Čokoľvek napíšem, ani zďaleka to nebude vystihovať to, čo vám Lexus LC Convertible dá. A nie je to tým, že nie som poet. Skrátka raz vidieť je lepšie ako stokrát počuť alebo jedna fotka je lepšia ako tisíc písmeniek.
Plátno je „in“
Lexus LC je zjav, aký vo svete automobilového priemyslu zažijete takpovediac raz za život. Sériová podoba kupé sa totiž podobá pôvodnému konceptu ako vajce vajcu. O to viac je to zriedkavé, že ten koncept vyzeral úchvatne. Kabriolet na tom stavia, wau efekt však posúva ešte o jeden level vyššie, a to vizuálne aj emočne. Po prvýkrát v histórii Lexus použil plátennú strechu. Doteraz používal kovové skladacie. Plátno je znova „in“, čo sa týka štýlu, a navyše má aj niekoľko technických výhod. Napríklad, že plátenná strecha je ľahšia, zloží sa do kompaktnejšieho priestoru, dá sa s ňou manipulovať aj za jazdy… Preto bola voľba plátennej strechy jasná od prvého momentu. Lexus LC Convertible dokáže pracovať so strechou až do rýchlosti 50 km/h, otváranie trvá iba 15 sekúnd, zatváranie o sekundu dlhšie. Mimochodom, jednou z kľúčových výhod plátennej strechy je vyššia spoľahlivosť mechanizmu. Lexus testoval ten svoj v najrôznejších podmienkach vrátane mrazu a vetra, prvá chyba sa vyskytla po zhruba 18-tisícoch cyklov otvárania a zatvárania. Aj to bola vraj nepatrná chyba. Ovládacie tlačidlo strechy spolu s tlačidlom spoločného ovládania všetkých štyroch okien je pod krytkou na stredovom tuneli.
Luxusný a športový
Interiér je nanajvýš luxusný, všade sú použité výberové materiály a výbavou sa Lexus LC Convertible vyrovná luxusným limuzínam. Mám na mysli bezpečnostnou výbavou, audiosystémom, vyhrievaním, resp. ventilovaním sedadiel, vyhrievaním volantu atď. Má však aj jednu špecifickú funkciu, ktorú majú iba lepšie kabriolety. Spod hlavovej opierky fúka teplý vzduch na šiju a ramená. Preto si môžete užívať jazdu s otvorenou strechou aj počas jarných či jesenných mesiacov, keď je príroda najkrajšia. Zároveň je interiér výsostne športový. Potvrdzuje to už samotné sadanie si za volant. Nielen auto, ale ešte aj sedadlo v aute je nízko, takže si sadáte v podstate skoro až na zem. Pritom prekračujete pomerne vysoký prah. Mne to však nevadí, jednak som zvyknutý zo svojho auta a jednak si myslím, že v aute sa má sedieť a nie neustále nastupovať a vystupovať. Za predpokladu, že nie ste pizza kuriér, ale to evidentne nebude prípadom Lexusu LC 500 Convertible. Aj keď som presvedčený o tom, že keby ste hociktorému pizza boyovi povedali, že mu dáte Lexus LC 500 Convertible na rozvoz pizze, tak by ho bral všetkými desiatimi. Športový charakter modelu LC pokračuje tým, že vás interiér – vysoký stredový tunel, prístrojový panel a výplne dverí – doslova obopne a potom tým, že sedadlo je pomerne úzke a má výrazné tvarovanie. Objemnejším ľuďom to všetko nebude po chuti. Celé to zakončuje poloha volantu, ktorý je prakticky kolmo voči vám. Skrátka skvelé.
464 koníkov
Kupé LC sa predáva s dvoma druhmi pohonu – benzínovým alebo hybridným. Kabriolet výhradne s benzínovým. To nie je výčitka, iba konštatovanie. Akoby aj mohla byť výčitka, veď ten motor je umelecké dielo a práve on má na svedomí veľkú časť z toho, že sa slovami nedá vystihnúť podstata tohto kabrioletu. Pod nízkou prednou kapotou je totiž 5-litrový vidlicový osemvalec. Bez turbodúchadla, bez pomocného elektromotora… len tak, ako ho pánboh, presnejšie povedané bohovia, stvorili. Konštruktéri Lexusu LC sú totiž evidentne bohovia, inak si neviem vysvetliť, ako mohli vytvoriť niečo také kultivované a zároveň také surové, ako vtesnali do takého malého priestoru toľko napätia a taký obrovský náboj. Určite vám nemusím hovoriť, že to platí pre celé auto, nielen pre motor. Keď plynový pedál iba hladkáte a len sa plavíte v dave áut okolo vás, tak sa aj valce len tak ledabolo prevaľujú. Neraz tesne nad hranicou voľnobehu. A vzhľadom na desať stupňov prevodovky ani pri diaľničnom tempe netočí motor viac ako bežné autá v mestskej 50-ke.
Rev motora v otáčkach a medziplyny pri podraďovaní sú návykové.
