný akčný plán má dovedna 15 bodov a majitelia čisto elektrických a plug -in hybridných áut si od neho sľubovali niekoľko výhod. Do reality sa však dostali iba fragmenty z návrhu. Hovorilo sa napríklad o zvýhodnenom, či dokonca bezplatnom, parkovaní na parkovacích plochách v pôsobnosti miest. Trenčín poskytuje 50 % zľavu, ale neviem o tom, žeby ostatné mestá nejako zvýhodňovali autá so zelenými TEČ. Akčný plán počítal aj s využívaním vyhradených jazdných pruhov, tzv. bus pruhov pre autá so zelenými TEČ.
Plán síce počítal s touto možnosťou iba v časovo obmedzenom období, podľa vývoja trhu, resp. počtu áut so zelenými TEČ, nanajvýš do roku 2022, no všetko ostalo iba pri sľuboch. Ďalším bodom v spomínanom akčnom pláne je vjazd elektrických a plug-in hybridných áut do nízkoemisných zón. Tie však na Slovensku zatiaľ nemáme, takže opäť žiadna výhoda pre autá so zelenými TEČ. Elektromobily sú oslobodené od tzv. cestnej dane, plug-in hybridy však nie, majitelia elektromobilov a plug -in hybridov ušetria na registračnom poplatku. To však nesúvisí s tým, či má auto zelenú alebo bielu TEČ, ale s tým, aký má pohon. Diaľničnú známku musia mať rovnako zaplatenú ako ostatné autá. Reálnou výhodou zelených TEČ počas používania je hádam iba to, že záchranné zložky pri pohľade na auto okamžite vedia, že majú do činenia s autom, kde môže byť vysoké napätie. V zahraničí je situácia diametrálne odlišná, tam neostalo iba pri sľuboch.