Nový dizajnový jazyk Peugeotu „šľape“. Počnúc 3008-kou cez 508-ku až po 208-ku – každý jeden model v rámci svojho segmentu vyniká a zákazníci to oceňujú. Aj nová 2008-ka v rámci segmentu malých crosoverov dizajnovo vyniká z konkurencie. A vyniká aj všeobecne, teda medzi ostatnými autami, nielen v rámci svojej triedy. Má správnu veľkosť, správne proporcie, správny mix mestskej a off-roadovej identity. Z detailov by som vyzdvihol zadné skupinové svetlá. Pod spoločným krycím sklom sú tri samostatné segmenty, samotné svetlá sú posadené pekne vysoko a tým, že sú pomerne široké a nízke, opticky rozširujú karosériu. Chválim ich aj preto, lebo spolu s prednými dennými svetlami svietia aj cez deň.
3D displej
Interiér je identický s modelom 208, s ktorým zdieľa platformu. Vo verzii GT Line má už multimediálny systém s 10-palcovým dotykovým displejom a priamo pred vodičom je farebný digitálny displej s 3D efektom a možnosťou výberu spomedzi štyroch výrobcom nastavených motívov zobrazenia a dvoch užívateľských, ktoré si do istej miery môžete nakonfigurovať vy sami. Rovnako ako v 208-ke, aj tu musím mať volant v nižšej polohe, než by mi bolo milé, keď si chcem vychutnávať 3D displej. Chválim vynikajúce sedadlá. Sú komfortné a dobre držia telo. Neprekážalo mi ani to, že nemajú nastaviteľnú bedrovú opierku.
Vnímaná kvalita šla hore nie o jeden, ale rovno o niekoľko stupňov.
2008-ka je malý mestský crossover a priestor pre pasažierov vzadu je adekvátny tejto skutočnosti. Dospelí alebo väčšie deti sa tam určite nebudú rozvaľovať, ale raz-dvakrát za rok prežijú aj dlhšiu cestu. O to viac, že si čas môžu krátiť „na mobile“. Vzadu sú totiž dva USB konektory. Neodpustím si poznámku, že sa dozadu nastupuje oveľa ľahšie ako do 208-ky, a nie je to iba pre vyššie posadené sedadlá, ale aj lepšie vykrojený rám dverí, resp. polohu sedadiel voči nemu. Kufor so 405 litrami je dobre využiteľný. Nakladacia hrana je vysoko, ale dno je zarovno s hranou, čo uľahčuje nakladanie a vyberanie batožiny. To hovorím o situácii, keď je polohovateľné dno v hornej polohe. Pod dnom už nie je rezervné koleso. Jeho miesto zaberá zosilňovač a subwoofer audiosystému Focal. V súvislosti s ním musím povedať, že hrá výborne. Páči sa mi, že basy hrajú v celom priestore kabíny, nie iba zozadu. Peugeot 2008 nevyniká užitočným zaťažením, testovaný exemplár ho mal rovných 400 kg.
Popiera pravidlo
Všeobecne platí, že čím menší motor, tým viac na ňom počuť, že je diesel. O to viac, o čo v menšom aute je zabudovaný. S motorom 1,5 BlueHDi sa však koncernu PSA toto pravidlo podarilo vyvrátiť. Napriek tomu, že 1,5 litra patrí medzi dieselovými motormi k najmenším a napriek tomu, že 2008-ka je malé auto, nijako rušivo nevnímate, že máte pod kapotou malý diesel. A to ani pri silnejšej akcelerácii. Malý veľkosťou, ale výkonovo „plnotučný“. Veď 96 kW (130 k) a 300 Nm sú hodnoty, aké prednedávnom dosahovali slušné dvojlitrové agregáty. V rámci bežných rýchlostí je akcelerácia svižná a predbiehanie bezpečné, objemový deficit sa prejaví až v rýchlostiach vysoko presahujúcich zákonom povolené limity. Motor 1,5 BlueHDi v tejto výkonovej verzii sa štandardne kombinuje s osemstupňovou automatickou prevodovkou, jednou z najlepších v danej triede. Radí hladko a precízne podľa potrieb motora a výkonových požiadaviek. Rád vyzdvihnem, že nepodtáča motor. Skvelo reaguje aj na manuálne povely, ktoré môžete zadávať pádielkami pod volantom – na stĺpiku riadenia. Páči sa mi tiež, že keď podraďujete pri svižnom dochádzaní do križovatky, kruhového objazdu alebo do obce, aby ste využili brzdný moment motora a tiež, aby ste si trochu užili, a potom začnete pridávať, tak prevodovka hneď pokračuje vo svojej práci. Okamžite po pridaní plynu podľa rýchlosti, zaťaženia a otáčok motora začne radiť pekne nahor tak, ako má. Hnacia sila sa prenáša na predné kolesá, pohon 4×4 automobilka neponúka.
