Popri sypačoch majú pripravené nákladné vozidlá schopné zabezpečiť odvoz snehu (10 ks), nákladné vozidlá s pluhom (13 ks), traktory s radlicou (15 ks), traktory sypače (6 ks), snehové frézy (22), gréder (1 ks) a nakladače (41 ks). Najviac mechanizmov zimnej údržby je k dispozícii na strediskách v Mengusovciach (29 ks), Zvolene (27 ks) a v Košiciach (27 ks).
655 statočných
Na výkon zimnej služby personálne vyčlenili 655 zamestnancov. Vodiči, dispečeri a vedúci 15 stredísk budú v pohotovosti 24 hodín denne, 7 dní v týždni a budú pripravení zabojovať s počasím a zaistiť bezpečnosť a zjazdnosť aj počas intenzívneho sneženia. Samozrejme, veľa závisí od nás, vodičov. Príroda je silnejšia ako technika NDS!
Snehu a námraze to osolia
Na zimnú sezónu sa NDS pripravuje už v letnom období. Sklady s chemickým posypovým materiálom začínajú plniť v dostatočnom predstihu už od júna. Dôraz dávajú na predzásobenie sa posypovými materiálmi na 80% kapacity skladov, najneskôr do konca októbra. O dobrej pripravenosti zabojovať so snehom a mrazmi svedčí fakt, že kým spotreba chemického posypového materiálu do -6 °C bola v minuloročnej zimnej sezóne 20 927 ton, aktuálne majú naskladnených až 59 052 ton posypovej soli do -6 °C a 755 ton posypovej soli do -34 °C.
Desiatky kilometrov zábran
Aj počas tohtoročnej zimy pristupujú k zvýšeniu bezpečnosti najmä v oblastiach, kde terén v kombinácii s nepriaznivým počasím negatívne ovplyvňuje situáciu na cestách. Na základe štúdií Výskumného ústavu dopravného, dlhoročnej praxe a skúseností stredísk z predchádzajúcich zimných období, rozložia túto zimu takmer 76 km protisnehových zábran a bezmála 8 km protisnehových bariér.
Protisnehové zábrany sú tvorené z jedného dielca zloženého z dosiek na náveternej strane, ktoré slúžia na zachytávanie previevaného snehu. Zložená zábrana sa skladá z dvoch častí, ktoré opretím o seba vytvárajú jeden celok.
Drevené bariéry sú konštrukčne riešené z troch oporných dielcov v tvare A, ktoré sú položené na bočnej hrane. Na náveternej strane sú prichytené dosky, ktoré slúžia na zachytávanie previevaného snehu.
Prvý zimný zásah
Tohtoročný prvý zimný zásah mali ešte pred samotným aktivovaním zimnej služby, a to 13. októbra na diaľnici D3 v oblasti hraničného priechodu s Poľskou republikou a na diaľnici D1 medzi Ivachnovou a Važcom.
V zime opatrne, najmä na rizikových úsekoch
Keďže v jednotlivých regiónoch Slovenska vládnu počas zimy rôzne poveternostné podmienky, každé stredisko spravuje svoje úseky podľa iných, špecifických kritérií. Pozornosť by v zime mali zvýšiť aj samotní vodiči a to najmä na rizikových úsekoch, ako sú mosty, križovatky, či v úsekoch, kde hrozí nafúkavanie snehu z okolitého prostredia, v okolí vodných plôch, v miestach so zníženou viditeľnosťou, pri predportálových častiach tunelov, taktiež v úsekoch vedených v okolí zárubných múrov a v miestach stúpaní a klesaní. Je potrebné si uvedomiť, že jazda v zime kladie na motoristu zvýšené nároky a je potrebné ju zimnému obdobiu prispôsobiť.
Sypače s nami komunikujú. Čo znamená ich signalizácia?
Motoristom odporúčame v zimnom období jazdiť s dotankovanou nádržou a aspoň jednou dekou a dôsledne rešpektovať dopravné značenie. Obzvlášť dôležitá je ohľaduplnosť pri strete s vozidlami údržby. Posýpacie vozidlá sú vybavené v zadnej časti signalizačným zariadením, ktoré slúži na komunikáciu s motoristami. Blikajúca šípka signalizuje, že predbiehanie je možné v pruhu, kam šípka smeruje. Kríž informuje, že predbiehanie sypača je zakázané. Nepredbiehajte preto sypač, ak to nie je povolené. Môžete dostať šmyk na bočnej vrstve odpluhovaného snehu. Posypový materiál zo sypača môže poškodiť Vaše auto!
Zdroj a foto: NDS