Talianska automobilka Lamborghini sa blysla najvýkonnejším modelom hyperšportiaku Huracán STO, ktorý je určený na bežné cesty, ale svoj skutočný potenciál ukáže na okruhu. Nad modelom Huracán STO už sú v rodine len okruhoví špecialisti – Super Trofeo a GT3.
Skratka STO znamená Super Trofeo Omologata. Lamborghini Huracán STO je čisto superšportové vozidlo, ktoré je najvýkonnejším modelom z tohto radu, no napriek tomu disponuje homologizáciou pre bežné cestné komunikácie. Faktom však zostáva, že hoci auto má spomínané oprávnenie na ordinárne vozovky, vyvinuli ho s ohľadom na pretekárske okruhy.
Automobilka do vozidla prevzala viacero vylepšení, ktoré získala počas rokov strávených na profesionálnych pretekoch. Najväčšou inováciou je v každom prípade obmedzenie váhy vďaka nahradeniu klasických komponentov zo 75 % za karbónové. Dizajnéri a konštruktéri si dali záležať najmä na znížení váhy a zvýšení výkonu. Výraz vozidla je o poznanie športovejší než u ostatných verzií tohto modelu.
V porovnaní s verziou Performante je STO o nezanedbateľných 43 kg ľahší. Automobil prešiel „fitness kúrou“ vďaka prechodu výsadne na pohon zadných kolies, novým kolesám z magnézia, či titánovým zadným podbehom. Zabúdať netreba ani na komplet karbónovú jednodielnu prednú časť, ktorá sa dá vyklopiť podobne ako v prípade legendárneho modelu Lamborghini Miura.
V praxi to znamená, že až o 20 % odľahčili okná a zmizli zbytočné protihluková izolácia a čalúnenie. Navyše miesto v interiéri si našiel bezpečnostný rám. Majetný zákazníci sa dočkajú aj vyššieho prítlaku, ale Lamborghini si odpustilo nejaké aktívne prvky a proste na STO použilo veľké spojlery, krídla a difúzor. Pri rýchlosti 280 km/h tak vozidlo generuje prítlak 450 kg, čo je o 100 kg viac než Performante pri 310 km/h.
Zmenami a úpravami prešiel podvozok, ktorý má pevnejšie uloženie a stabilizátory. Nové sú adaptívne tlmiče a firma Bridgestone pripravila špeciálne pre toto vozidlo novú zmes pneumatík Potenza. Na výber je tak okruhová, ale aj cestná verzia pneumatík. Nové sú aj pretekárske keramické brzdy, ktoré majú odvádzať až štyrikrát viac tepla než „štandardné“ karbónovo-keramické brzdy na sériovej verzii. A napokon sú údajne o 25 % účinnejšie.
Vozidlo si ponecháva natáčanie zadnej nápravy a možnosť voľby jazdných režimov. A to vrátane nastavenia podvozku a odozvy motoru a prevodovky, ale riadenie sa vrátilo k pevnému prevodu. Podľa odborníkov je práve tento fakt pre okruhové auto dosť dôležitý, pretože je potom predvídateľnejšie a poskytuje lepšiu odozvu. Novinka má upravený design exteriéru pre lepší výkon, čo ide v tomto prípade ruka v ruke s aerodynamickými prvkami a veľkým prítlačným krídlom vzadu.
Zrejme ani netreba zdôrazňovať, že výkon hyperšportiaku Lamborghini Huracán STO je úctyhodný. Desať valcov s objemom 5,2 litra dosahuje výkon 640 koní. Z pokoja na stovku akceleruje za tri sekundy, rýchlosť 200 km/h vyvinie za deväť sekúnd a maximálna rýchlosť je stanovená na 310 km/h. Pre zaujímavosť ešte spomenieme, že zber jazdných dát, ktorá vám auto odošle do mobilu, si môžete potom po jazde v pokoji s kamarátmi pozrieť respektíve porovnať. Vyrobených bude len 700 kusov v nezdanenej cene okolo 250.000 eur, pričom prví zákazníci by sa mali usmievať už na jar.
-jj-, zdroj a foto: Lamborghini