Už naši otcovia vedeli, že auto treba aj počúvať, pretože neprirodzené zvuky včas odhalia určité poruchy. V Škoda Auto sa to rozhodli využiť a vo svojom oddelené Škoda Auto Digilab testujú novú aplikáciu Sound Analyser, ktorá by pomohla v rýchlej a precíznej identifikácii potreby servisnej údržby pomocou umelej inteligencie. Princíp je veľmi jednoduchý, aplikácia nahrá zvuk vozidla, porovná ho s už dostupnými akustickými vzormi a keď zaznamená odchýlku, tak pomocou algoritmu zistí, čím by tieto odchýlky mohli byť spôsobené a ako je možné ich odstrániť. Problém je iba to ako správne interpretovať zvuky, resp. ako z porovnania jednotlivých zvukov vyvodiť správne závery. Na to technici Škoda využívajú umelú inteligenciu.
Technológia rozpozná desať vzorov s presnosťou viac ako 90 percent. Ide pritom o konštrukčné celky ako systém riadenia, kompresor klimatizácie alebo dvojspojkovú prevodovku (DSG). V súčasnosti sa aplikácia “trénuje” na rozpoznanie ďalších akustických vzorov. Technickým základom aplikácie Sound Analyser je algoritmus neurónových sietí. Aplikácia najskôr uskutoční audiozáznam na spektrogram, ktorý zobrazí akustické signály graficky. Umelá inteligencia toto zobrazenie porovná s uloženými hodnotami a odhalí pritom odchýlky. Na tomto základe potom aplikácia podľa preddefinovaných modelov klasifikuje potrebu údržby alebo opravy. Servisný technik pritom nepotrebuje žiadne špeciálne diagnostické či akustické zariadenie, stačí mu bežný smarfón alebo tablet. Aplikácia sa totiž inštaluje do nich. Stanislav Pekař, vedúci oddelenia Škoda Auto After Sales, k tomu uvádza: „Sound Analyzer názorne ukazuje, aké možnosti otvára digitalizácia aj v oblasti popredajných služieb. V budúcnosti budeme dôsledne využívať technológie umelej inteligencie, aby sme našim zákazníkom mohli ponúknuť ešte individuálnejšie služby a sprostredkovať ešte lepšiu zákaznícku skúsenosť.”
Sound Analyser v konečnom dôsledku prispeje ku zvyšovaniu efektivity v oblasti servisu, ku skracovaniu času, ktoré vozidlo strávi v dielni a k vyššej spokojnosti zákazníkov. Aplikácia bezí v testovacej prevádzke už od júna 2019, a to v 14 krajinách, medzi ktorými sú aj dôležité trhy pre Škoda Auto, akými sú Nemecko, Rusko, Rakúsko či Francúzsko. Pilotného projektu sa zúčastňuje celkovo 245 dílerov Škoda Auto, a to hlavne poskytovaním audiozáznamov, ktoré sú nutné pre proces učenia softvéru, čím pomáhajú pri ďalšom vývoji programu. Postupné zavádzanie technológií pre zisťovanie akustických odchýlok od normálneho stavu otvorí rad nových možností v oblasti senzoricky podporovanej prediktívnej služby, okrem toho je možné využiť aj online pripojenie vozidla pre to, aby bol v prípade potreby priamo rezervovaný termín v príslušnej servisnej dielni.