Ferrari SF90 Spider je esenciou tých najlepších skúseností aké doteraz počas svojej existencie Ferrari nadobudlo a zároveň akýmsi nositeľom nového ducha, resp. nových trendov. Dizajnovo vychádza z kupé SF90 Stradale, kde Taliani využili jedinečný cit pre dokonalé spojenie estetiky a aerodynamiky. Stačí keď sa vám čo i len na zlomok sekundy mihne niekde v periférnom videní a má vás. Celé vaše telo – myseľ, oči, srdce, pľúca, svaly a nakoniec aj chlpy – prepnú do režimu „Pozor!“ a vy nevdojak zmeraviete. jediné k čomu sa zmôžete, je pomaly otáčať hlavou, aby ste tú nádheru vedeli uprene sledovať, až kým sa vám neschová za ďalšou budovou alebo vám nezmizne v diaľke. A to ste ho ešte nepočuli!
Veľký pán, ale…
Aerodynamika je dnes veľký pán, obzvlášť pri superšportových autách sa jej tvorcovia musia podriaďovať, no Taliani aj tentoraz dokázali, že sa jej dá zadosťučiniť a pritom ostať štýlový a sexi. Auto charakterizuje krátky rázvor osí náprav, extrémne krátky previs vzadu a trochu dlhší vpredu, špicatý nos a nízka silueta s dopredu posunutou kabínou. Tú podčiarkuje aj dvojfarebné lakovanie s čiernou strechou a čiernymi A-stĺpikmi. Spider je vlastne targa s dvojdielnou pevnou strechou, ktorá sa v priebehu 14 sekúnd schová do priestoru za prednými sedadlami. Mimochodom, ako jeden z mála áut s takýmto typom strechy to vie urobiť aj za jazdy – až do 45 km/h. Dizajnovou lahôdkou sú úzke svetlomety a malinké, akoby, koncovky krídel (tzv. winglet-y) integrované do svetlometov, ale tiež zadné svetlá v tvare zdvojených štvorcov, či vysoko položené trčiace koncovky výfuky. Mimochodom, „lietadlové krídla“ sa objavujú aj pri pohľade na auto zhora – predná časť aj kryt motora totiž pripomínajú krídla.
Každá jedna krivka je dokonalým súladom dizajnu a aerodynamiky. Tak napríklad špicatý predok zabezpečuje prítlak na predné kolesá a zároveň privádza vzduch ku brzdám a chladeniu elektromotorov, ale je krásny. Celá predná časť auta spolu s kabínou sú tvarované tak, aby prirodzenou cestou usmerňovali vzduchu na postranné otvory pred zadnými kolesami, ale aj to je krásne. A mohol by som pokračovať. Spojler vzadu je zaujímavý tým, že sa nedvíha, ale naopak, jeho časť sa zasúva do karosérie. Samozrejmosťou sú plne funkčné difúzory vzadu a kompletné zakrytovanie podvozka, aby sa SF90 Spider vo vysokých rýchlostiach doslova prisal k vozovke.
Oči na ceste, ruky na volante
Interiér je prísne orientovaný na vodiča – dizajnovo aj technologicky. Hlavnou tézou tvorcov bolo „oči na ceste, ruky na volante!“. A tento princíp začína už pri samotnom štartovaní motora. Štartovacie tlačidlo je totiž priamo na volante. Spolu s ďalšími ovládačmi – napríklad dotykovou plôškou na pravej strane, ktorou ovládate palubný počítač a rôzne nastavenia vozidla. Jazdné režimy však volíte samostatnými dotykovými tlačidlami vľavo. Myšlienku „ruky na volante“ má za úlohu potvrdiť aj hlasové ovládanie klimatizácie, rádia, resp. audiosystému a telefónu. Systém vyzývate k životu hláškou Ciao Ferrari, teda čau Ferrari. Prístrojový štít, ale aj väčšina ovládačov sú plne digitálne. Sedadlá sú z karbónu a tento materiál sa v hojnej miere objavuje aj inde v interiéri. Taliani si dali záležať na tom, aby výber materiálov a kvalita spracovania boli adekvátne cenovke auta.
