Nemecká automobilka Audi ukázala svetu nové vozidlo Q8 TFSI e quattro plug-in hybrid, ktoré ponúka dojazd v elektrickom režime až 49 km (podľa normy WLTP).
Audi Q8 TFSI e quattro využíva systém pohonu s trojlitrovým motorom V6 TFSI a výkonným elektromotorom, ktorý dopĺňa sada akumulátorov s kapacitou 17,8 kW. Audi Q8 TFSI e quattro, SUV v štýle kupé, je k dispozícii v dvoch výkonových stupňoch. Q8 55 TFSI e quattro poskytuje celkový najvyšší výkon 280 kW. Celkový najvyšší výkon modelu Q8 60 TFSI e quattro je dokonca 340 kW. Audi pokračuje s modelom Q8 TFSI e quattro vo svojej elektrifikačnej ofenzíve.
SUV inšpirované športovými kupé je už siedmym modelom s externe nabíjateľným hybridným pohonom, ktorý uviedli na trh v polovici roku 2019. Spaľovací motor 3.0 TFSI poskytuje najvyšší výkon 250 kW (340 k) a maximálny krútiaci moment 450 N.m. V6 spĺňa najaktuálnejšiu emisnú normu Euro 6 AP. Synchrónny elektromotor s trvalým magnetom dosahuje najvyšší výkon 100 kW. Kompaktný elektromotor je integrovaný do skrini osemstupňovej prevodovky tiptronic.
Spoločne so spojkou, ktorá prepája motor 3.0 TFSI s ostatnými časťami pohonného ústrojenstva, tvoria tzv. hybridný modul. Pod podlahou batožinového priestoru je uložená sada lítium-iontových akumulátorov. Sada je zložená zo 104 článkov v tenkom fóliovom púzdre najnovšej generácie, rozdelených po ôsmich do 3 modulov. Vonkajšie púzdra akumulátorových článkov sú flexibilné. Sada akumulátorov pojme 17,8 kWh elektrickej energie, pričom každý článok má kapacitu 48 Ah.
V porovnaní so sadou akumulátorov, s ktorou bol model Q7 TFSI e quattro uvedený v roku 2019 na trh, vzrástla kapacita o 0,5 kWh. Teraz má aj Q7 najnovšiu generáciu akumulátorov s vyššou kapacitou. Nová sada akumulátorov je navyše kompaktnejšia a o cca 40 kilogramov ľahšia. Dôležitým faktorom, ovplyvňujúcim kapacitu a výkonnosť akumulátorov, je kvapalinové chladenie, ktoré zaisťuje samostatný nízko-teplotný okruh.
V prípade potreby ho je možné pripojiť k okruhu s chladivom klimatizácie, alebo zapojiť dohromady s druhým nízko-teplotným okruhom, ktorý náleží elektromotoru a výkonovej elektronike. Výkonová elektronika premieňa jednosmerné napätie z vysokonapäťovej sady akumulátorov na striedavé napätie pre elektromotor. Pri rekuperácií nabíja jednosmerným prúdom lítium-iontové akumulátory. Hnaciu silu elektromotora a motora 3.0 TFSI prenáša rýchlo a komfortne riadiaca osemstupňová prevodovka tiptronic.
Jej elektrické olejové čerpadlo zabezpečuje mazanie aj pri deaktivovanom zážihovom motore V6. Trvalý pohon všetkých kolies quattro používa medzinápravový diferenciál s výhradne mechanickou reguláciou, ktorý rozdeľuje hnaciu silu medzi prednú a zadnú nápravu pri normálnej jazde v pomere 40:60 %. V prípade potreby prenáša väčšinu krútiaceho momentu na nápravu s lepšou trakciou. Až 85 % hnacej sily môže smerovať k predným kolesám, až
70 % môže prenášať zadná náprava.
Audi ponúka SUV v štýle kupé v dvoch výkonových stupňoch, ktoré sa odlišujú mimo inej stratégií podpory spaľovacieho motoru elektromotorom. Výkonnejší variant Q8 60 TFSI e quattro, dosahuje s výhradne elektrickým pohonom dojazdu až 48 kilometrov podľa metodiky WLTP. Verzia Audi Q8 55 TFSI e quattro má podľa WLTP dojazd až 49 kilometrov. Elektromotory môžu zaisťovať pohon vo vlastnej réžii až do rýchlosti 135 km/h.
Audi Q8 60 TFSI e quattro dosahuje celkovo najvyšší výkon 340 kW a maximálny krútiaci moment 700 N.m. Pokiaľ podávajú oba pohony svoj maximálny výkon, dokáže SUV akcelerovať z pokoja na stovku za 5,4 sekundy. Najvyššia rýchlosť je elektronicky obmedzená na 240 km/h. Audi Q8 55 TFSI e quattro poskytuje celkový najvyšší výkon 280 kW (381 k) a maximálny krútiaci moment 600 N.m. Šprint z nuly na 100 km/h zvládne za 5,8 sekundy, najvyššia rýchlosť je rovnako 240 km/h.
-jj-, zdroj a foto. Audi