Spolu sa vyrobilo len 1016 kusov. Dokopy bolo na Slovensku podľa mojich vedomostí viac ako 5 kusov, jedna skončila v Maďarsku, druhá na Morave medzi chlapcami z „T16 Gangu“, jedna biela z Košíc umrela na náhradné diely. Aktuálne viem o troch kusoch v ako-tak dobrom technickom stave.
Ceny pred tromi rokmi začínali zhruba na 4 500 €, dnes za kus bez platných papierov zaplatíte 7 000. Aktuálne najdrahší kus atakuje sumu 45 000!
V mojich očiach bola práve táto doba zlatá. Takmer každý jeden väčší výrobca ponúkal športovoladený model, ktorý nie len dobre vyzeral, ale aj dobre jazdil. Okrem legiend typu BMW M3, AUDI S2, Mercedes-Benz 190e EVO, ale aj napr. Opel Vectra A/Calibra Turbo, Renault 21 Turbo, Lancia Dedra Turbo a i. A hlavne to magické slovo Turbo bolo vtedy fakt v kurze.
Technikou viac ako len zaujme
Motor T16 vychádzal z modernizovaného 2,0 16V zo slabšej atmosférickej verzie Mi16. Mimochodom, existoval aj 8V Turbo, ale v 605, 406 a i.
O vtedajšie potešenie sa staralo turbo Garett VAT25, ktoré má zvláštnu koncepciu. Ide o hybrid medzi turbom s variabilnými lopatkami (VGT), používaných dnes v naftových motoroch a turbami typu WGT, ktoré nájdeme u benziňakov. Turbo sa vyznačovalo minimálnou turbodierou a tlačilo 1,1 baru. Regulácia plniaceho tlaku navyše umožňovala funkciu OverBoost. Na 45 sekúnd tak dokázal narásť výkon na 220 koní (+cca 20 koní) a na 318 N.m. Zrýchlenie uvádzali 7,1 sekundy, a maximálna rýchlosť 235 km/h. Vtedy ale turbo tlačilo krátkodobo 1,3 baru.
Problémová rozvodovka
T16 mala štandardne pohon 4×4. Rozdelenie bolo 53:47 v prospech prednej nápravy. Kameňom boli hlavne rozvodovky, ktoré boli ako keby z blata… Päťstupňovú prevodovku od motora oddeľovala spojka zo šesťvalcovej 605ky. T16 vážila len 1380 kíl.
Výbava bola asi maximálna, a nebolo v nej nič, čo by dnes chýbalo. Za príplatok ste mohli mať asi len šíbér a airbag vodiča, tempomat…
Foto: FB Peugeot 405 T16