Súčasťou verejného obstarávania bude od augusta tohto roku povinný podiel ekologických vozidiel. Vyplýva to z návrhu zákona o podpore ekologických vozidiel cestnej dopravy, ktorý už stihla schválilť vláda.
Táto povinnosť sa bude týkať aj lízingu, splátkového predaja, prenájmov, niektorých služieb vo verejnom záujme v osobnej doprave či služieb, ktoré sa vykonávajú s pomocou vozidiel.
Žeby konečne zelené Ministerstvo vnútra SR? Predbehla nás aj Ukrajina
U nákladných vozidiel budú musieť verejní obstarávatelia zabezpečiť 8% podiel, no od r. 2026 a tiež v treťom referenčnom období od r.2031 do r.2035 to už bude o percento viac. Významný nárast povinného podielu ekologických vozidiel čaká v prípade schválenia návrhu zákona obstarávateľov a verejných obstarávateľov u autobusov a trolejbusov, a to z 34 % v období od augusta 2021 do konca r. 2025 na 48 % od r. 2026.
Za ekologické vozidlo osobné vozidlo / mikrobus / nákladné vozidlo do 3,5 t ešte stále len návrh zákona do konca r. 2025 považuje také vozidlo, ktoré má emisný limit oxidu uhličitého (CO2) vo výške 50 g na km. Od r. 2026 bude v týchto kategóriách za ekologické považované vozidlo s nulovými emisiami CO2.
Nákladné vozidlá nad 3,5 tony a autobusy budú považované za ekologické, pokiaľ budú napríklad využívať elektrickú energiu, prípadne alternatívne palivá ako vodík, syntetické a parafinické palivo, stlačený zemný plyn (CNG), skvapalnený zemný plyn (LNG), skvapalnený ropný plyn (LPG) či biopalivo.
Nie je žiadnym tajomstvom, že automobilky sa predháňajú, ktoré modely a ktorým štátnym zložkám sa ich produkty ujdú. Nečudujem sa. Niektoré nízkoemisné vozidlá sú vhodné aj pre potreby štátu, iné, napr. záchranné zložky, potrebujú techniku, ktorá bude porovnateľná so spaľovacími vozidlami súčasnosti.
Zdroj: teraz