Dôvod je prostý. Tlak na znižovanie emisií CO2. Pokiaľ bude Európa podľa odborníkov čeliť ďalším zdravotným hrozbám (Covid-19), zažije spätné preferovanie individuálnej dopravy. Veď už teraz nás zasypávajú rôznymi štatistikami, kedy predaj ojazdených áut paradoxne rastie. Samozrejme, predaj nových áut neprestane, lebo ľudia sa budú naďalej báť čo ďalej s mobilitou v prípade epidémie / pandémie. Rovnako neprestanú kupovať autá ani firemné autá, akurát sa čím ďalej šepká o rôznej podpore pre firmy, ktoré budú presadzovať „zelenú“ dopravu a sankcie pre firmy, ktoré budú naďalej kupovať „špinavé“ spaľováky. Celkovo budeme aj na naších cestách stretávať rôznorodejšie palivá.
Ideálne krátkodobé riešenie prechodu k elektromobilite sú podľa odborníkov plug-in hybridy, ktoré možno v meste využívať ako elektromobil a na dlhšie vzdialenosti si pomôcť spaľovacím motorom. My osobne v nich zatiaľ zmysel vo väčšina prípadoch nevidíme, keďže dojazd a spotreba riadne zahmlievajú.
Reálne sa však pripravte na to, že sa budete musieť vzdať určitej dávky vlastného komfortu spaľovacích motorov. Už teraz sa toho momentu desím…
Pomerne rozumným riešením je klasicky plný hybrid. Toyota v súčasnosti predáva viac ako 40 % osobných vozidiel s hybridným pohonom, prémiový Lexus má podiel hybridov viac ako 90% (akurát všetko SUV a obyčajné autá v EÚ končia).
Ľudia majú jazdiť menej ?!
Odborníci tvrdia, že mobilita ľudí by mala klesnúť, ak chceme pomôcť planéte. Ja si však myslím, že koncentrácia ľudí v jednom mieste a vymieranie populácie na mieste inom nie je cestou. Nech sa na mňa nikto nehnevá, ale prezentovaný návrh je nereálny. Ľudia idú prirodzene za lepším (plat), a do rodného kraja sa vracajú opakovane z rôznych dôvodov – rodina a i. To máme nechať chudobné oblasti úplne vyľudniť? Prečo sa netlačí do obmedzenia prevážania tovaru cez celý svet?
Foto: archív