Tá má byť na úrovni terajšej zvýhodnenej sadzby dane, takže polopate povedané sadzba klesne. Počíta s tým novela zákona o spotrebnej dani z minerálneho oleja z dielne MF SR, ktorú v stredu schválila vláda.
Novelou zákona sa má zaviesť jedna sadza dane na motorový benzín vo výške 514 eur/1000 litrov, doteraz maximálna vo výške 597,49 eura / 1 000 l,
V prípade motorovej nafty to má byť vo výške 368 eur/1000 litrov, doteraz maximálna vo výške 393,00 eura / 1 000 l.
Navrhované sadzby spotrebnej dane na motorový benzín a na motorovú naftu sa budú uplatňovať bez ohľadu na objem biopaliva, ktoré je v nich primiešané a MF SR tiež navrhuje neuplatňovať daňové zvýhodnenie na biopalivá druhej generácie z dôvodu ich nedostatku na trhu.
Menej administratívy
Návrh zákona tiež upravuje odber a použitie daňovo zvýhodneného minerálneho oleja administratívne menej náročným spôsobom. Okrem toho ruší platné, ale neúčinné ustanovenia upravujúce povinnosť označovať pohonné látky identifikačnou látkou pred ich uvedením do daňového voľného obehu na daňovom území.
Novela zavádza povinnosť prepravovať niektoré minerálne oleje (nafta, benzín a LPG) na daňovom území v daňovom voľnom obehu v rámci podnikania na základe zjednodušeného elektronického administratívneho dokumentu vyhotoveného prostredníctvom elektronického systému.
Budeme tankovať lacnejšie?
…. ťažko povedať. Skôr si myslím, že nie a ak náhodou áno, tak len nepatrne. Cenu palív u nás ovplyvňuje viacero faktorov. Kvôli koronavírusu ceny za barel v minulosti rapídne klesli. Uvoľnenie opatrení ich neskôr vytlačilo na augustové maximá. Zhoršujúca sa situácia a tzv. “druhá vlna” koronavírusu tlačia dopyt po rope opäť nadol a tým sa mení aj cena.
Z dlhodobého hľadiska je však trend “lacných” palív nepravdepodobný. Spolu s oživením ekonomiky stúpne dopyt po rope a ruka v ruka s tým stúpnu aj ceny palív. Tie by sa potom dostali na “predkrízové” obdobie.
Zdroj: Teraz, MF.SK, finančná správa
Foto: Archív
Prosím Vás prečo štát zvýhodňuje motorovú naftu pri spotrebných daniach?
Nečudujme sa diesel gate a nečudujeme sa, že cca 1/2 áut na SK sú nafťáky, dokonca aj malé autá v mestách na malé trasy. To je nezmysel.
Úplne chápem správanie ľudí, veď 1L nafty obsahuje viac energie než 1L benzínu, tak prečo energeticky tak zvýhodňujeme naftu? A zbytočne si zamorujeme mestá.