Na „stovke“ už nezáleží
SF90 Spider je spolu s SF90 Stradale prvým Ferrari s plug-in hybridným pohonom a zároveň najvýkonnejším Ferrari všetkých čias. Z nuly na stovky vás doslova katapultuje za 2,5 sekundy, ale v týchto sférach je už „stovka“ out a hovorí sa o zrýchlení z nuly na 200 km/h. Ferrari SF90 Spider vás na túto rýchlosť dostane za 7 sekúnd. Samotný Enzo Ferrari hovorieval, že duchom Ferrari je motor a aby Taliani túto jeho myšlienku potvrdili, po dlhej dobe znova odokryli motor a namiesto plechového či karbónového krytu použili priehľadným polykarbonát. Motor je, pochopiteľne priamo za kabínou, ide o dvoma turbodúchadlami dopovaný osemvalec do V s výkonom 780 koní a krútiacim momentom 800 Nm. Po prepočte vychádza na každý liter 195 koníkov, čo je enormný litrový výkon. Podarilo sa to dôkladným využívaním skúseností z F1 – počnúc tvarom spaľovacích komôr, cez umiestnenie vstrekovačov, až po vstrekovací tlak 350 barov. Pitom Ferrari tvrdí, že motor reaguje na plyn bez najmenšej turbodiery. A nemám dôvod im neveriť. Keby aj nejaká turbodiera bola, tak ju pomôže prekonať trojica elektromotorov. Jeden je vzadu medzi motorom a osemstupňovou prevodovkou, dva sú vpredu. Spoločne vyvinú 220 koní. Dohromady má teda Ferrari SF90 Spider rovných 1 000 koní(!). Z toho vám je jasné, že podobne ako Stradale, aj Spider je hybridný, dokonca plug-in hybridný. Na čistú elektrinu vie prejsť v jednom kuse 25 km a najvyššia rýchlosť na elektrinu je 130 km/h. Akumulátor je kvôli ideálnemu rozloženiu hmotnosti za prednými sedadlami a kvôli zníženiu ťažiska čo najnižšie.
Predné dva elektromotory ovláda riadiaca jednotka separátne, čo umožňuje vytvárať torque vectoring, teda smerovať krútiaci moment na tú stranu, na ktorú to auto v aktuálnej situácii potrebuje. V zákrutách sa tak napríklad zlepší stabilita a agilita. Vy natočíte volant do zákruty a rozdelením krútiaceho momentu predných elektromotorov vám auto pomôže prejsť danú zákrutu rýchlejšie. Mimochodom, Ferrari tvrdí, že vodič cíti torque vectoring akoby auto bolo o 200 kg ľahšie.
Basy aj soprán
Charakteristickým poznávacím znakom Ferrari boli odjakživa emócie a emócie bez zvuku, je ako sex cez telefón. Preto venovali mimoriadnu pozornosť vyladeniu zvuku motora. Turbomotory však majú prirodzene utlmený zvuk, navyše medzi motorom a koncovkou výfuku je niekoľko legislatívnych prekážok, ktoré ten zvuk ďalej potláčajú. Preto vo Ferrari vymysleli, že pred katalyzátor vložia potrubie a cezeň privedú pulzácie do kabíny, takpovediac priamo k ušiam vodiča. V nízkych otáčkach sa vám tak do uší dostávajú basy, vo vysokých zasa soprán tvorený číro-čistým mechanickým „rachotom“ motora priamo za vami. Zaujímavé je, že aj zvuk elektromotora je vyladený tak, aby vo vás umocňoval emócie.
Ženeva 2020: Ferrari Roma – najväčšia talianska pýcha súčasnosti
Dodávam, že vodič má k dispozícii štyri jazdné režimy – eDrive, plne elektrický s dojazdom do 25 km; Hybrid, ktorý je defaultne nastavený a je orientovaný na vyváženú rovnováhu medzi dynamikou akú má ponúknuť Ferrari a ekonomikou prevádzky; Performance – v ktorom je posilnená rekuperácia a výkon motora orientovaný na vyššiu dynamiku a Qualify – orientovaný na najvyššiu možnú dynamiku. V jednotlivých režimoch sa mení celá charakteristika auta – vrátane stratégie torque vectoringu.
Bez strechy je to ako „bez čepičky“
Prečo sa vo Ferrari rozhodli zo Stradale urobiť otvorenú verziu targa? Výkon a emócie boli pre značku vlastné od prvého momentu založenia firmy. Nuž a otvorená strecha tie emócie znásobí – bez strechy je to ako „bez čepičky“. Tí mladší, ktorí tomu nechápu, nech si pozrú kultový film Dědictví aneb Kurvahošigutntág. Už iba tá hlavná výhra v Eurojackpote a čo najviac slnečných dní…