Tento krok oznámili napríklad japonskej spoločnosti Toyota a Nissan či americký Ford. Toyota napríklad uviedla, že obmedzí výrobu svojich populárnych pick-upov Tundra, ktoré montujú v Texase.
Poprední výrobcovia čipov pre automobily, napríklad spoločnosť NXP Semiconductor, upozorňujú, že produkcia automobilov z útlmu spôsobeného pandémiou Covidu-19 sa rozbehla rýchlejšie, než predpokladali, takže majú ťažkosti uspokojiť dopyt. Dodávatelia čipov navyše registrujú vysoký dopyt aj zo strany výrobcov elektroniky, napríklad notebookov, ktorých predaj podporuje rozmach práce z domu. Situáciu v čipovom sektore komplikuje tiež rozhodnutie USA umiestniť najväčšieho čínskeho výrobcu Semiconductor Manufacturing International Corporation (SMIC) na čiernu listinu.
A čipy nie sú jedinou komoditou, s ktorými automobilky bojujú. Nedostatkom sú aj polovodiče. A asi málo kto si uvedomuje, že keď sa obmedzí výroba automobilov, dodávateľské firmy sú tiež na kolenách. Už teraz sa nahlas rozpráva o cca mesačnej prestávke niektorých oblastí, ako je výroba hlavových opierok (na SK v hladových dolinách na východe), že jednoducho zamestnanci budú musieť ostať doma…
Foto: Archív