Málokto vie, že vozidlá s volantom vpravo (poväčšine dovoz UK a IRL) môžete legálne stretnúť na naších cestách na slovenských značkách. Je to už nejakú chvíľu aj povolené. Mrzí ma však, že istú chvíľu sa vozili len autá, ktoré boli úplne obyčajné – no stále mali jednu výhodu. Boli neporovnateľne lacnejšie. Uvidíme, ako sa situácia zmení teraz, po Brexite.
Často stretám napr. Octavie RS, či napr. Lexus IS220d. Sú to pomerne bežné autá aj na našich cestách s “normálnym” riadením. Osobne nie som zástanca hromadného dovážania a prihlasovania obyčajných áut s volantom vpravo, povolil by som len rarity, či zaujímavé kúsky. Trošku pokrytecké, viem…
Ja som stará škola. Mám rád klasické karosérie, čiže hatchbacky, sedany, kabriolety, coupé, a v neposlednom rade kombi. Práve na nich sa dnes zameriame, lebo JDM trh ponúkal pred časom skutočne zaujímavé verzie, ktoré možno na oko nevyzerali, ale boli okrem iného fakt rýchle.
Toyota Altezza Gita
Toyota Altezza Gita je taký menší kombík odvodený od sedanu Toyota Altezza. U nás známy ako Lexus IS prvej generácie (xe10). Zatiaľ čo u nás kombík označovali ako SportCross (zatiaľ jediné kombi od Lexusu), v Japonsku si ponechalo názov Toyota Altezza Gita. U nás bolo auto možné objednať len so zadným pohonom a motorom – radovým 6 valcom s objemom 2,0 litra s výkonom 114 kW (manuál i automat) a s legendárnym motorom 2JZ s výkonom 157 kW, avšak iba s automatom. Dokonca ani na zaoceánsky trh nikdy kombi verzia manuál nemala, zatiaľ čo sedan áno. Čo sa však ku nám nikdy nedovážalo, je Altezza Gita (vrcholný sedan Altezza RS mal štvorvalec 3sge) s motorom 2JZ-GE a pohonom 4×4. Kombinácia, ktorá sa stáva extrémne vyhľadávanou a cenenou. Ak ste náhodou na takú natrafili a za rozumné peniaze, neváhajte ju kúpiť.
Mitsubishi Legnum VR4
Ôsma generácia Mitsubishi Galant bola relatívne obľúbená i u nás (kombi v niektorých krajinách označované ako Legnum). Doteraz môžeme nájsť pekných pár sedanov a kombi, väčšinou však v dieselovej verzii, či v dvojlitri. Problémom však je pomerne rýchla korózia a udržať hoci aj obyčajného galantného kombíka pri živote je pre obyčajného človeka nadľudský výkon. Výnimočnejšie sú verzie s motorom 2,5 V6 s výkonom 120 kW. Veľkému úspechu sa v Japonsku teší model Galant a Legnum VR4. S prepĺňaným motorom VR4 (2,5l 24V V6) a výkonom 206 kW (280 koní), a aktívnym podvozkom. Na dobu vzniku, ale aj na teraz, sa jedná o skutočne rýchle rodinné auto. K dispozícii bolo i s manuálnou i s poloautomatickou prevodovkou. Tiež by som si ho vedel predstaviť mať v garáži.
Nissan Stagea
Nissan Stagea je častokrát označovaná aj ako Skyline kombi. Výroba začala v roku 1996 a so Skylinom R33 zdieľa mnoho mechanických prvkov. Tento kombík mal byť priamy konkurent pre Subaru Legacy Touring Wagoon. Dokopy boli 3 verzie. WC34 Seria 1 (1996 – 1998), WC34 Seria 2 (1998 – 2001) a M35 Seria (2001 – 2007). Základne verzie bolo možné kúpiť s pohonom zadných kolies, vrcholové boli 4WD. Pri prvých dvoch verziách motorová paleta siahala od atmosferického 2,0 litra cez atmosférický 2,5 liter, až po vrcholnú 2,6 twin-turbo verziu, ktorej sekundovala iba manuálna prevodovka. Séria M35 začínala atmosférickým 2,5 litrom, pokračovala 3,0 litrom a končila 3,5 litrom. Za vrcholnú verziu bola i tak považovaný preplňovaný 2,5 liter s 206 kW a pohonom 4×4.
Toyota Caldina GT-T
Toyota Caldina prvej generácie sa náramne podobá na u nás predávaný model Toyota Carina E a druhá generácia na ešte populárnejšiu Toyotu Avensis. Pri druhej generácii však vznikol jeden veľký klenot. Toyota Caldina GT-T mala pod kapotou preplňovaný motor 3S-GTE s výkonom 191 kW a pohon všetkých štyroch kolies. Zrýchlenie z 0-100 km/h dokázala pokoriť za 6,4 s (v prípade automatu za 6,5 s). Vyrábali ju od roku 1997 do roku 2002. V približne polovici životného cyklu prešla jemným faceliftom karosérie. Priznám sa, na Caldiunu GT-T som však v minulosti narazil aj na našich cestách. V Bratislave, pri jednej ubytovni, krásna biela, hoci špináva, na medzinárodných poznávacích značkách Ruskej federácie.
Subaru Legacy
Veľmi zaujímavé boli (a stále aj sú) kombíky od Subaru. Aj po nových, aktuálne predávaných kusoch, by som určite veľmi rád skočil. Každý jeden Legacy Outback s benzínovým boxerom poskytoval i v sériovom stave veľmi slušné vozenie, pokiaľ bol v dobrom stave. V Japonsku však existovali pri druhej a tretej generácii prepĺňané verzie EJ20 twin-turbo s 209 kW (286 koňmi) a 325 Nm. Štvrtá generácia sa rovnako nemohla nechať a ani nenechala zahanbiť. Dostala 2,5 litrový prepĺňaný boxer priamo z Imprezy STI s výkonom 207 kW (282 koní) a a 392 Nm. Piata generácia v podstate vychádzala zo štvrtej verzie, a po technickej stránke sa nič podstatné nezmenilo.
Honda Accord Sir-T
Honda dlho nepredávala v Európe žiaden kombík v strednej triede (vlastne jediný ako tak známy kombík v 90-tých rokoch bol Civic Aerodeck). Do Európy prišiel kombík až pri siedmej generácii, ale vypadlo coupé (v USA vyrábali aj v 7. generácii).
Pri šiestej generácii (1998) vzniklo v Japonsku niečo skutočne jedinečné. Honda povestná svojimi atmosférickými motormi nahodila do rodinnej karosérie srdce s objemom 2,0-litra a výkonom 200 k a pohonom prednej nápravy. Kombík teda dokázal šprintovať z 0-100 km/h za 7,7 sekundy a šprint na ¼ míle za 15,8 sekundy. Na 20 ročné auto slušné, nemyslíte?
Mitsubishi Lancer Evo IX Wagon
Chuťovka nakoniec. Lancer Evo IX stretávame na našich cestách pomerne bežne. Ale vedeli ste, že sa robil i v kombi verzii? A dokonca okrem manuálu aj s automatom? Týchto kombíkov vzniklo len 2 500 kusov. S 18 palcovými kolesami tento svalnatý kombík vyzerá geniálne. Pod kapotou sa nachádzal 4G63-type MIVEC s výkonom 280 koní (pri automate 272 k) a prinášal jeho vlastníkom neskutočnú radosť. A prinášal by aj mne. Z pohľadu zberateľa by som kombíkom určite neopovrhol, práve naopak!
Foto: Mitsubishi