Ako skala
Podvozok je pomerne tuhý, najmä na krátkych nerovnostiach, no vzhľadom na to, že výborne tlmí prenos nerovností a prenos rázov do karosérie, ho nevnímate otravne. Nielenže nebúcha do karosérie, ale je aj tichý. Peugeot 2008 patrí k tým crossoverom, s ktorým môžete jazdiť ako s hot hatchom. To, samozrejme, preháňam, ale pravda je taká, že zákruty zvládne rýchlejšie, než na čo si väčšina vodičov trúfne. A je oveľa menej citlivý na ubratie plynu v zákrute než 208-ka. Na riadenie reaguje ochotne a rýchlo, no silný posilňovač vás pripravuje o spätnú väzbu vo volante. Prijal by som tuhší brzdový pedál, chýbalo mi to najmä pri dynamickej jazde. K tomu, že ten relatívne pevný podvozok nevnímate otravne, výraznou mierou prispieva aj extrémne vysoká tuhosť karosérie. Karoséria testovaného exemplára sa ani pri výjazdoch na obrubník, ani pri skúške kríženia náprav v teréne, ale ani pri bežnej jazde po našich cestách nekrútila, nevydala ani hlások. A takisto ani plasty nepukali, nevŕzgali… Vnútorné rukoväte dverí boli pevné…
V súvislosti s jazdou musím vyzdvihnúť aj silné LED svetlá s funkciou statického prisvecovania do zákrut a križovatiek. Samotné svetlá sa nenatáčajú ani nevykrývajú premávku, iba sa prepínajú medzi stretávacími a diaľkovými. Keď však miniete auto, návrat k diaľkovým svetlám im trvá dlhšie, než by sa mi páčilo. Dobre funguje aj adaptívny tempomat s aktívnym vedením v jazdnom pruhu. Okrem toho má auto aj systém aktívneho vracania do svojho jazdného pruhu, autonómne núdzové brzdenie, sledovanie mŕtveho uhla… Samozrejmosťou je voľba jazdných režimov Eco, Normal a Sport. Zaujímavým prvkom výbavy je zasa bezkľúčové odomykanie dverí so systémom Proximity. Stačí, keď sa priblížite k autu a dvere sa odomknú. Ešte skôr, než by ste siahli na kľučku dverí.
Smelo a hrdo
Nový Peugeot 2008 si zákazníkov bude zbierať v prvom rade vďaka dizajnu, v druhom vďaka motorom. Ja však na prvé miesto dávam vnímanú kvalitu. Tá šla voči predošlej generácii hore nie o jeden, ale hneď o niekoľko stupňov. Materiály, spracovanie, tuhosť karosérie, nulové pazvuky v kabíne… A práve pre tú vnímanú kvalitu môže Peugeot 2008 smelo a hrdo vyzývať na súboj kohokoľvek z konkurencie.
Čo treba uznať
- Vysoká tuhosť karosérie.
Čo nám chýbalo
- Priame ovládanie dôležitých a často používaných funkcií.
Čo nás prekvapilo
- Príjemný kultivovaný chod 1,5-litrového diesla.
Peugeot 2008 1,5 BlueHDi 130k EAT8 GT Line
Cena (základ/test)
- 15 490/25 680 €
Záruka
- 4 roky alebo 60 000 km
Motor
- preplňovaný vznetový R4/16V, zdvihový objem valcov 1 499 cm3, max. výkon 96 kW (130 k) pri 3 750 ot.min-1, max. krútiaci moment 300 Nm pri 1 750 ot.min-1. Emisie CO2 100 g/km.
Jazdné výkony
- 0 – 100 km/h za 9,3 s, vmax = 195 km/h, spotreba NEDC/test 3,8/5,2 l/100 km.
Ikonky
- Bluetooth – áno
- Wi-fi – áno
- AUX/USB – nie/áno
- Zrkadlenie – áno
- Uhlopriečka: 10,0
- Batožinový priestor: 405 dm3