Ak trocha zneužijem kalkulačku, tak za prvých osem mesiacov roka sa u nás predali každý deň priemerne viac než 4 Citroëny C3 (spolu 1 017) vrátane víkendov a sviatkov. Kde hľadať dôvody takejto obľuby?
Vysoká úroveň
Súčasný Citroën C3 je jedným z dôkazov vysokej úrovne automobilov aj v kategórii tzv. ľudových, teda relatívne nie drahých, nie príliš zložitých áut určených na každodenné používanie. Testovali sme nie najnižšiu ani najvyššiu výbavu Shine, poháňanú základným trojvalcovým atmosférickým motorom s päťstupňovou manuálnou prevodovkou. Možno si poviete – žiadny zázrak. Rozmeňme si to „na drobné“.
Súčasný Citroën C3 každý deň nielen dobre poslúži, ale aj poteší.
Fešák individualista
Kombináciou niekoľkých farieb na niekoľkých prvkoch karosérie si môže záujemca vyskladať takmer stovku rôznych variantov. Uniformita „masovky“ teda nehrozí. Tvar Citroënu C3 časom vyzrel. Po facelifte sa v ňom snúbi elegancia, praktickosť i módnosť obľúbeného SUV nádychu. Parádu korunujú veľmi elegantné, predovšetkým predné svetlá i stále zaujímavá masívna ochrana bokov karosérie či atraktívne kolesá a pekné farby.
Praktický a využiteľný
Vyššia karoséria a päť dverí umožňujú bezproblémový prístup do všetkých denne využívaných priestorov vozidla. Vyššia nakladacia hrana kufra (300 dm3 v základnej polohe sedadiel) je drobnou daňou za výbornú tuhosť karosérie. Sedadlá zaujmú elegantným tvarom i dobrou funkčnosťou. Vpredu priestorovo bez problémov, vzadu na úrovni kompaktnej triedy. Odkladacích miest je dostatok, v stredovom paneli je aj praktická polička na mobil. Tvrdé plasty mi absolútne neprekážajú, najmä ak sú takto dobre spracované. Diskutabilné miesta z pohľadu každodenného využitia? Nenašiel som.
Pokojná jazda
Základný atmosférický trojvalcový motor má za úlohu sprostredkovať uspokojivú dynamiku, prijateľnú spotrebu a komfort i nebyť príčinou vysokej ceny. Podarilo sa. Na bežné jazdenie najmä v meste nič iné netreba, mimo mesta je tiež v pohode, na diaľnici aj vďaka 5-stupňovej prevodovke síce „točí“ až 3 900 ot.min-1 pri 130 km/h, no práve tam prekvapí nízkou hlučnosťou a aj rozumnou spotrebou 6 – 7 l/100 km. No diaľnica nie je hlavným revírom tohto auta. V jeho primárnom teritóriu mesto a okolie je dynamika i ostatné jazdné vlastnosti a schopnosti absolútne v pohode. Nemá športové ambície, ale na tie sú aj v rámci značky iné vozidlá. Pocit bezpečia, kvality a nevulgárnej suverenity je však v „cé trojke“ evidentný.
Moderný a na úrovni
Tak zvonka, ako aj vnútri je jasné, že ste v modernom, súčasnom automobile. Nájdete v ňom veľký centrálny displej, dostatok výduchov klimatizácie, ovládače na volante, tempomat, dobrý infotainment, vyhrievané predné sedadlá, úchyty ISOFIX, podporu brzdenia v núdzovej situácii, upozornenie na únavu, opustenie jazdného pruhu, prekročenie maximálnej rýchlosti… Vraciam sa na začiatok: toto auto je jedným z dôkazov, kam až sa vyšplhala úroveň automobilov z kategórie „na každý deň“. Jednoducho: na každodenné použitie aj potešenie.
Čo treba uznať
- Vyspelý, moderný kompaktný automobil.
Čo nám chýbalo
- Trocha francúzskej nehy.
Čo nás prekvapilo
- Veľmi dobrý infotainment.
Citroën C3 PureTech 83 S&S Shine
Cena a záruka:
Základ/test: 10 990/13 710 €
Záruka: 4 roky/60 000 km
- Motor: atmosférický zážihový, R3/12 V, zdvihový objem valcov 1 199 cm3, max. výkon 61 kW (83 k) pri 5 750 ot.min-1, max. krútiaci moment 118 Nm pri 2 750 ot.min-1. Emisie CO2 96 – 98 g/km.
Jazdné výkony, spotreba:
- 0 – 100 km/h za 169 s, vmax = 13,3 km/h, spotreba výrobca/test 4,2 – 4,3/5,7 l / 100 km.