Avšak tento motor dokáže byť aj ostrý ako britva. A dáva to najavo pri každom štartovaní. Výfuky vyšteknú a na chvíľu ostanú vrčať na okolie. Ak chcete jeho potenciál využiť naplno, dajte ho do režimu Sport+, prevodovku do manuálneho režimu a točte ho ako zmyslov zbavený. Je atmosférický, takže vás neprikuje do sedadla hneď od prvého momentu, no od stredných otáčok, menovite od 4 500 – 5 000 ot.min-1, sa už ukazuje v takom svetle, že zatieňuje takmer všetko naokolo. Plyn sleduje s obrovskou vervou a každou otáčkou ešte intenzívnejšie. Až tesne ku 7 500 ot.min-1. Nebojte sa ho točiť, má kované ojnice a titánové ventily. Vo vyšších otáčkach má krásny mechanický zvuk a výfuk v športovom režime je tiež zvučnejší. Pri podraďovaní počas brzdenia do zákruty elektronika dáva nádherné razantné medziplyny, neraz dokonca aj strelí do výfuku a naopak pri radení smerom nahor pri výjazdoch zo zákrut je zmena prevodových stupňov taká rýchla, že až to seká s autom. To znásobuje pocit dynamiky a ja som to všetko hltal ako dieťa čokoládu. Nestačilo by mi, ani keby som zjedol niekoľko tabuliek. Lexus LC je rýchly a silný, ale nepôsobí na mňa ako premotorovaná „sviňa“. Výkon totiž rastie s otáčkami, nepadne vám do rúk ako blesk z jasného neba. To je nesmierne dôležité, pretože vďaka tomu je auto ľahšie kontrolovateľné. Dodávam, že vám v tej ovládateľnosti auta pomáha aj spomínaný športový charakter interiéru. Vďaka tomu auto lepšie cítite. Pravda, aj tak to musíte mať v hlave usporiadané a musíte mať rýchle ruky, aby ste auto s vypnutou stabilizáciu udržali na ceste.
Jedinú výčitku mám k výfuku, ktorý pri pokojnej jazde mestom nemá taký podmanivý zvuk, ako by som očakával. Na druhej strane, pri bežnej jazde po okresných cestách, ale ani po diaľnici, motor ani výfuk vlastne nepočujete. Svoj podiel na tom má tichý chod motora, dokonalé odhlučnenie, vrátane odhlučnenia plátennej strechy, a tiež aktívne potláčanie hluku.
Dve tony? Kdeže!
Karoséria je na mnohých miestach vystužená, aby sa do čo najväčšej miery eliminovala strata torznej tuhosti verzie kupé. Vidieť, cítiť a počuť, že konštruktéri na to vynaložili obrovské úsilie. Ani jazda po bratislavských cestách nie je nepríjemná. O to viac, že podvozok je odhlučnený, ako sa na Lexus patrí, teda ešte jeden stupeň lepšie, ako majú konkurenti prémiových značiek. Tlmiče sú adaptívne, avšak aj v základnom nastavení sú pomerne tuhé, čo umocňujú aj 21-palcové kolesá. Mimochodom, pre zníženie hmotnosti neodpružených hmôt a zvýšenie pevnosti sú disky kolies kované. Osobne som režim Sport S+, v ktorom sa do športového nastavenia dajú aj tlmiče, používal len na kvalitných cestách, aj to iba výnimočne. Riadenie je rýchle a aj vám dáva do rúk cítiť, čo sa deje pod prednými kolesami. Lexus LC 500 Convertible reaguje na riadenie veľmi ochotne a rýchlo, až som bol prekvapený, keď som sa pozrel do údajov a zistil som, že auto váži 2 035 kg. V praxi som ho cítil skoro ako o zhruba štvrtinu ľahšie. A to nielen pri rýchlej jazde, ale aj pri pokojnej. Samozrejme, je to dané riadením a vyladením podvozka, ale aj polohou ťažiska. Motor je čo najviac vzadu a čo najnižšie, vlastne všetky ťažie komponenty sú čo najnižšie, dvere sú z karbónu… Aj to len potvrdzuje, že konštruktéri boli bohovia. O to viac ich obdivujem, že na to všetko vynaložili toľko úsilia aj napriek tomu, že LC 500 Convertible nie je superšport, ale „iba“ gran kupé.
Zdá sa vám, že testovať kabriolet na prahu zimy je hlúposť? Svojím spôsobom áno, hoci jeseň ešte dokáže poskytnúť krásne chvíle aj za volantom kabrioletu. Dôležité však je, že práve teraz je najvyšší čas, aby ste si kabriolet objednali. Akurát na začiatok sezóny máte v rukách svoj Lexus LC 500 Convertible a môžete osláviť prvé teplé slnečné lúče, prvé tóny lastovičiek, vôňu kvitnúcich čerešní… tak, ako sa patrí – štýlovo a bez strechy.
Stručne
Čo treba uznať
- Motor, prevodovka a výfuk krásne pracujú pod paľbou.
Čo nám chýbalo
- Krajší zvuk motora a výfuku v nízkych otáčkach.
Čo nás prekvapilo
- Auto pôsobí na volante ľahšie, než v skutočnosti je.
Lexus LC 500 Convertible Sport+
Cena (základ/test) 110 000/121 400 €
Záruka 3 roky alebo 100 000 km
Motor
- Atmosférický zážihový V8/32V, zdvihový objem valcov 4 969 cm3, max. výkon 341 kW (464 k) pri 7 100 ot.min-1, max. krútiaci moment 530 Nm pri 4 800 ot.min-1. Emisie CO2 275 g/km.
Jazdné výkony
- 0 – 100 km/h za 5,0 s, vmax=270 km/h, kombinovaná spotreba WLTP/test 11,7/14,4 l/100 km.
Ikonky
- Bluetooth – áno
- Wi-fi – áno
- AUX/USB – áno/áno
- Zrkadlenie – áno
- Uhlopriečka: 10,25
- Batožinový priestor: 149 dm3