Dôvodom je totiž to, že jeden Peugeot 405 Mi16 vlastním. Hoci vo fáze ranovácie, ale lepšia sa zohnať akosi dlho nedala.
Áno, chápem, niektorí z vás mi možno oponujú, že je, resp. to bolo auto strednej triedy. Mne však od mala vždy imponovali rýchlejšie autá s karosériou sedan a „emičko“ sa stalo mojim splneným detským snom.
Radosť pozerať
Od bežnej verzie sa líšila krajším mohutnejším bodykitom. Zahŕňal iný predný nárazník s integrovanými hmlovkami, bočné prahy a zadný nárazník bez spodnej čiernoplastovej hrany. Na veku kufra bol krásny decentný spojler ukotvený na dvoch miestach. Spočiatku boli MIčka obuté na 14-palcových diskoch, neskôr zhruba od r.1990 prišli 15ky. Bodykit mali všetky MIčka rovnaké, aj pred aj po modernizácii. Výnimkou je limitovaná edícia LeMans, ktorá mala iný zadný spojler (rovnaký ako T16, o tej si povieme v ďalšej časti).
Výbava na úrovni
Ph1 mala anatomické sedadlá, zvyčajne šíber, elektrické predné okná, elektrické pravé zrkadlo… za príplatok manuálne kožené sedadlá, ale už nie anatomické, ale rovnaké ako v SRi za príplatok, alebo klimatizácia. Po modernizácii s modernejšou a kvalitnejšou palubnou doskou mala vo výbave skoro to isté, ale okná už boli elektrické aj vzadu. Nikdy som nevidel vzadu švihadlá.
Limitovaná edícia LeMans pri Ph2 v krásnej červno-bordovej farbe dostala anatomické polokožené sedadlá zhodné s T16 a karbónové doplnky. Týchto kusov je len pár. LeMans Ph2 sa pohybuje v cenovej relácii od 6000 eur.
Nie je emičko ako emičko
Pri Ph1 bol 16v 1905 cm3 štvorvalec s označením XU9… Výkon od 108 po 116 kW. Líšili sa predovšetkým (ne)prítomnosťou katalyzátora, resp. lambda sondy, prípadne nádoby s aktívnym uhlím.
Prevodovky boli vždy 5 stupňové, hoci z menšími úpravami sa na obidva bloky dá napasovať 6 kvalt z modernejšej 306 GTI-6.
Za zmienku stojí aj verzia Mi16x4, ktorá ale nemá rovnaký systém pohonu ako GR, SRx4, alebo novšia T16. 4×4 trpí rovnakými problémami, ako bežný hydropneumatický systém v Citroenoch napr. BX. A aby som nezabudol, pozor na rozvodovky, či elektro-hydraulické brzdy, ktoré sa veľkou spoľahlivosťou nevyznačovali.
Po modernizácii prišil 2,0 16V (XU10J), ktoré však už nešli vraj až tak dobre, ako rozšírenejšie a staršie 1,9ky. Okrem iného za to mohlo sanie s podtlakovo ovládanými klapkami, ktoré vedia robiť šarapatu. Výkon ostal zhruba rovnaký, cca 150 koní. Základ motora neskôr použili aj v 306 s16/GTI-6. Rozšírenou úpravou je použitie sania práve z novšej 306ky, ktorá výrazne zlepší dynamiku motora.
TOP?!
Mi16 boli u nás v minulosti hojne rozšírené. Dnes sú veľmi veľkou raritou. Na margo ešte spomeniem, že mnohí motoristickí novinári prirovnávali zábavu za volantom tejto mašiny k legendárnej E30 M3, len s predným náhonom… Samozrejme, nebol úplne najlepší, ale právom patril medzi horné pozície rebríčkov športových sedanov strednej triedy s atmosférickým srdcom.